A Study on the Change in Start-up Competence of College Students Participating in Technology Start-up Education Camp

기술창업교육캠프 참가 대학생의 창업역량 변화에 관한 연구

  • Jeon, Ju Hyun (Innovation Center for Engineering Education, ChungAng University) ;
  • Lim, Kyoung Su (Educational Evaluation & Certification Center, Konkuk University Glocal Campus)
  • 전주현 (중앙대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 임경수 (건국대학교 글로컬캠퍼스 교육평가인증센터)
  • Received : 2017.06.07
  • Accepted : 2017.07.28
  • Published : 2017.07.31

Abstract

It was only 2010 when start-up education spread to undergraduate education in South Korea. Start-up education was conducted so late that there are insufficient studies of evaluation and feedback on the effectiveness of start-up education. Education is a complex concept of teaching people in a desirable direction and developing their inherent abilities. Based on this, start-up education can be defined as cultivating students' entrepreneurial spirit internally and making them exhibit start-up competence externally by teaching them the knowledge, skills and attitudes necessary for business start-up and developing abilities such as creativity, challenge spirit and problem-solving skills. This study conducted pre and post survey to check if the education camp for the technology start-up, which is a practice-oriented start-up education, has an effect on the change of the participating students' perceptions about the business start-up. This study would analyze various factors of college students' business start-up through a factorial analysis so that the quantitative accumulation of start-up education can lead to a qualitative change and propose measures for the management of the quality of the education.

Keywords

References

  1. 김성순(2010). 한국과 중국의 잠재적 창업가의 창업의지에 관한 비교연구. 박사학위논문, 호서대학교 대학원.
  2. 박재환, 안태욱(2016). 대학생 창업교육 특성과 창업의지와의 관계 연구: 전공만족도의 조절효과를 중심으로. 경영교육연구, 31(5), 1-24.
  3. 박재환, 최민정(2016). 대학생의 창업효능감이 창업의지에 미치는 영향. 벤처창업연구, 11(2), 9-19.
  4. 양동우(2015). 대학생의 셀프리더십과 기업가정신이 창업효능감 및 창업의지에 미치는 영향에 관한 연구 - 창업기회인식의 매개효과를 중심으로 -. 박사학위논문, 호서대학교 대학원.
  5. 이우진, 김용태, 황보윤(2013). 해외 대학의 창업교육 현황과 특징에 관한 연구: 미국 5개 대학 사례를 중심으로. 벤처창업 연구, 8(1), 99-110.
  6. 이재석, 이상명(2015). 창업교육과 창업의지의 관계: 기업가 지향성과 환경적 요인의 조절효과. 벤처창업연구, 10(3), 61-74.
  7. 이재호(2016). 창업동기와 실패부담감이 창업의지에 미치는 영향: 국가간 비교를 통한 사회안전망의 조절효과를 중심으로. 박사학위논문, 계명대학교 대학원.
  8. 이현경, 이일한(2016). 대학생의 개인 창의성과 자기효능감이 창업의지에 미치는 영향에 관한 연구. 벤처창업연구, 11(3), 111-120.
  9. 임아름(2015). 청년창업가의 역량이 창업행동과 창업성과에 미치는 영향. 박사학위논문, 조선대학교 대학원.
  10. 임아름, 김형철, 김권필(2015). 청년창업가의 역량이 창업행동과 창업성과에 미치는 영향. 경영컨설팅연구, 15(3), 143-154.
  11. 전주현(2013). 공학교육인증제도 참여 대학생의 공학핵심역량이 고용가능성에 미치는 영향. 박사학위논문, 중앙대학교 대학원.
  12. 최민정(2016). 소상공인 창업교육이 기회인식 및 평가에 미치는 영향 - 창업효능감과 조절초점의 매개효과를 중심으로 -. 박사학위논문, 중앙대학교 대학원.
  13. 최종인, 박치관(2013). 대학 창업교육 핵심 성공요인: 미국 대학 사례의 시사점. 벤처창업연구, 8(3), 85-96.
  14. 하규수, 윤백중(2011). 대학생의 창업 성공과 실패에 대한 인식이 창업의도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국산학기술학회 논문지, 12(8), 3406-3414.
  15. Davidsson, P. (2005). Entrepreneurship research innovator, coordinator and disseminator. Small Business Economics, 24, 351-358. https://doi.org/10.1007/s11187-005-0690-z
  16. Neck, H. M., & Greene, P. G. (2011). Entrepreneurship education: Known worlds and new frontiers. Journal of small business management, 49 (1), 55-70. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2010.00314.x
  17. Karlan, D., & Valdivia, M. (2011). Teaching entrepreneurship: Impact of business training on microfinance clients and instituitions. The Review of Economics and Statistics, 93 (2). 510-527. https://doi.org/10.1162/REST_a_00074
  18. Oosterbeek, H., van Praag, M., & Ijsselstein, A. (2010). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European Economic Review. 442-454.