DOI QR코드

DOI QR Code

자기 주도적 학습 지원 모형에 따른 중학교 수학 교과서 시범 단원 개발

The Development of a chapter of middle school mathematics textbook according to the learners' self-directed learning model

  • 투고 : 2017.06.06
  • 심사 : 2017.08.17
  • 발행 : 2017.09.30

초록

교육부의 교과서 기획과(2014. 4. 17.)에서는 2015 개정 교육과정에 맞춰 별도의 참고서를 필요하지 않고 학습자 스스로 학습이 가능한 시범 교과서의 개발을 추진하였다. 또한 가급적 핵심성취기준을 중심으로 융합형 소재를 수반하는 쉽고 재미있는 내용으로 구성하되, 중등학교의 경우 중학교의 자율학기제에 맞춰 중학교 1~2학년 중에서 한 개 단원을 선정하여 시범적으로 개발할 것을 요청하였다. 이처럼 본 연구팀은 교육부의 교과서 기획과의 지원 및 요청에 따라 중학교 1학년 2학기에 다뤄지는 '평면도형', 즉 다각형과 부채꼴 내용을 선정하고, 다음과 같은 연구 내용 및 절차에 따라 교과서 시범 단원을 개발하였다. 우선적으로 자기 주도적 학습 지원 교과서의 의미와 일반 모형을 탐색하고, 이를 토대로 수학 교과에 부합하는 자기 주도적 학습 지원 교과서 모형을 마련하고자 하였다. 이 모형에 근거하여 시범 교과서의 단원 체제 및 요소를 선정하여 시범 단원을 개발하였으며, 외부 전문가들의 두 차례에 걸친 서면검토를 실시하여 시범 단원을 수정 보완하여 완성하였다. 끝으로, 본 고에서는 수업 시간에 사범 단원을 효율적으로 운영하고 활용하는 방안을 교사와 학생으로 구분하여 해당 역할을 제시하였다.

The purpose of this study is to develop a sample chapter of mathematics textbook at the first middle school according to the model of supporting learners' self-directed learning. The self-directed learning is a learning strategy to develop learner's ability to solve unstructured problems by himself or herself. Basically, the textbook should included learning objectives distinctively. Second textbook should consist of some appropriate method for learners to learn content. Third, it suggests some plans to utilize learning strategies of this model effectively when authors or developers develop textbooks in future. Based on those condition, it is also requested that the sample chapter of the textbook be develop in order to study interestingly as well as to implement self-directed study, and content materials using mixed diverse subjects would be included in the chapter. Furthermore, the sample chapter which is suitable to the semester of managing self-directed learning middle school would be developed. For this purpose, in this study the 'Plane shapes' was selected dealt with in the first middle school. The sample chapter is developed at first by the researchers and then revised and completed through the checking from the professionalists two times.

키워드

참고문헌

  1. 강현석.유제순 (2010). Backward Design을 통한 교육과정 설계: 교과의 진정한 이해를 위한 한 구상. 교육철학, 40, 1-37. (Hyun Suek Kang & Je Sun Ryu (2010). Curriculum design through Backwarad Design: an idea of authentic understanding of a subject. Educational Philosophy, 40, 1-37.)
  2. 박경미 외 42명(2015). 2015 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 개발 연구. 한국과학창의재단. (Kyung Mee Park, et. al. (2015). A study on mathematical curriculum development according to the 2015 revised curriculum. The Korea Founcdation For the Advancement of Science and Creativity.)
  3. 신항균.황혜정.이광연.김화영.조준모.최화정.윤기원 (2014). 중학교 수학 1. 서울: (주)지학사. (Hang Kyun Shin, Hye Jeang Hwang, Kwang Yeon Lee, Hwa Young Kim, Jun Mo Jo, Hwa Jeong Choe, Ki Won Youn (2014). Middle School Mathematics 1. Seoul: Jihaksa Publishers.)
  4. 박소형.김혜숙.남창우.윤지훈.이동엽 (2013). 자기 주도적 학습 지원 교과서 일반 모형 개발. 한국교육과정 평가원 연구보고 CRT 2013-5. (So young Park, Hey Sook Kim, Chang Woo Nam, Ki Hyn Yoon, Dong Yub Lee (2013). The Development of a textbook model to support learners' self-directed learning. Korea Institute for Curriculum and Evaluation.)
  5. 변희현.최승현.조윤동.권점례.이광상.강은주.김보현.김용성.노창균.박승용.임다원 (2013). 2009 개정 교육과정에 따른 초 중학교 수학과 핵심 성취기준 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 2013-4. (Hee Hyun Byun, et al (2013). A study on development of core achievement standard on mathematics in Elementary and middle school. Korea Institute for Curriculum and Evaluation.)
  6. 나숙자 (2005). 친절한 수학 교과서 - 식과 함수. 서울: 부 키. (Suk Ja, Na (2005). A kindly mathematics textbook- expressions and functions. Seoul: Boo Ki)
  7. 류희찬.류성림.이경화.신보미.강순모.윤옥교.김명수.조성오.천태선.김철호 (2013). 중학교 수학1. 서울: (주)천재교과서. (Hee Chan, Lew, et. al. (2013). Middle School Mathematics 1. Seoul: Chun Jae Textbook Publishers.)
  8. 안재찬 (2013). 스토리텔링 수학 - 여러 가지 평면도형의 이해와 활용. 서울: 아이오비엠에스. (Ja Chan, An (2013). Storytelling Mathematics - understanding and application of a various plane shapes. Seoul: IOMS.)
  9. 유준희.진만식.이준규.윤진.최변각.임채성.권혜련.강진철.한재영.임성민.차정호.임희연 (2011). 중학교 과학2. 서울: (주)천재교육 (Hee Jun Lew, et. al(2011). Middle School Science 2. Seoul: Chunjaekouyuok Publishers.)
  10. 이수종 (2007). 중학생을 위한 과학 용어사전-Basic. 서울: (주)신원문화사. (Su Jong, Lee (2007). science vocabulary for middle school students - Basic. Seoul: Shinwon Moonhwasa Publishers.)
  11. 황선욱.강병개.한길준.한철형.권혁천.김의석.유기종.정종식.김민정(2013). 중학교 수학1. 서울: (주)좋은책 신사고. (Sun Wook, Hwang, et. al. Middle School Mathematics 1. Seoul: Goodbook Shinsago Publishers.)
  12. Albrecht Beutelspacher (2001). Mathematik fuer die westentasche. 유영미 역(2002). 포켓속의 수학. 서울: 이끌리오.
  13. Schneider, Michael S. (1995). A Beginner's Guide to Constructing the Universe: Mathematical Archetypes of Nature, Art, and Science. 이충호 역(2002). 자연, 예술, 과학의 수학적 원형. 서울: 경문사.
  14. 野崎昭弘,何森仁, 伊藤潤一, 小澤健一.(2001). 図形∙空間の 意味が わかる. 고은진 역(2008). 창의적 문제해결력 수학 '2. 도형과 공간'. 파주: 살림MATH. http://blog.naver.com/alwaysneoi/100170483094.