An Analysis on the Effects of University Capacity and Resources on the Professor Startups' Performance

대학의 역량과 내외부 자원이 교수창업 성과에 미치는 영향

  • 김종운 (한남대학교 글로벌비즈니스학과)
  • Received : 2017.04.19
  • Accepted : 2017.06.26
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the factors that affect professor startups and their performances in Universities in Korea. We included 5 categories of factors: University's size and reputation, University's technology commercialization staff number and startup deregulation, University's resources for research and technology commercialization, University's patents and professors' publication, and student startups. We analyzed 150 Universities, using Korean government's Academyinfo database, and additional data for University ranking and government's projects for University startups. Our analysis shows that Universities' fund amount for research and technology commercialization, Universities' amount of patents give a positive impact on Universities statistically significantly, while Universities' size or reputation does not. In addition, the amount of patents and startup projects funded by the government give a significantly positive impact on the annual sales of the professor startups. Furthermore, student startups are in a positive relationship with professor startups and their sales, showing a synergy effect between the two startup groups in Universities. The result implies that Universities and government need to focus on supporting patenting activities, providing technology commercialization funds, and collaboration activities between professors and students for their startup activities.

본 연구는 우리나라 대학의 교수들의 창업 및 그 창업기업들의 성과에 영향을 미치는 요인을, 대학의 규모와 명성, 대학의 산학협력조직 및 제도, 대학의 연구 및 사업화 자원, 대학의 지식재산 규모 및 학생창업 성과 등 대학의 역량과 자산을 중심으로 분석하였다. 기본적으로 대학알리미 정보를 활용하고, 대학의 명성 및 대학 외부사업 등 관련기관의 발표자료를 활용하여 총 150개 대학에 대하여 분석하였다. 자료 분석 결과, 대학의 명성이나 규모는 교수창업이나 교수창업기업의 성과에 유의한 영향을 미치지 않지만, 연구나 사업화를 위한 교내외의 자원과 대학의 대표적인 지식자산인 특허는 교수창업에 유의하게 긍정적인 영향을 미치고, 특허 규모나 창업 관련 정부사업의 수행은 교수창업기업의 매출액에 유의하게 긍정적인 영향을 미친다는 것을 보여주었다. 또한, 학생창업의 규모는 교수창업의 숫자나 그 매출액에 유의하게 긍정적인 영향을 주고 있어서, 상호간에 긍정적인 시너지 효과를 발생하고 있다는 것을 알 수 있었다. 본 연구 결과는 기업가적인 대학을 지향하는 대학들과 기술창업 활성화를 추진하는 정부에 교수창업을 활성화하기 위하여 집중해야할 자원이나 제도 개선 분야에 대한 시사점을 제공한다.

Keywords

References

  1. 김경환 (2006), "대학기술이전조직의 제도적환경과 전략적자원이 기술이전을 통한 기술사업화에 미치는 영향", 벤처경영연구, 9(1): 87-109.
  2. 김용정.신서원 (2015), "대학의 지식재산 기반 창업활동에 관한 요인분석", 지식재산연구, 11(1): 163-194.
  3. 김종운 (2016), 대학의 창업기업 투자기능 활성화방안, 대전: 창업진흥원.
  4. 김종호 (2008), 우리나라 기업가성신과 그 결정요인, 서울: 산업연구원.
  5. 김철회.이상돈 (2007), "산학협력성과와 대학의 역량요인의 관계에 관한 연구", 기술혁신학회지, 10(4): 629-653.
  6. 소병우.양동우 (2009), "대학의 지식재산경영활동이 기술이전 성과에 미치는 영향에 관한 실증 연구", 대한경영학회지, 22: 889-912.
  7. 이윤준 (2008), "공공연구기관의 기술이전 활성화전략", 기술혁신연구, 16(1): 141-163.
  8. 조현정 (2012), "자원기반 관점에서 본 대학의 기술사업화 성과 영향요인에 관한 연구", 지식재산연구, 7(3): 217-245.
  9. 최윤수.김도현 (2009), "창업이 교수.연구원의 연구생산성에 미치는 영향에 관한 연구", 한국경영교육학회 2009년도 추계학술대회논문집, 177-191.
  10. Astebro, T., Bazzazian, N. and Braguinsky, S. (2012), "Startups by Recent University Graduates and Their Faculty: Implications for University Entrepreneurship Policy", Research Policy, 41(4): 663-677. https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.01.004
  11. Clark, B. R. (1998), Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation: Issues in Higher Education, Elsevier Science Regional Sales, New York, NY 10010.
  12. Cummings, J. L. and Teng, B. S. (2003), "Transferring R&D Knowledge: the Key Factors Affecting Knowledge Transfer Success", Journal of Engineering and Technology Management, 20(1): 39-68. https://doi.org/10.1016/S0923-4748(03)00004-3
  13. Dahl, M. S. and Sorenson, O. (2013), "The Who, Why, and How of Spinoffs", Industrial and Corporate Change, 23(3): 661-688. https://doi.org/10.1093/icc/dtt032
  14. Etzkowitz, H. (1998), "The Norms of Entrepreneurial Science: Cognitive Effects of the New University-industry Linkages", Reseach Policy, 27(8): 823-833. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(98)00093-6
  15. Friedmand, J. and Silberman, J. (2003), "University Technology Transfer: Do Incentives, Management, and Location Matter?", The Journal of Technology Transfer, 28(1): 17-30. https://doi.org/10.1023/A:1021674618658
  16. Gregorio, D. and Shane, S. (2003), "Why Do Some Universities Generate More Start-Ups Than Others?", Research policy, 32(2): 209-227. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00097-5
  17. Gulbrandsen, M. and Smeby, J. C. (2005), "Industry Funding and University Professors' Research Performance", Research policy, 34(6): 932-950. https://doi.org/10.1016/j.respol.2005.05.004
  18. Karnani, F. (2013), "The University's Unknown Knowledge: Tacit Knowledge, Technology Transfer and University Spin-offs Findings from an Empirical Study Based on the Theory of Knowledge", The Journal of Technology Transfer, 38(3): 235-250. https://doi.org/10.1007/s10961-012-9251-1
  19. Kondo, M. (2001), "National Systems to Create University Spin-off Venture Businesses in Japan and Germany", Management of Engineering and Technology, Portland International Conference on IEEE.
  20. Khurana, R. and Shane, S. (2000), "Career Experiences and Firm Foundings", http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.172513.
  21. Lockett, A. and Wright, M. (2005), "Resources, Capabilities, Risk Capital and the Creation of University Spin-out Companies", Research Policy, 34(7): 1043-1057. https://doi.org/10.1016/j.respol.2005.05.006
  22. Lowe, R. A. (2006), "Who Develops a University Invention? The Impact of Tacit Knowledge and Licensing Policies", Journal of Technology Transfer, 31(4): 415-429. https://doi.org/10.1007/s10961-006-0003-y
  23. Rothaermel, F. T., Agung, S. D. and Jiang, L. (2007), "University Entrepreneurship: A Taxonomy of the Literature", Industrial and Corporate Change, 16(4): 691-791. https://doi.org/10.1093/icc/dtm023
  24. Shane, S. (2001), "Technological Opportunities and New Firm Creation", Management Science, 47(2): 205-220. https://doi.org/10.1287/mnsc.47.2.205.9837