DOI QR코드

DOI QR Code

중소기업의 HRD를 위한 종업원 훈련프로그램의 유효성에 관한 연구

A Study on Effectiveness of Employee Training Program for HRD in Small and Medium Company

  • 투고 : 2017.01.05
  • 심사 : 2017.09.06
  • 발행 : 2017.09.30

초록

본 연구는 교육훈련프로그램의 적절성과 학습조직, 그리고 인구통계요인(직종, 직급, 근무연한)이 중소기업 종업원의 교육효과와 지속적 교육 참여의도에 어떠한 영향을 주는지를 경험적으로 분석하는데 목적이 있다. 본 연구의 주요결과에 따르면 교육훈련프로그램의 적절성은 교육효과와 지속적 교육 참여의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 기업의 학습조직 특성이 강할수록 이것이 교육효과와 지속적 교육참여의도에 긍정적 효과를 미치는 것으로 나타났다. 아울러 중소기업 종업원의 인구통계 요인으로서 종업원의 직급과 직종, 근무연한에 따라 교육효과와 지속적 교육참여의도의 차이가 있는 것으로 나타났다. 중소기업이 교육을 실시하고자 할 때 교육에 대하여 교육훈련의 적절성을 높이도록 설계하여 종업원들이 사전에 교육의 목적을 이해하도록 함과 동시에 기업의 학습조직을 활성화하는 노력이 중소기업의 교육훈련의 효과와 지속적 교육참여의도를 높일 수 있음을 본 연구결과는 시사하고 있다.

This study examines empirically whether appropriateness of training program, learning organization, and demographic factors enhance the effectiveness of training program for HRD in small and medium companies. The major findings are as follows: The appropriateness of training program, learning organization, and demographic factors of employee has a strong positive effect on the effectiveness of training program for human resource development and intent to participate in the training program in small and medium enterprise. The learning organization has a strong positive effect on the effectiveness of training program for human resource development and intent to participate in the training program in small and medium enterprise. Also effectiveness of training program for human resource development and intent to participate in the training program in small and medium enterprise is different according to demographic factors such as job type(blue collar job, office job, sales job), rank of job position, and the length of service in organization. The significant results of this study is that appropriate design of training program to make employees understand the purpose of education and trying to activate the learning organization can increase the effectiveness of traing program in small and medium enterprise.

키워드

참고문헌

  1. 명진영 (2009) 교육생의 사전교육인식, 교육전동기부여 활동, 교수방식이 교육유효성에 미치는 영향. 아주대경영대학원 석사논문.
  2. 박광량 (1996) 학습조직의 이론과 실제. 삼성경제연구소.
  3. 손효정 (2005) 교육서비스와 서비스 공정성이 고객 만족과 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 창원대학교 경영대학원.
  4. 송상호 (1998), The effects of motivationally adaptive computer-assisted instruction developed through the ARCS model, Florida State Univ. Doctoral Thesis.
  5. Attwell, G. and Brown, A. (1998) Requirements and provisions for the acquisition of skills and qualifications for lifelong learning: trends and challenges across Europe, CEDEFOP document.
  6. Hess, F,.M (2008) The Future of Educational Entrepreneurship. Havard Education Press.
  7. Kupritz, V. W. (2002) The Relative Impact of workplace design on training transfer. Human Resource Development Quarterly. 13, 427- 447. https://doi.org/10.1002/hrdq.1042
  8. Milheim, W. D. (1994) Authoring-systems software for computer-based training Educational Technology Publications, Englewood Cliffs, New Jersey.
  9. Murphy, K. R., Psychological Testing. Prentice-Hall. 1988.
  10. Nadler, L. (1989) Developing Human Resources, San Francisco. CA, pp.27-38.
  11. Noe, R. A. (2001) Employee Training & Development, 2 edition. McGraw-Hill/Irwin.
  12. Senge, P.M (1990) The Fifth Discipline: The Art and practice of learning organization. New York: Doubleday. 안중호 역. 피터 센게의 제 5경영. 서울 : 세종서적, 1996.
  13. Van de Ven, A. H., and Perry. (1980) Measuring and Assessing Organizations. Wiley: New York.