A Study of Career-interrupted Women's Vocational Training and Career Management System for NCS Diffusion

NCS 확산을 위한 경력단절여성 직업교육과 커리어관리 시스템에 관한 연구

  • Suh, Yong-Han (Department of Distribution Management, Ulsan College) ;
  • Toshihara, Yabu (Department of Global Business, Saga Women's Junior College)
  • Received : 2017.06.05
  • Accepted : 2017.06.22
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The career management concept is changing rapidly in the career management field in recent years. It becomes very difficult to have a lifetime employment within the same firm. As there is career interruption that is pervasive phenomenon in the women's career management area, many academics and practitioners have been interested in it. The purpose of this study was to examine the influence of women's career-interruptions as the effective career strategy on career development actors and career success. To test the effects of the proactive career management of career-interrupted women, data were divided into two groups including proactive career management group and general career management group based on whether career-interruptions are voluntary or not. The results showed that the proactive development actors was significantly different depending on women's proactive career management and general career management group. First, proactive-career women were more self-directed to learn and have a significant impact on developing skills through training. Second, the career successes were not significantly different depending on and general career management group.

경력단절 여성은 NCS기반의 직업훈련과 개인중심의 경력관리라는 새로운 패러다임에 직면해 있다. 경력단절 여성이 이런 환경변화에 적응하기 위해서는 경력관리에 대한 자기주도성과 정체성이 요구된다. 특히, 경력단절 여성에 대한 다양한 지원프로그램이나 직업교육의 실효성을 높이기 위해서는 획일화된 관점에서 벗어나 세분화된 집단별 특성을 파악하는 것이 필요하다. 이런 맥락에서 본 연구는 재취업에 성공한 경력단절 여성의 적극적 경력관리행동에 초점을 맞춘다. 경력단절 여성의 적극적 경력관리행동이 경력전략과 경력성공과 어떤 관련성이 있는지를 밝힌다. 이를 위해 한국직업능력개발원에서 실시한 패널자료를 토대로 적극적 경력관리 여성과 일반 경력관리 여성으로 구분하여 이들 두 집단 간 경력관리 행동과 경력성공에 차이가 있는지를 실증하였다. 적극적 경력관리 여성일수록 경력전략으로 경력단절이나 경력이동을 활용하는 것으로 나타났다. 또한, 적극적 경력관리 여성과 그렇지 않는 여성간 자기주도적 교육 참여정도와 훈련방법에 따른 교육효과에 차이가 있는 것으로 조사되었다. 둘째, 적극적 경력관리 여성은 그렇지 않는 경우에 비해 월평균임금이 통계적으로 유의한 수준에서 높은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김성국, 서여주(2006), 직무불안이 이직의도에 미치는 영향: LMX와 POS의 조절효과를 중심으로, 경상논총, 36, 205-230.
  2. 김영옥, 오은진, 박건표, 정향진, 원경록(2015), 국가직무능력표준(NCS)에 대한 특정성별영향 분석평가, 여성가족부, 한국여성정책연구원 보고서.
  3. 문재승, 최석봉(2012), 경력관리행동이 혁신행동에 미치는 영향: 경력성과의 매개효과, 인적자원관리연구, 19(5), 185-209
  4. 서균석, 박동진, 김태형, 김부희(2003), 개인과 조직의 경력관리가 경력만족, 경력전망 및 경력몰입에 미치는 영향, 경영학연구, 32(6), 1715-1739.
  5. 서용한(2016), 자기주도적 경력과 경력성공 간관계 연구- 경력전략으로서의 경력단절을 중심으로, 경영과 정보연구, 35(2), 13-26.
  6. 여성가족부(2015), 경력단절여성 직업교육훈련 성과분석 및 개편방안 연구, 연구보고서.
  7. 윤혜경 (2007), 고학력 경력단절여성의 직업진로 탐색경험분석, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 은혜경, 김창대(2011), 경력단절 기혼여성의 재취업을 위한 진로유연성 탐색: 재취업 성공 기혼여성의 인식을 중심으로, 상담학연구, 12(2), 671-671.
  9. 이규형, 이영면(2015), 경력개발전략으로서 무경계 경력태도와 직장이동의 관계에 대한 탐색적 연구, 인적자원관리연구, 22(2). 147-169.
  10. 이기은(2008), 경력계획의 영향요인과 결과에 관한 연구, 산업경제연구, 21(2), 783-803.
  11. 이동하, 탁진국(2008), 주도성과 핵심자기평가가 경력성공에 미치는 영향에 관한 연구: 경력계획을 매개변인으로, 한국심리학회지:산업 및 조직, 21(1), 83-103.
  12. 이수분, 이정희(2017), 경력단절 여성의 진로결정 자기효능감과 경력계획의 관계에서 결과기대의 매개효과, 직업교육연구, 36(2), 1-17.
  13. 이윤소, 김영식, 양민석 (2016), 경력단절이 근로자의 임금에 미치는 영향, 제6회 인적자본기업패널 학술대회 발표논문, 403-420.
  14. 장서영, 은혜경, 최미정(2008), 경력단절여성 경력개발지원 프로그램 개발, 진로교육연구, 21(4), 1-21.
