대학 교육서비스품질에 따른 교육만족도가 학교전환의도에 미치는 영향 - 미용학과를 중심으로 -

The Effects of Educational Satisfaction on School Conversion Intention according to the Quality of University Education Sservice - Focusing on Beauty Department -

  • 전홍신 (원광대학교 뷰티디자인학과) ;
  • 방효진 (가톨릭관동대학교 뷰티디자인학과) ;
  • 고경숙 (원광대학교 뷰티디자인학부)
  • 투고 : 2016.12.20
  • 심사 : 2017.01.13
  • 발행 : 2017.02.28

초록

The purpose of this study is to investigate the effect of educational satisfaction on the school conversion intention according to the quality of university education service. To survey the perception of students majoring in Department of Beauty on both colleges and universities of beauty education, we distributed 600 questionnaires and utilized them as final analysis data except for 60 unreturned or defective papers. As a result of t-test and one-way ANOVA, there were differences among university education service quality, education satisfaction and school transfer intention. In addition, the effect of the quality of education service on the education service, the effect of the quality of education service on the school conversion intention, and the quality of the university education service influenced the school conversion intention. The results of this study suggest that, for the development of the beauty education, priority should be given to the facilities and equipments related to the beauty education as well as the importance of leadership and professional teachers and instructors.

