DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Curriculum of University Calculus Reflecting the 2015 Revised Curriculum

2015 개정 교육과정을 반영한 대학 미적분학 교과에 대한 탐색

  • Kim, Yun Ah (Handong Innovation Center for Engineering Education, Handong Global University) ;
  • Kim, Kyung Mi (School of Global Leadership, Education, Handong Global University)
  • Received : 2017.06.06
  • Accepted : 2017.09.29
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The 2015 revised curriculum is an integrated curriculum that reflects national and societal needs to foster creative convergent talent in the school curriculum. Along with these changes, the Ministry of Education introduced a system to change the major from 2017 to the fourth year of university. Therefore, each university should prepare to reflect the curriculum and institutional change before welcoming students who have completed the 2015 revised curriculum. The university needs to study the countermeasures for implementing the 2015 revised curriculum and expanding the period of major change when preparing the curriculum and contents of the calculus courses that freshmen take. Handong University has been studying the operation methods of new students who want to decide their major at the first grade, such as operating calculus courses at various levels and allocating appropriate proportions of calculus for preliminary examinations. This case is similar to the basic purpose of the revised curriculum in 2015, so it can suggest implications for the operation of the university calculus class after the curriculum revision. In this paper, we have analyzed the results of the recent freshman mathematics test for the recent 5 years and the students' calculus grades and compared them with the contents of the calculus curriculum operated by Handong University and the 2015 revised higher mathematics curriculum. As a result, we proposed five classes of calculus suitable for college major and it was found that the calculus curriculum should include the missing quadratic method in the 2015 revised curriculum.

2015 개정 교육과정은 창의융합형 인재를 양성하기 위해 국가 사회적 요구를 학교교육과정에 반영한 문 이과 통합형 교육과정이다. 이러한 변화와 더불어 교육부에서는 2017년부터 대학교 4학년 때까지 전공을 변경할 수 있는 제도를 도입하였다. 따라서 각 대학에서는 2015 개정 교육과정을 이수한 학생들을 맞이하기 전에, 교육과정 및 제도 변화를 반영할 준비를 해야 한다. 대학은 신입생들이 수강하는 미적분학 교과목 운영과 교육내용을 준비할 때 2015 개정 교육과정 시행과 전공변경 시기 확대에 대한 대응방안을 연구할 필요가 있다. 한동대학교는 무전공무학부제로 1학년 때 전공을 결정하려는 신입생을 대상으로 수준별 미적분학 교과목은 운영하고 사전시험을 실시하여 신입생들에게 적합한 미적분학 분반을 배정하는 등 다양한 운영 방안을 모색해왔다. 이 사례는 2015 개정 교육과정의 기본 취지와 유사하므로 교육과정 개정 후 대학 미적분학 수업 운영 방안에 대한 시사점을 제시해줄 수 있다. 본 논문에서는, 최근 5년간 한동대학교 신입생 수학시험 결과와 학생들의 미적분학 교과 성적을 분석하여 상관관계를 도출하고, 한동대학교에서 운영하고 있는 미적분학 교과목 내용과 2015 개정 고등수학 교육과정을 비교하였다. 그 결과, 대학 전공계열에 적합한 미적분학 교과목을 5개 수준으로 구성하여 제안하였으며, 대학 미적분학 교과과정에 2015 개정 교육과정에서 부족한 구분구적법을 포함하여야 함을 찾을 수 있었다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1997). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제1997-15호. (Ministry of Education (1997). Mathematics Curriculum. Ministry of Education announcement 1997-15)
  2. 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2007-79호. (Ministry of Education and Human Resources Development (2007). Mathematics Curriculum. Ministry of Education and Human Resources Development announcement 2007-79.)
  3. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호. (Ministry of Education, Science, and Technology (2011). Mathematics Curriculum. Ministry of Education, Science, and Technology announcement 2011-361.)
  4. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호. (Ministry of Education (2015). Mathematics Curriculum. Ministry of Education announcement 2015-74.)
  5. 교육부 (2016). 창의혁신인재 양성을 위한 대학 학사제도 개선방안. 대학학사제도과. (Ministry of Education, Science, and Technology(2016). Improvement plan of the training creative talented person. Miinistry of Academic and students affairs system of the Universities.)
