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Radiosity model과 AI 알고리즘을 이용한 모바일 게임 구현

Implementation of 3D mobile game using radiosity model and AI algorithm

  • 김성동 (계원예술대학교 게임미디어학과) ;
  • 진성아 (성결대학교 미디어소프트웨어학부) ;
  • 조데레샤 (계원예술대학교 게임미디어학과)
  • Kim, Seongdong (Dept. of Game Media, Kaywon University of Art and Design) ;
  • Chin, Seonga (Division of Media Software, Sungkyul University) ;
  • Cho, Teresa (Dept. of Game Media, Kaywon University of Art and Design)
  • 투고 : 2017.01.06
  • 심사 : 2017.01.26
  • 발행 : 2017.02.20

초록

3D 게임그래픽 표현기술은 게임콘텐츠발전과 함께 콘텐츠 분야에서 중요한 요소가 되었다. 특히 게임 캐릭터 표현 기술은 사실적인 그래픽 기술과 시각적인 즐거움을 주는 것 이외에 게임을 진행하는 게임에 대한 몰입도의 중간 단계역할을 하며 플레이어가 마치 게임 속에서 영웅적인 모험을 즐길 수 있도록 착각을 만들어 낸다. 3D 게임에 있어서 게임캐릭터의 높은 완성도는 개발과정 가운데 캐릭터 설정작업의 세심한 디테일작업과 신중함이 주요요인으로 작용한다[3]. 본 논문에서는 게임구현을 위하여 인지적 AI 알고리즘이 적용된 3D 유니티 게임 엔진을 사용하여 radiosity의 수학적인 모델과 기본적인 radiosity 모델, 점진적 개선 radiosity 모델 기법을 방법론을 소개하고, 모바일 게임에 적용한 캐릭터 표현기법을 제안하려고 한다. 게임엔진에 실제적으로 적용하여보니 렌더링과정과 모의실험에서 표면의 투영도는 게임콘텐츠 환경의 조명도에 따라 변화됨을 발견 할 수 있어서, 전체적으로 질 높은 게임캐릭터가 완성되었음이 확인 되었다.

The 3D game graphic technology has become an important factor in the contents field with the game contents development. In particular, game character technology provides a realistic technique and visual pleasure, as well as an intermediate step in the immersion of the game in which the game might create an optical illusion that enables the player to enjoy heroic adventure in the game. The high expression level of characters in 3D games is a key factor in the development process, with details and carefulness of the character setting work [3]. In this paper, we propose a character representative technique applied to mobile games using mathematical model of radiosity energy, spectral radiance model, and ray tracing model method using 3D unity game engine with sensible AI algorithm for game implementation. As a practical application to the game contents, it was found that the projection of the surface in the rendering process and the game simulation might change according to the lighting condition of the game content environment, so that the high quality of game characters was simulated.

키워드

참고문헌

  1. Hearn, Baker Computer Graphics, Pearson, 3rd edition, 2006.
  2. W Lee, S Kim, S Chin, "Subsurface Scattering-Based Object Rendering Techniques for Real-Time Smartphone Games", Mathematical Problems in Engineering, Vol. 2014, 8 pages, 2014.
  3. http://www.graphics.cornell.edu/-wbt/images/
  4. Hayoung Bang, " A study on 3D game character", SookMyeong Univ Master Thesis 2007
  5. https://en.wikipedia.org/wiki/Radiosity_(computer_graphics)
  6. http://celdee.tistory.com/654
  7. Younmi Kwon, Kyeonga Min, "A Non-Photorealistic Rendering Technique for Game Characters using Contour Graph", Korea Computer Game Society No 19, pp.75-78, 2009.
  8. O Sourina, D Wortley, Seongdong Kim, Subconscious Learning via Games and Social Media, Springer 2015.
  9. Seongdong Kim, "PBR simulation considered Mathematical Fresnel model for Game Improvement", Korea Game Society Vol.16, No 1 pp. 111-118, 2016.
  10. Eunho Han, "An Efficient Rendering Method of Object Representation Based on Spherical Coordinate System", Korea Game Society Vol.8, No 3 pp. 69-76,2008.