DOI QR코드

DOI QR Code

Probability and statistics in public secondary school teacher employment exam

확률 및 통계와 교원임용시험

  • Oh, Kwangsik (Department of Mathematics Education, Catholic University of Daegu)
  • 오광식 (대구가톨릭대학교 수학교육과)
  • Received : 2017.10.31
  • Accepted : 2017.11.22
  • Published : 2017.11.30

Abstract

In this paper, we analyze and discuss the trend of the probability and statistics problems that have been made in the public secondary school teacher employment exam for mathematics teachers. In order to properly teach the national mathematics curriculum in 2015 in terms of content and function, we investigate the probability and statistics contents that a mathematics teachers should know. We also analyze the contents and trends of the items that have been submitted for 15 years in public secondary school teacher employment exam, and discuss the contents, scope, level and direction of the future contents. In conclusion, considering the significance of the Big Data in the 4th industrial revolution, the problems of statistical thinking of data and probability, exploratory data analysis, sample survey, and statistical inference are needed more.

본 연구는 확률과 통계의 내용을 올바르게 지도할 수 있는 역량을 갖춘 수학 교사를 선발하기 위한 중등학교 수학교과 임용고사문제 중에서 확률과 통계 영역의 출세 경향을 분석하고, 앞으로의 출제 방향과 수준에 대하여 논의하고자 한다. 동시에 학교 수학 교사들에게 확률과 통계 단원을 지도하기 위해서 갖추어야 할 내용에 대한 일반적인 가이드를 제시하고자 한다. 첫째, 2015년 개정 고시된 교육과정의 수학 교과 중에서 확률과 통계 단원의 편제와 내용체계, 주요 변화 내용을 조사한다. 둘째, 중등교원임용시험에 15년간 출제 된 확률과 통계 단원의 문제들을 분석한다. 셋째, 기존의 출세 문제들이 중등학교의 확률과 통계를 올바르게 교육할 수 있는 자질을 갖춘 교사를 선발할 수 있는지에 대하여 검토한다. 마지막으로, 앞으로의 출제 내용, 범위, 수준, 그리고 방향에 대해서 논의한다. 결론적으로 4차 산업혁명시대를 맞이하여 빅 데이터의 중요성을 감안한다면 자료와 확률에 대한 통계적사고, 탐색적자료분석, 표본조사, 통계적 추론 그리고 공학적 도구의 활용 등의 출제가 더욱 필요하다고 본다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 대구가톨릭대학교

References

  1. Kim, Y. and Cho, K. H. (2013). Big data and statistics. Journal of the Korean & Information Science Society, 24, 959-974. https://doi.org/10.7465/jkdi.2013.24.5.959
  2. Ministry of Education (2015a). Introduction of curriculum in school, Ministry of Education, 2015-74.
  3. Ministry of Education (2015b). Announcement of decision for 2015 curriculum in school. A news release of Ministry of Education, 9, 23.
  4. Oh, K. S. (2011). Probability and statistics curriculum in school. Journal of the Korean & Information Science Society, 22, 1097-1103.
  5. Oh, Y. and Park, E. (2015). Data visualization of airquality data using R software. Journal of the Korean & Information Science Society, 26, 399-408. https://doi.org/10.7465/jkdi.2015.26.2.399
  6. Park, C. and Choi, H. S. (2014). An educational tool for binary logistic regression model using Exel VBA. Journal of the Korean & Information Science Society, 25, 403-410. https://doi.org/10.7465/jkdi.2014.25.2.403
  7. Yi, S. and Jang, D. (2016). Graphical exploratory data analysis for ball games in sports. Journal of the Korean & Information Science Society, 27, 1413-1424. https://doi.org/10.7465/jkdi.2016.27.5.1413