  6. 교육통계서비스 (2017). 고등교육 대(소)계열별 입학상황(입학정원,입학자,지원자), Retrieved from http://kess.kedi.re.kr/index. (Educational Statistics Service(2017). Current status of Admission by size of higher education(entrance quato, admitted students, applicants), Retrieved from http://kess.kedi.re.kr/index.)
  7. 김병무 (2007). 대학수학 지도를 위한 공대생의 수학에 대한 태도 조사. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 21(3), 467-482. (Kim, B. M. (2007). The Analysis of the Attitudes of Engineering Students to Mathematics and Its Implications. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 21(3), 467-482.)
  8. 김병학.김재웅.김지윤 (2017). 이공계열 대학 신입생의 기초 수학분야 학업성취도 및 효율적인 교육 방안에 대한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 31(1), 1-15. (Kim, B. H., Kim, J. W. & Kim. J. Y. (2017). On freshmen's academic achievements of college mathematics and the efficient methods of education. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 31(1), 1-15.)
  9. 김상화.방정숙 (2007). 수학을 왜 배우는가?. 수학교육학연구, 17(4), 419-436. (Kim, S. H., & Pang, J. S. (2007). Why Study Mathematics?-Focused on the Elementary School Students' Conception. Journal of Educational Research in Mathematics, 17(4), 419-436.)
  10. 김성일.윤미선.소연희 (2008). 한국 학생의 학업에 대한 흥미. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 14(1), 187-221. (Kim, S., Yoon, M., & So, Y. (2008). Academic interests of Korean students: Description, diagnosis, & prescription. Korean Journal of Psychological and Social Issues, 14(1), 187-221.)
  11. 김영국.박기양.박규홍.박혜숙.박윤범.권오한.박노경.백상철.이선아 (2003). 수학기피유형의 분류와 치 유 효과의 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(1), 19-39. (Kim, Y. K., Park. K. Y., Park, K. H. & Park, H. S. & Park, Y. B. & Kwon, O. H. & Park, N. K. & Back, S. C. & Lee, S. A. (2003). On Effective Strategies to Cure the Disposition Causing Math Disliking. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 42(1), 19-39.)
  12. 김영국 (2007). 수학 기피유형의 분류 및 수학 성취 수준과의 상관성 연구. 수학교육학연구, 17(1), 33-50. (Kim, Y. K. (2007). Math-disliking Types and the Correlation Coefficients between Mathematical Achievements and Them-Focused on the 8th Graders. Journal of Educational Research in Mathematics, 17(1), 33-50.)
  13. 김희진.서종진.표용수 (2011). 대학 입학예정자를 위한 기초수학 수준별 학습지도 방안. 한국학교수학회논문집, 14(3), 339-354. (Kim, H. J., Seo, J. J., & Pyo, Y. S. (2011). A Teaching Method of Basic Mathematics for the Matriculants by Ability Grouping. Journal of the Korean School Mathematics Society, 14(3), 339-354.)
  14. 박승설 (2014). 기초과학의 수준별 교육 모형. 한국교양교육학회 학술대회 자료집, 385-397. (Park, S. S. (2014). A level specific education model of basic science. Annual report of the korean association of general education, 385-397.)
  15. 박준식.표용수 (2013). 대학 기초수학 교과목 수준별 학습지도 개선 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(1), 19-37. (Park, J. S. & Pyo, Y. S. (2013). Improvement strategies of teaching methods for university basic mathematics education courses by ability grouping, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 27(1), 19-37.)
  16. 박지현.김수진 (2013). 한국교육과정평가원 발표: TIMSS 2011 결과에 따른 학생들의 수학에 대한 자신감과 흥미 분석. 한국수학교육학회 학술발표논문집, 2013(2), 387-391. (Park, J. H., Kim, S. J. (2013). Presentation of 한국교육과정평가원: Analysis of students' interest and confidence along with the results of TIMSS 2011, Proceeding of the joints of Conference on the Korean society of Mathematical Education, 2013(2), 387-391.)
  17. 박형빈.이헌수 (2009). 대학생들의 교양수학에 대한 인식과 교양수학의 긍정적 인식변화를 위한 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(4), 999-1014. (Park, H. B., & Lee, H. S. (2009). On the awareness of mathematics by college students and a suggestion to elevate such awareness in universities. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 23(4), 999-1014.)