키워드

참고문헌

  1. 김정희, 박동진. (2012). 대학 교욱서비스가 학생만족과 충성도에 미치는 양향 -A 국립대학 사례를 중심으로-. 소비자정책교육연구, 9(3), 48-68.
  2. 김선아, 강민완, 심제은. (2011). 대학 경호학과 교육서비스 품질이 대학생활 적응과 충성도에 미치는 영향. 한국치안행정논집, 8(1), 258-304.
  3. 김성식. (2008). 대학생들의 학업중단 및 학교이동에 대한 탐색적 분석 : 대학선택요인과 대학생활 만족도의 영향. 한국교육학회, 35(1), 227-249.
  4. 김윤 (2015). 뷰티서비스업체의 불평처리서비스와 고객충성도 간의 관계. 한국인체미용예술학회지, 16(3), 199-213.
  5. 배인정. (2015). 고객만족교육에서 서비스몰입에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 -금융기관을 중심으로-. 숭실대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 이상은, 고경숙 (2013). 헤어살롱 이용실태와 선택 요인이 고객만족도에 미치는 영향. 한국인체미용예술학회지, 14(3), 197-215.
  7. 양태식. (2004). 대학의 교육서비스 품질이 학생만족 및 추천의도에 미치는 영향. 경기대학교 서비스경영전문대학원 석사학위논문.
  8. 장유정. (2003). SERVQUAL 모형을 이용한 대학 교육서비스 품질 평가. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 장대운, 박진현, 나동진, 이영식. (1986). 전공-적성 불일치 대학생의 전공학과 적응지도방안에 관한 연구. 전북대학교 학생생활연구소, 14, 1109-1154.
  10. 장대성, 채규진, 김민수. (2010). 한국 대학 경영교육 서비스의 교육만족 및 충성도와 서비스 접점 유형에 관한 연구. 대한경영학회, 23(2), 813-831.
  11. 정재삼, 한영진. (2004). 고객만족 교육프로그의 학습전이 영향에 대한 요인분석. 기업교육연구, 6(2), 127-148.
  12. 전홍신, 김윤. (2016). 미용 서비스 실패 유형이 고객만족에 미치는 영향-서비스 회복 공정성의 매개효과 검증-. 한국인체미용예술학회지, 17(1), 233-248.
  13. 조봉섭. (2012). 대학서비스가 학생만족과 대학에 대한 태도에 미치는 영향 -c대학을 중심으로-. 창원대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 차수련, 채연수. (1999). 교육서비스 품질의 측정에 관한 실증적 연구. 한독경상논총, 20, 81-111.
  15. 최규환. (2005). 관광 교육서비스 평가, 만족, 행동 의도에 관한 연구. 소비문화연구, 8(1), 135-152.
  16. 최덕철, 이경오. (2000). 대학교육 서비스 마케팅 모형구축에 관한 연구. 마케팅과학연구, 6, 339-366.
  17. 최명철. (2003). 관광교육 서비스 품질과 참여자 관계성이 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 최희선. (2014). 대학교육 서비스 품질에 관한 연구 -학생집단의 인지를 중심으로-. 한성대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 최희선, 정승환. (2014). 대학교육 서비스 품질에 관한 연구. 대학경영학회학술대회, 721-732.
  20. 채선영, 임미라, 안대희, 김광진. (2014). 커피관련 전공의 교육서비스품질이 학생만족도와 추천의도에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회, 13(1), 425-436. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.425
  21. 통계청. (2016). 통계분류 포털 https://kssc.kostat.go.kr:8443.
  22. 한은숙, 김종두. (2003). 사범대학생의 교육만족도에 미치는 영향요인 분석. 한국교원교육연구, 20(3), 313-335.
  23. 허선희. (2014). 피부 미용 서비스품질 불평요인의 회복만족과 성과 관계에서 신뢰의 매개효과분석 연구. 서울벤처대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 황병일, 김범종. (2015). 학생만족, 학생몰입, 대학 충성도, 전환의도 간의 구조적 관계. 고객만족 경영연구, 17(1), 151-170.
  25. Bdullah, F. (2006). Measuring service quality in higher education : Three instruments compared. International Journal of Research & Method in Education, 29(1), 71-89. https://doi.org/10.1080/01406720500537445
  26. Bitner, Booms, and Tetreault. (1990). The Service Encounter: Diagnosing Favorable Incidents. Journal of Marketing, 54(1), 71-84. https://doi.org/10.1177/002224299005400105
  27. Bramlet, P. (1996). Evaluating effectivess: benchmarking your traininh activity against best practice. McGraw-Hill Book Company.
  28. Braskamp, L. A., Wise, S. L., & Hengstler, D. D. (1979). Student satisfaction as a measure of developmental quality. Journal of Educational Psychology, 71, 494-498. https://doi.org/10.1037/0022-0663.71.4.494
  29. C. H. Lovelock. (1991). Service Marketing Englewood Cliffs. New Jersey : Prentice-Hall.
  30. Chandrashekaran, M., Rotte, K., Tax., S. S. and Grewal, R. (2007). Satisfaction Strength and Customer Loyalty. Journal of Marketing Research, 44(February), 153-163. https://doi.org/10.1509/jmkr.44.1.153
  31. Parasuraman, V.A., A. Zeithaml, and L.L. Berry. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49(Fall), 41-50. https://doi.org/10.1177/002224298504900403
  32. Hasan, H.F.A., Ilias, A., Rahman, R.A., and Razak, M.Z.A. (2009). Service Quality and Student Satisfaction: A Case Study at Private Higher Education Institutions. International Business Research, 1(3), 163-175.
  33. Jones, M. A., Mothersbaugh, D. L. & Beatty, S. E. (2002). Why customers stay: measuring the underlying dimensions of services switching costs and managing their 4 differential strategic outcomes. Journal of Business Research, 55(6), 441-450. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(00)00168-5
  34. Kang, H. S. (2003). Study on the Switching Behavior of Customers of Local Monopolistic Department Store. Journal of Global Academy of Marketing Science, 12(1), 29-57. https://doi.org/10.1080/12297119.2003.9707203
  35. Keaveney, S. M. (1995a). An Exploratory Study. Journal of Marketing, 59(Apr), 71-82. https://doi.org/10.1177/002224299505900206
  36. Keaveney, S. M. (1995b). Customer Switching Behavior in Service Industries: An Exploratory Study. Journal of Marketing, 59(April), 71-82. https://doi.org/10.1177/002224299505900206
  37. Keaveney, S. M. and Parthasarathy, M. (2001). Customer Switching Behaviour in Online Services: An Exploratory Study of the Role of Selected Attitudinal, Behavioural, and Demographic Factors. Journal of the Academy of Marketing Science, 29(4), 374-390. https://doi.org/10.1177/03079450094225
  38. Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty. Journal of Makreting, 11(3), 117-130.
  39. Solomon and Judd, K. (1998). Academic and Service Quality in Distance Education, a Dissertveration Presented to the college of Education. Univ. of Denver, 14-17.
  40. Lattin& McAlister. (1985). Using a Variety-Seeking Model to Identify Substitute and Complementary Relationships Among Competing Products. Journal of Marketing Research, 22(3), 330-339. https://doi.org/10.1177/002224378502200308
  41. Mai, Li-Wei. (2005). A Comparative study between UK and US : The student satisfaction in higher education and its Influential factirs. Journal of Marketing Manarement, 21(7), 859-878. https://doi.org/10.1362/026725705774538471