  15. 장윤정(2014), 성장잠재력 제고, 여성인력 활용에 답 있다, 나라경제, April, 8-9.
  16. 조정윤(2015), 국가직무능력표준(NCS)과 국가역량체계(NQF)의 핵심 쟁점과 향후 과제, The HRD Review, 8-21.
  17. 하종원, 송해적(2012), 무경계 경력태도와 주관적 경력성공의 관계에서 경력전략의 매개효과, 기업교육연구, 14(2), 1-24.
  18. Arthur, M. B. and Rousseau, D. M. (1996). The Boundaryless Career as A New Employment Principle, In M. B. Arthur and D. M. Rousseau (Eds.), The Boundaryless Career, New York: Oxford University Press, 3-20.
  19. Bartel, A. and Borjas, G.(1981), Wage Growth and Job Turnover: An Empirical Analysis, in Rosen , S. (Ed.), Studies in Labor Markets. University of Chicago Press.
  20. Deci, E. L., and Ryan, R. M. (1991). A motivational approach to self: Integration in personality. In R. Dienstbier (Ed.), Nebraska Symposiumon Motivation: Vol. 38. Perspectives on motivation (pp. 237-288).Lincoln: University of Nebraska Press.
  21. Eby, L. T.(2001), The Boundaryless Career Experiences of Mobile Spouses in Dual Earner Marriages, Group & Organizationa Management, 26, 343-368. https://doi.org/10.1177/1059601101263006
  22. Gould, S., and Penley, L. E. (1984), Career Strategy and Salary Progression: A Study of Their Relationships in A Municipal Bureaucracy, Organizational Behavior and Human Performance, 34(2), 244-265. https://doi.org/10.1016/0030-5073(84)90006-0
  23. Greenhaus, J. H., G. A. Callanan and V. M. Godshalk (2000), Career Management, 탁진국역, 경력개발 및 관리, 시그마프레스: 서울.
  24. Hall, D. T. (1996), Protean Careers of the 21st Century, Academy of Management Executive, 10(4), 8-16.
  25. Jaskolka, G., Beyer, J. M. and Trice, H. M.(1985), Measuring and Predicting Managerial Success, Journal of Vocational Behavior, 26, 312-330.
  26. King, Z.(2004), Career Self-management: Its Nature, Causes and Consequences, Journal of Vocational Behavior, 65, 112-133. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(03)00052-6
  27. Ng, T. W. H., Eby, L. T., Sorensen, K. L., and Feldman, D. C. (2005), Predictors of Objective and Subjective Career Success: A Meta-analysis, Personal Psychology, 58(2), 367-408. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2005.00515.x
  28. Noe, R. A. (1996), Is Career Management Related to Employee Development and Performance?. Journal of Organizational Behavior, 17, 119-133. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199603)17:2<119::AID-JOB736>3.0.CO;2-O
  29. Orpen, C.(1994), The Effects of Organizational and Individual Career Management on Career Success, International Journal of Manpower, 15, 27-37. https://doi.org/10.1108/01437729410053617
  30. Park, Y., and Rothwell, W. J. (2009), The Effect of Organizational Learning Climate, Career Enhancing Strategy, and Work Orientation on The Protean Career, Human Resource Development International, 12(4), 387-405. https://doi.org/10.1080/13678860903135771
  31. Schein, E. H. (1996). Career Anchors Revisited: Implications for Career Development in the 21st Century. Academy of Management Executive, 10(4), 80-86.
  32. Splete, H. and Stewart, A. (1990). Competency-Based Career Development Strategies and the National Career Development Guidelines. Information Series No. 345. (ED327739). Columbus, Ohio: ERIC Clearinghouse on Education and Training for Employment & Ohio State University.
  33. Sullivan, S. E. (1999), The Changing Nature of Careers: A Review and Research Agenda, Journal of Management, 25(3), 457-484. https://doi.org/10.1177/014920639902500308