Abstract
Today, many services are supported on the web sites. Analysis of usage patterns of web site visitors is very important to optimize the use and efficiency of the web sites. In this study, analysis of usage patterns and comparative analysis of user groups were conducted by analyzing web access log provided by BPI Challenge 2016. This data provides access logs to the web site in the IT system of a Dutch Employee Insurance Agency (UWV). The customer information, and the click data describing the customers' behavior when using the agency's web site. In this study, we use process mining techniques to analyze the usage patterns of customers and the characteristics of customer groups, and ultimately improve the service quality of customers using web services.
오늘날 많은 서비스 지원이 웹 사이트를 통해 제공되고 있다. 웹 사이트의 이용 및 효율성을 최적화하기 위하여 방문자들의 이용 패턴 분석이 매우 중요하다. 본 연구에서는 BPI Challenge 2016에서 제공하는 웹 사이트 접속 로그를 분석하여 이용 패턴 분석 및 이용자 그룹별 비교 분석 연구를 수행하였다. 이 데이터는 네덜란드 고용보험사(UWV)의 IT 시스템의 웹 사이트 접속 로그를 제공하며, 고객의 인적 정보, 해당 기관의 웹 사이트를 사용할 때의 고객 행동을 설명하는 클릭 데이터 등의 대한 정보를 포함하고 있다. 본 연구에서는 프로세스 마이닝 기법을 이용하여 사용 고객의 사용 패턴과 고객 그룹 간 특징을 분석하여, 궁극적으로 웹 서비스를 이용하는 고객들을 대상으로 서비스 품질을 향상시키고자 한다.