DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis and Application of Nursing Management Practicum Case Simulation for Developing Performance-Centered Education

성과중심 교육과정 개발을 위한 간호관리실습 사례시뮬레이션 적용 및 내용 분석

  • Received : 2017.07.25
  • Accepted : 2017.08.23
  • Published : 2017.09.28

Abstract

The purpose of this study was to develop a nursing management case simulation (NMCS) framework based on the five components of nursing management process and to apply it to clinical nursing practice of nursing college students. The subjects of this study were NMCS reports submitted by the 4th grade 105 nursing students of an university. The research tool is a simulation framework for nursing management practice. It reflects the brainstorming and debriefing process used in the previous simulation exercise based on the five elements of planning, organization, human resource management, directing and control of the nursing management process respectively. As a result of the study, 32 nursing management cases were found to have 79.6% correct rate, 11.6% concept error rate, and 5.6% classification error rate in the first brainstorming and debriefing process for the five components of nursing management process. On the other hand, in the second brainstorming and debriefing process, 94.6% correct rate, 0.0% concept error rate, and 4.4% classification error rate. Based on these results, the NMCS framework developed in this study can be applied to the nursing management theory and practice course of nursing college students as well as simulation based job training and maintenance educations for clinical nurses. Therefore, we propose follow-up studies in various clinical nursing settings and a longitudinal cohort study to investigate the effect of nursing management job skills of nursing college students after graduation.

본 연구는 간호관리과정의 5요소에 기반을 둔 간호관리실습 사례시뮬레이션 구성틀을 개발하고, 이를 실제 간호 대학생의 간호관리실습에 적용한 후 내용 분석을 실시함으로써, 향후 간호관리실습 교육에서의 성과중심 교육과정 개발에 필요한 기초 자료를 마련하고자 한 것이다. 본 연구의 대상은 일 대학의 간호학과 4학년 105명 학생이 간호관리실습 과제로 제출한 간호관리실습 사례시뮬레이션 보고서이다. 연구도구는 간호관리실습 사례시뮬레이션 구성틀로 본 연구자가 간호관리과정의 기획, 조직, 인적자원관리, 지휘, 통제의 5요소에 기반하여 기존 시뮬레이션 실습에서 활용된 브레인스토밍과 디브리핑 과정을 반영하여 개발하였다. 연구 결과 32개의 임상 간호 사례에 대해 간호 대학생은 간호관리과정 5요소별 간호관리 문제해결에 있어 1차 브레인스토밍과 디브리핑 과정에서는 79.6%의 적절률과 11.6%의 개념 오류율, 5.6%의 분류 오류율을 보인 반면, 재추론 과정인 2차 브레인스토밍과 디브리핑 과정에서는 94.6%의 적절률 상승과 0.0 % 의 개념 오류율, 4.4%의 분류 오류율 감소를 보였다. 이는 본 연구의 간호관리실습 사례시뮬레이션 구성틀이 간호 대학생의 간호관리과정 적용에 필요한 사고력과 논리적 추론 역량을 증진하는 효과적임을 보여주는 결과라 할 수 있다. 본 연구는 간호 대학생의 간호관리실습과 간호관리 이론 교과목에 활용할 수 있을 뿐 아니라, 향후 임상간호사의 간호관리 역량 강화를 위한 시뮬레이션 기반 직무교육 또는 보수교육으로도 활용할 수 있을 것이다. 아울러 향후 다양한 간호관리 임상 현장에서의 후속 연구와 간호 대학생의 졸업 후 간호관리 직무 능력에 미치는 영향을 파악하기 위한 종단적 코호트 연구도 필요함을 제안한다.

Keywords

References

  1. 이은희, 성과기반 간호시뮬레이션 실습 평가 루브릭 개발, 아주대학교 간호학, 박사학위논문, 2015.
  2. S. H. Bae and J. S. Park, "The recognition of achievement and importance of nursing program outcome among nursing students," The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.19, No.2, pp.203-214, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.203
  3. 최은주, 선정주, 김옥현, "간호학 학사학위 프로그램 학습성과에 대한 교육 요구도," 한국자료분석학회지, Vol.16, No.5, pp.2819-2839, 2014.
  4. Korean Accreditation Board of Nursing Education [KABON], Workshop for development of outcome-based nursing curriculum (Issue Brief No.RR 2013-07-02), Seoul, 2013.
  5. 강희영, 최은영, 김혜란, "간호학생의 팀기반 시뮬레이션 학습 경험," 한국간호교육학회, 제19권, 제1호, pp.5-15, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.1.5
  6. 이명남, 김희순, 정현철, 김영희, 강경아, "시뮬레이션 학습을 위한 호홉곤란 증후군 환아 시나리오 개발 및 학습수행평가," 아동간호학회지, 제19권, 제1호, pp.1-11, 2013.
  7. 송영아, 손영주, "분만간호 핵심술기에 대한 시뮬레이션 실습교육의 효과," 부모자녀건강학회지, 제16권, 제1호, pp.37-44, 2013.
  8. 도경진, 우주현, 장지혜, "표준화 환자를 활용한 정신간호실습교육의 학습성과 효과," 한국웰니스학회지, 제10권, 제4호, pp.159-170, 2015.
  9. 류세인, 김애경, "Bloom의 완전학습모델 적용 교육이 간호대학생의 학업적 자기 효능감, 학습만족도 및 간호술기 수행능력에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제2호, pp.499-508, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.02.499
  10. 허혜경, 최향옥, 정지수, 강혜원, 김기연, "시뮬레이션을 활용한 호흡곤란 응급관리 실습이 간호학생의 학습성과에 미치는 영향," 중환자간호학회지, 제5권, 제1호, pp.12-22, 2012.
  11. 장금성, 박순주, 박현영, 김명희, "간호학의 새로운 패러다임: 융합학문으로서의 발전 방향 모색," 한국간호과학회 추계학술대회, 2012.
  12. http://www.riss.kr/index.do
  13. A. H. Davis and L. P. Kimble, "Human patient simulation evaluation rubrics for nursing education: measuring the Essentials of Baccalaureate Education for Professional Nursing Practice," Journal of nursing education, Vol.50, No.11, pp.605-611, 2011. https://doi.org/10.3928/01484834-20110715-01
  14. 간호행정학회, "간호관리학 국가고시 동향 및 향후 전략," 간호행정학회 동계학술대회, 2015.
  15. 김정희, 박인희, 신수진, "시뮬레이션을 활용한 한국간호교육 연구에 대한 체계적인 고찰," 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.3017-319, 2013.
  16. 강윤숙, 신미자, 권영미, 김동욱, 김은경, 서문경애, 임지영, 김현경, 핵심간호관리학, 현문사, 2017.
  17. 조미경, 김미영, "간호대학생의 학습동기와 교수 학생 상호작용이 학습만족도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제4호, pp.468-477, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.04.468
  18. B. N. Harder, "Use of simulation in teaching and learning in health sciences: A systematic review," Journal of Nursing Education, Vol.49, No.1, pp.23-28, 2010. https://doi.org/10.3928/01484834-20090828-08
  19. 박동국, 심춘보, 김철신, "공학 인증 학습성과와 올바른 해석과 이해," 공학교육연구, 제18권, 제3호, pp.33-38, 2015.
  20. 임경춘, "간호학생의 학습성과 달성과 연계된 시뮬레이션 실습 설계와 운영," 한국간호교육학회지, 제17권, 제2호, pp.246-256, 2015. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.246
  21. B. L. Marquis and C. J. Huston, Leasership Roles and Management Functons in Nursing, 7ed, Lippincott Co., 2011.