An analysis of the 2016 government guidelines for teaching of Japan and the outline of the 2015 revised curriculum of Korea

2016년에 공표한 일본의 학습지도요령과 2015 개정 교육과정 총론의 구성 분석

  • 김자미 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 이원규 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • Received : 2016.12.23
  • Accepted : 2017.02.03
  • Published : 2017.07.31

Abstract

The purpose of this study was to compare the composition of the government guidelines for the educational curriculum of Japan announced in 2016 with the outline of the 2015 revised educational curriculum of Korea. To compare the composition of the national level curricula of the two countries, the composition systems and content details were analyzed along with the trends of emphasis placed on informatics education. The analysis indicated that as for the Japanese government's guidelines, it was suggested that the causes of revisions, and purposes and methods of fulfilling goals be added, and thus the appropriateness of the guidelines was emphasized. As for Korea's revised curriculum, a gap caused by segmental development of the outline and details of the curriculum were found in addition to errors in curricular composition and direction setting which were carried out without consideration to the transition time required or changes of subjects. To ensure sufficiency of the curricular contents and education reflecting the situations of each time phase, the necessity to improve the overall curricular framework was suggested. This study holds significance as it provides the introspective insight that the goals and directions of education cannot be set properly when the curricular framework is established without recognition of the contents.

본 연구는 2016년 공표한 일본의 학습지도요령과 2015 개정 교육과정 총론의 구성 방식을 비교하기 위한 목적이 있다. 양국의 국가 수준 교육과정 구성을 비교하기 위해 구성 체계, 구체적인 내용과 더불어 정보과 교육의 중요성에 대한 흐름을 분석하였다. 분석 결과, 일본은 학습지도요령의 개정 원인, 목적, 목표 달성 방법 등을 제시함으로써, 해당 문서에 대한 당위성이 강조되었다. 한국은 총론과 각론의 분절적 개발에서 비롯된 괴리가 문서상에서도 파악되었고, 시대적 흐름이나 교과의 변화를 고려하지 않은 교육과정의 구성 및 방향설정의 오류를 발견할 수 있었다. 교육과정이 내용에 대한 충분성과 시대적 상황을 반영한 교육을 지원하기 위해서는 전체 프레임에 대한 개선이 필요함을 제언하였다. 내용에 대한 인식 없이 프레임을 구성하는 것은 교육에 대한 목적과 방향을 제대로 설정할 수 없음에 대한 성찰을 제공했다는 데 본 연구의 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김자미, 이원규(2016). 교육과정 총론의 문서체제에 나타난 고등학교 정보과 교육과정의 변천. 컴퓨터교육학회논문지, 19(5), 27-40.
  2. 백남진, 온정덕(2014). 역량 기반 교과 교육과정에서 기준과 수행의 의미. 한국교육과정학회, 32(4), 17-46.
  3. 김진숙, 최정아(2011). 국가 교육과정 총론 항목의 제시 방식에 대한 국제 동향 분석. 한국교육과정학회, 29(3), 49-73.
  4. 박순경(2014). 국가 교육과정 개선의 과제와 방향. 한국교육과정학회(편). 국가 교육과정 포럼 제4차 전문가 토론회 자료집(27-51). 서울 : 한국 교육과정학회
  5. 이승미, 박순경(2014). 교과 교육과정의 성취 기준 개발 실태와 개선 방안 탐색. 한국교육학회, 52(2), 53-79.
  6. 김진숙, 최정아, 지혜영, 김주현(2011). 국가교육과정 총론 항목의 제시 방식애한 국제동향 분석. 교육과정연구, 29(3), 49-73.
  7. 김자미(2017). 컴퓨팅 사고력 기반의 문제해결 능력. 정보처리학회지, 24(2), 13-21.
  8. 김자미, 이원규(2014). 영국의 교육과정 개정으로 본 정보교과의 지식과 문제해결력에 대한 쟁점. 컴퓨터교육학회논문지, 17(3), 54-64.
  9. 김자미, 이원규(2016). CSTA 2003과 2011 비교를 통한 한국의 정보교육과정 표준에 대한 시사점. 컴퓨터교육학회논문지, 19(1), 41-51.
  10. 김자미, 이원규(2014). 브루너의 이론에 근거한 인도의 정보교육과정 고찰. 컴퓨터교육학회논문지, 17(6), 59-69.
  11. 김자미, 이원규(2015). 평등과 수월성을 고려한 중국의 정보교육과정. 컴퓨터교육학회논문지, 18(2), 11-20.
  12. 文部科學省(2016). 次期学習指導要領等に向けたこれまでの審議のまとめのポイント : 2016년 8월 26일 中央教育審議会, 教育課程部会 資料1, 文部科學省.
  13. 文部科學省(2000). 学習指導要1の概要, 文部科學省
  14. 文部科學省(2010). 学習指導要1の概要, 文部科學省
  15. 文部科學省(2016). 次期学習指導要領等に向けたこれまでの審議のまとめ, 文部科學省.
  16. 文部科學省(2016). 次期学習指導要領等に向けたこれまでの審議のまとめ補足資料, 文部科學省.
  17. 文部科學省(2016). 次期学習指導要領等に向けたこれまでの審議のまとめ への意見募集の結果 (概要), 文部科學省.
  18. 文部科學省(2016). 幼稚園, 小学校, 中学校, 高等学校及び特別支援学校の学習指導要1等の改善及び必要な方策等について (答申概要), 文部科學省.
  19. 文部科學省(2017). 情報活用能力 調査(高等學校) 調査結果. 文部科學省
  20. 김자미, 이원규(2014). 통합에서 독립으로, 이스라엘 컴퓨터과학 교과의 진화. 컴퓨터교육학회논문지, 17(4), 33-44.
  21. 文部科學省(2016). 次期学習指導要領等に向けたこれまでの審議のまとめ への意見募集の結果 (概要), 文部科学省.
  22. 교육부(2007). 2007 개정교육과정 총론, 교육부.
  23. 교육부(2011). 2009 개정교육과정 총론, 교육부.
  24. 교육부(2015). 2015 개정교육과정 총론, 교육부.
  25. 백종현(2000). 존재와 진리 - 칸트 순수이성 비판의 근본문제. 철학과 현실사.
  26. 文部科學省(2017). 次期学習指導要領等の改訂案 を公表, 文部科学省.