  18. 박혜숙.박기양.김영국.박규홍.박윤범 (2004). 중학교 수학 학습부진아의 기피 현상. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 18(1), 183-190. (Park, H. S., Park, K. Y., Kim, Y. K., Park, K. H. & Park, Y. B. (2004). The avoidance of mathematics underachievers in middle school. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 18(1), 183-190.)
  19. 송윤희. (2012). 대학 교양수학 수업에서 성취목표, 자기효능감, 불안 및 학습성과와의 관계. 교과교육학연구, 16(4), 1001-1020. (Song, Y. H. (2012). The relationships among achievement goal, self-efficacy, anxiety, and learning outcomes in calculus. Journal of Research in Curriculum & Institution. 16(4), 1001-1020.)
  20. 이경언 (2015). 수학 은유 분석을 통한 대학생들의 학교 수학에 대한 인식과 선호도 조사. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 29(1), 51-72. (Lee, K. E. (2015). A Survey on Undergraduate Students' Perception and Preference of School Mathematics by analysis of metaphor about mathematics. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 29(1), 51-72.)
  21. 이정례.이경희 (2011). 수학 기초학력과 대학수학능력시험 수리영역 성적의 관계 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 25(4), 629-639. (Lee, J. R. & Lee, G. H. (2011). A study on the relation between mathematical scholastic ability and scholastic aptitude test. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 25(4), 629-639.)
  22. 이종희.김선희 (2010). 중. 고등학교 학생들의 수학 정의적 성취의 차이 분석. 교과교육학연구, 14(4), 759-785. (Lee, J. H. & Kim, S. H. (2010). Analysis on Differences between Affective Achievement for Middle and High School Students. Journal of Research in Curriculum & Institution, 14(4), 759-785.)
  23. 전재복 (2008). 바람직한 대학기초수학 교육과정 운영방안-공학기초수학을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 22(4), 399-416. (Jun, J. B. (2008). Desirable Management of Basic Mathematics Curriculum in College. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 22(4), 399-416.)
  24. 조성민.김재홍.최지선.최인선 (2014). 대학수학능력시험 수학 영역의 내용 영역에 대한 고찰. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 28(2), pp.195-217. (Cho, S. M., Kim, J. H., Choi, J. S. & Choi, I. S. (2014). A Study on the Content Domains of the College Scholastic Ability Test Mathematics, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 28(2), pp.195-217.)
  25. 조완영 (2008). 수리논술은 수학교육을 어떻게 정상화할 수 있는가?, 대학교육, 20080910, Retrieved from http://magazine.kcue.or.kr (Cho, W. Y. (2008). How can mathematics essay normalize mathematics education?. University education, 20080910, Retrieved from http://magazine.kcue.or.kr)
  26. 차인숙 (2006). 고등학교 학생의 수학 성취 수준에 따른 수학 기피요인 분석연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 45(3), 251-262. (Cha, I. S. (2006). An Analysis of Math Dislike Factors by the High School Students' Math Achievement Differences. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 45(3), 251-262.)
  27. 한국교육과정평가원 (2008-2017). 대학수학능력시험 원서접수 결과, Retrieved from http://kice.re.kr/boa rdCnts/view.do?m=050102&boardID=10024&viewBoardID=10024&boardSeq=5007370&lev=0&statusYN=W&page=1. Korea institute for curicculum and evaluation(2008-2017). A result of applications for college scholastic ability test, Retrieved from http://kice.re.kr/boardCnts/view.do?m=050102&boardID=10024&viewBoardID=10024&boardSeq=5007370&lev=0&statusYN=W&page=1.
  28. 한국교육과정평가원 (2017). '대학수학능력시험'의 성격 및 목적, Retrieved from http://www.kice.re.kr/sub/info.do?m=0101&s=suneung. (Korea institute for curicculum and evaluation(2017). Purpose and character of the college scholastic ability test. Retrieved from http://www.kice.re.kr/sub/info.do?m=0101&s=suneung.)
  29. 황혜정.나귀수.최승현.박경미.임재훈.서동엽 (2007). 수학교육학신론. 서울: 문음사. (Hwang, H. J., Na, G. S., Choi, S. H., Park, K. M., Im, J. H. & Seo, D. Y. (2007). A new theory of mathematical education. Seoul: Moonumsa.)