Abstract
This paper proposes a finger counting algorithm for a hand with stuck fingers. The proposed algorithm is based on the fact that straight line type shadows are inevitably generated between fingers. It divides the hand region into the thumb region and the four fingers region for effective shadow detection, and generates an edge image in each region. Projection curves are generated by appling a line detection and a projection technique to each edge image, and the peaks of the curves are detected as candidates for finger shadows. And then peaks due to finger shadows are extracted from them and counted. In the finger counting experiment on hand images expressing various shapes with stuck fingers, the counting success rate is from 83.3% to 100% according to the number of fingers, and 93.1% on the whole. It also shows that if hand images are generated under controlled conditions, the failure cases can be sufficiently improved.
본 논문은 붙어 있는 손가락들을 가진 손을 대상으로 한 손가락 개수 알고리즘을 제안하고 있다. 제안된 알고리즘은 손가락 사이에 필연적으로 직선형 그림자가 발생한다는 사실을 기반으로 한다. 이 알고리즘은 효율적인 그림자 검출을 위해 손 영역을 엄지손가락 영역과 네 손가락 영역으로 구분하고, 각 영역에서 경계 영상을 생성한다. 각 경계 영상에 직선 검출과 투영 기법을 적용하므로 투영 곡선들이 생성되고, 곡선들의 피크들은 손가락 그림자의 후보들로 검출된다. 그러고는 검출된 피크들에서 손가락 그림자에 의한 피크들만 추출되고 개수된다. 붙어 있는 손가락으로 다양한 형상을 표현하는 손 영상들을 대상으로 한 손가락 개수 실험에서 손가락 수에 따른 개수 성공률이 83.3%에서 100%이고, 전체적으로 93.1%이다. 또한 통제된 조건하에서 손 영상이 생성된다면 실패한 경우들이 충분히 개선될 수 있음을 보여주고 있다.