Examining the Problem Making by Mathematically Gifted Students

수학 영재 학생들의 문제 만들기에 대한 연구

  • Na, Gwisoo (Cheongju National University of Education)
  • Received : 2017.01.20
  • Accepted : 2017.03.19
  • Published : 2017.03.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the characteristics of problem making of 19 mathematically gifted students in junior high school. In this study, we examined the expansion and sophistication of the problems made by gifted students, focusing on the analysis framework proposed in the previous research. Next, the problem making by gifted students were categorized into 'horizontal problem making' and 'vertical problem making.' As a result of this study, it was found that problem making by gifted students was not enough in terms of extension and sophistication. In addition, gifted students made problems in the direction of decreasing complexity than original problems when creating new problems, and considered the conditions presented in the original text separately but not comprehensively.

본 연구의 목적은 19명의 중학교 2학년 수학 영재 학생들의 문제 만들기의 특징을 조사하는 것이다. 본 연구에서는 먼저, 선행 연구에서 제안된 분석 틀을 중심으로 영재 학생들의 문제 만들기에서 나타난 확장성과 정교성을 살펴보았다. 다음으로, 영재 학생들이 문제 만들기에서 변경한 조건들을 상세하게 분석하여 영재 학생들의 문제 만들기를 '수평적 문제 만들기'와 '수직적 문제 만들기' 및 하위 범주로 분류하였다. 본 연구의 결과, 중학교 영재 학생들의 수학 문제 만들기는 확장성과 정교성의 측면에서 충분하지 않은 것으로 나타났다. 또한, 영재 학생들은 새로운 문제를 만들 때 원래 문제보다 복잡성이 감소하는 방향으로 문제를 만들며, 원래 문재에 제시된 조건들을 개별적으로는 고려하지만 종합적으로는 고려하지 않는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부.
  2. 박미미(2015). 수학 문제유추에 의한 관계적 구조의 지도. 서울대학교 박사학위 논문.
  3. 백대현, 이진희(2010). 수학 영재의 문제 만들기: 사례 연구. 학교수학, 12(3), 259-271.
  4. 송상헌, 정영옥, 임재훈, 신은주, 이향훈(2007). 수학영재들이 NIM 게임 과제에서 만든 문제 만들기 사례 분석. 수학교육연구, 17(1), 51-66.
  5. 이대희, 송상헌(2013). 영재학급 학생들이 What-If-Not 전략을 사용하여 만든 변형 루미큐브 게임 사례 분석. 한국초등수학교육학회지, 17(2), 285-299.
  6. 임근광(2010). 종이접기 프로그램에서 수학영재 학생들의 문제 만들기 전략 분석. 영재교육연구, 20(2), 461-486.
  7. 임문규(2001). 초등 5학년 수학영재 학생이 만든 수학문제에 관한 조사.분석. 학교수학, 15(4), 701-721.
  8. 에르든예프, 한인기(2010). 유추를 통한 수학탐구. 서울: 도서출판 승산.
  9. 최왕균(2011). 수 퍼즐 문제 만들기 과제에서 나타나는 초등수학 영재들의 수학적 사고특성 분석 : 문제설정과 일반화 사고를 중심으로. 아주대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  10. Alvarez, S. A. (1996). Note on an n-dimensional Pythagorean theorem. http://www.cs.bc.edu/-alVPrez/NDPyt.pdf.
  11. Brown, S. I. & Walter, M. I. (1983). The Art of Problem Posing. Lawerence Erlbaum Associates, Publishers.
  12. Gagne, F. (1991). Toward a differentiated Model of Gifted and Talent. In Colangelo N. & Davis G. A. (Eds.), Handbook of Gifted Education. Boston: Allyn and Bacon, 65-80.
  13. Polya, G. (1957), How to Solve it. 2nd ed., N.Y.: Doubleday & Company, Inc.
  14. Renzulli, J. S. & Reis, S. (1986). The Schoolwide Enrichment Model: A Comprehensive Plan for Educational Excellence. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  15. Sheffield, L. J. (1999). Developing Mathematically Promising Students. National Council of Teachers of Mathematics: Reston, Virginia.
  16. Sheffield, L. J. (2003). Extending the Challenge in Mathematics: Developing Mathematical Promise in K-8 Students. Texas Association for the Gifted and Talented.