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다차로 ETCS 도입 시 영업소 동선 처리 사례 연구

A Case Study of Evaluation for Lane Layout of Toll Plaza including Multi-lane ETCS

  • 한동희 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 최윤혁 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 이기영 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 정소영 (한국도로공사 도로교통연구원)
  • 투고 : 2016.07.28
  • 심사 : 2017.05.14
  • 발행 : 2017.06.30

초록

서부산요금소에는 이용자가 80kph의 속도로 통과가 가능한 2차로 ETCS (2차로 하이패스 차로)가 설치되어 운영 중에 있다. 이 시스템은 하이패스 차로의 분리섬을 제거하여 2차로로 운영되는 정산 차로로써 성공적으로 운영되고 있다. 그러나 이 차로의 등장은 요금소의 차로 유형이 더 복잡해짐을 의미하며, 따라서 다양한 차로들을 어떻게 효과적으로 배치하는가는 매우 중요한 문제가 될 것이다. 본 연구에서는 서울요금소에 2차로 ETCS 차로의 추가 배치를 가정하여, 광장부내 합리적 동선 처리를 위한 시나리오 분석을 시행하고자 한다. 이를 위해 서울요금소에서 배치가능한 동선 처리 시나리오를 선정하고, VISSIM 프로그램을 활용하여 통행속도 지표를 이용하여 운영상태를 평가하였다. 분석 결과, 각 시나리오별 주행속도 및 차로 유형간 속도 편차는 매우 상이하게 나타났으며, 2차로 ETCS 차로의 배치가 전체 요금소의 소통에 큰 영향을 줄 수 있음을 증명하였다.

There is a two lane ECTS(Electronic Toll Collection System) that users can pass with 80kph high speed in SeoBusan Tall Gate. This system to be combined two hi-pass lanes for removing meddle-island have been operated successfully. But, the appearance of two Lane ETCS makes toll gate more complicated, so it is very important how to arrange effectively various tolling lanes. This study was trying to evaluate lane configuration for minimizing speed and speed deviation among all kinds of lanes including two Lane ETCS in seoul toll gate. That is, we selected all scenarios to be happened actually, and evaluated them using micro traffic simulation model (VISSIM). The results of this study showed that each alternative had a very different speed and speed deviation by lane each other, so we will be able to achieve effective operation and configuration of lanes in toll gate using scenario methodology.

키워드

참고문헌

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