DOI QR코드

DOI QR Code

Developing core competence model for Banasurance personnel

방카슈랑스 담당자 핵심역량모델 개발

  • 전숙영 (미래에셋생명, 방카슈랑스영업본부) ;
  • 곽원준 (숭실대학교 경영학과) ;
  • 심지현 (숙명여자대학교 인적자원개발대학원)
  • Received : 2017.04.17
  • Accepted : 2017.05.30
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This study was conducted to develop core competence model for bancassurance personnel. Prior studies have conducted both FGI and specialist workshops to explore and define the necessary competencies for bancassurance personnel. As a result, 17 such competencies have been identified. A survey involving 105 bancassurance personnel from affiliated banks was conducted to compare perceived importance with retention levels of the aforementioned required competencies. SPSS 20.0, T-test, Borich analysis, and The Locus for Focus model were utilized to confirm education priority and for statistical analysis. The bancassurance personnel competencies that were rated as high in importance and retention were as follows: relationship building, interpersonal understanding, proactive execution of duties, and introspective self-confidence. In chronological order, the educational priorities for the required competencies were found to be as follows: professionalism, proposal capability, achievement orientation, and relationship building.

본 연구는 국내 금융서비스 담당자 중 방카슈랑스를 대상으로 교육을 실시하는 교육전문가들을 대상으로 방카슈랑스 업무를 수행하는 담당자들이 업무를 수행하는데 필수적이라고 인식하는 역량은 무엇이고 특히 그 중에서 업무의 성과와 관련하여 중요하다고 인식하고 있는 역량이 무엇인지를 탐구하였다. 이를 위해 문헌연구, 1차 워크숍, 2차 워크숍을 진행하고, 역량전문가를 대상으로 추가 워크숍을 수행하여 방카슈랑스 담당자에게 필요한 역량은 무엇인지를 도출하였다. 또한 마지막으로 방카슈랑스 담당자를 대상으로 설문을 실시하여 연구결과의 타당성을 높였다. 최종적으로 성취지향성, 영향력, 제안력, 대인이해, 전문성, 관계형성, 호감도관리, 주도성, 감정절제, 자기개발, 성찰적자기확신, 문제해결, 자기주도적 업무수행, 정보수집활용, 계획수립, 개념적사고, 긍정적 자아 인식의 17개의 역량명과 역량 정의가 도출되었으며, 이 역량 중 담당자들의 육성을 위해 필요한 중요도 조사 결과, 성취지향성, 영향력, 제안력, 관계형성, 자기개발 등의 역량이 주요 역량을 인식되고 있음을 확인하였다. 본 연구를 통해 도출된 역량모델을 통해, 방카슈랑스 담당자들에게 필요한 핵심역량과 그 내용을 기반으로 현장에서 해당 업무를 성공적으로 수행할 수 있는 인력을 채용하고 육성하는데 활용될 수 있을 것이라 기대된다.

Keywords

References

  1. Bartram, D. (2004). Assessment in organisations. Applied Psychology: An International Review, 53(2), 237-259. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2004.00170.x
  2. Cho, D. Y. (2009). "Exploring how to set priority in need analysis with survey," The journal of Research in Education, 35(3), 165-187. (조대연. (2009). 설문조사를 통한 요구분석에서 우선순위결정방안 탐색, 교육문제연구, Vol.35, No.3, pp. 51-72).
  3. Choi, H. S. (2004). "Core competency modelling and effective education approach for corporation business team," Korea University, Master thesis (최현석. (2004). 기업경영팀을 위한 핵심역량모델링과 효과적인 교육과정, 고려대학교 석사학위논문).
  4. Kim, H. J. and Jeon, S. K. (2006). "Application of competency-based HRD to Korean Firms: A contingency approach,"Korean Journal of Management, 14(2), 107-139 (김현주, 전상길. (2006). 역량기반인적자원관리의 적용에 관한 연구: 한국기업을 위한 상황론적 접근, 인사조직연구, Vol.14, No.2, pp. 70-139).
  5. Kim, S. Y. (2008). "A study on the comparison of core competencies of between traditional insurance companies and foreign insurance companies," YeonSei University, Master thesis. (김상영. (2008). 전통형 보험사의 영업 핵심역량 개발에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문).
  6. Kim, Y. D. (2004). "A study on activation plan of Bancassurance: Focusing on the Security Firms,"SeungKunKwan University, Master thesis (김용덕. (2004). 방카슈랑스 활성화 방안 연구-증권사를 중심으로. 성균관대학교 석사학위논문).
  7. Lee, C. S. (2015). "An analysis of competency-based educational demands for insurance sales managers," ChungAng University, Master thesis. (이천성. (2015). 보험판매관리자의 교육요구도출을 위한 역략기반 분석. 중앙대학교 석사학위논문).
  8. Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (1999). The art and science of competency models. Jossey-Bass: San Francisco.
  9. Mirabile, R. J. (1997). Everything you wanted to know about ompetency modeling. Training and Development, 51(8), 73-77.
  10. Oh, H. S. (2007). "Analysis of critiques and issues on competency-based human resource development,"Korea Association of Business Education, 47(1), 191-213. (오헌석. (2007). 역량중심 인적자원개발 비판과 쟁점 분석. 한국경영교육학회, Vol.47, No.1, pp. 191-213).
  11. Park, C. O. and Kim, S. M. (2004). "The common factors of managerial competency in public enterprises,"Korean Society and Public Administration, 15(1), 1-25 (박천오, 김상묵. (2004). 정부산하단체 임원의 공통 직무수행역량 설정에 관한 연구. 한국 사회와 행정 연구, Vol. 15, No. 1, pp1-25).
  12. Park, J. M. (2010). "Analyzing educational needs for Bancassurance," Korea University, Master thesis. (박중무. (2010). 보험사의 방카슈랑스 담당자의 역량요구분석. 고려대학교 석사학위논문).
  13. Park, K. H. (2008). "Plan for balanced development both bank and insurance industry with introducement of Bancassurance," DongEe University, Master thesis (박경희. (2008). 방카슈랑스 도입에 따른 은행과 보험의 균형발전방안. 동의대학교 석사학위논문).
  14. Prahalad, C. K., & Gary Hamel (1990). "The Core Competence of the Corporation", Harvard Business Review, 68(3), 79-91.
  15. Rothwell, W. J., & Lindholm, J. E. (1999). "Competency identification, modelling and assessment in the USA", International Journal of Training and Development, 3(2), 90-105. https://doi.org/10.1111/1468-2419.00069
  16. Shippmann, J. S., Ash, R. A., Carr, L., Hesketh, B., Pearlman, K., Battista, M., Eyde, L. D., Kehoe, J., & Prien, E. P. (2000). The practice of competency modeling. Personnel Psychology, 53(3), 703-740. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2000.tb00220.x
  17. Spencer L. M. & Spencer S. M. (1998). Competence at Work. Wiley: New York.
  18. Tubbs, S. L., & Eric S. (2006). Exploring a taxonomy of global leadership competencies and meta-competencies. Journal of American Academy of Business, 8(2), 29-34.