Effects of PBL (Problem-Based Learning) on Academic Achievement and Job Essential Skills: Focused on Application Practices in Computer System Programming Education

PBL(Problem-Based Learning) 기반 교육이 직업기초능력에 미치는 영향에 관한 연구: 대학교 시스템프로그래밍 수업 적용 방안을 중심으로

  • Received : 2017.02.27
  • Accepted : 2017.05.28
  • Published : 2017.05.31

Abstract

In this research, we applied the problem-based learning (PBL) on a college computer system programming course and analyzed how it affected students' academic achievement and job essential skills. After course contents analysis, we divided the course into three subsections and provided three problems for each subsection. For measuring the effect on academic achievement, we compared with scores of the previous year's students. For job essential skills, we used Korea collegiate essential skills assessment (K-CESA) operated by Korea Research Institute for Vocational Education & Training. Students took the test twice before and after the course. Results showed that PBL has positive effects on both academic achievement and job essential skills.

본 연구는 문제 해결식 수업(PBL)을 대학교 컴퓨터 시스템프로그래밍 교육에 적용하고 이 수업이 학생들의 학업성취도와 직업기초능력에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 교과목 분석을 통해 과목을 크게 세 부분으로 나누고, 각 부분의 교육을 위해 한 문제씩을 출제하였다. 학업성취도에 미치는 영향을 측정하기 위해 2014년 학생들과의 성적을 비교하였고, 직업기초능력에 미치는 영향을 측정하기 위해서 한국직업능력개발원에서 주관중인 대학생 핵심역량진단시스템(K-CESA)를 활용하여 PBL 교육전과 후에 진단을 수행하였다. 분석 결과, 학업성취도와 직업기초능력 모두 유의미한 향상 효과가 있었다.

Keywords

References

  1. Barrows, H. S. (1985). How to design a problem-based curriculum for the preclinical years. New York: Springer Pub.
  2. 한옥영 (2011). 효과적인 알고리즘 교육을 위한 교수-학습 모형 개발. 컴퓨터교육학회논문지, 14(2), 13-22.
  3. 김길모 (2011). 집단지성을 활용한 문제중심 학습 기반 프로그래밍 수업 모형 개발. 컴퓨터교육학회 논문지, 14(2), 23-32.
  4. 이경미 (2012). 문제중심학습 기반 컴퓨터활용 수업 모형 개발. 컴퓨터교육학회 논문지, 16(2), 29-37.
  5. 국가직무능력표준, Retrieved December 15, 2016, from http://www.ncs.go.kr/
  6. 주인중, 조정윤, 임경범 (2010). 국가직무능력표준(NCS) 사업의 현안 및 정책방안, 한국직업능력개발원
  7. 직업기초능력 평가 영역, Retrieved December 15, 2016, from http://www.ncs.go.kr/onspec/writeeval/jobBasCompeEvalArea.do
  8. 김희수 (2012). 대학의 교과목을 통한 진로교육 프로그램이 직업기초능력 향상에 미치는 효과 연구. 진로교육연구, 25(1), 73-89.
  9. 주현재, 김현우 (2016). 전문대학에서의 NCS 직업기초능력 증진을 위한 교육프로그램 개발 - S 보건대학교 사례를 중심으로. 문화와융합, 38(3), 327-358.
  10. 이은화 (2012). 대학생 직업기초능력 향상을 위한 교수학습모형 개발 연구. 수산해양교육 연구, 24(6), 763-780.
  11. 정철영, 나승일, 김종우, 정상직, 허영준 (2002). 전문대학에서의 직업기초능력 개발을 위한 교육방안 - 우송공업대학을 중심으로. 한국고등직업교육학회논문집, 3(4), 825-852.
  12. 신승훈, 김충호 (2012). 식음료실무관련과목의 문제중심학습 적용을 통한 직업기초능력 향상효과 - 대구지역 Y 대학교 식음료조리 계열 재학생을 중심으로. 한국외식산업학회지, 8(2), 131-161.
  13. 김정호, 김대들, 이병욱 (2016). 기계설계 과목에 적용한 문제중심학습(PBL)이 특성화고 교생의 직업기초능력에 미치는 영향. 한국기술교육학회지, 16(3), 156-174.
  14. 박동열, 이성덕, 김종오, 조경희, 강경심, 박윤희, 김대영 (2006). 실업계 고등학생의 직업기초능력 향상을 위한 문제중심학습(PBL)의 효과. 농업교육과 인적자원개발, 38(4), 63-87.
  15. 김은지, 이재경 (2017). K-CESA를 활용한 핵심역량분석 및 비교과 프로그램 제안: K대학 사례를 중심으로. 제3회 K-CESA 활용 대학생 핵심역량 학술대회 논문집, 143-162.
  16. 대학생 핵심역량진단, Retrieved December 15, 2016, from http://www.k-cesa.re.kr/