A Study on the Limits and Causes of Fair Trade

공정무역의 한계와 그 원인에 대한 연구

  • 김동호 (상명대학교 경영대학 글로벌경영학과)
  • Received : 2017.01.31
  • Accepted : 2017.02.14
  • Published : 2017.02.28

Abstract

Recently, world wide trading which support free trade will increase the economic volume size. It will grow the quality of life. But, the reduce of gap between the rich state and the poor one has always been risen the problem of one of welfare. Trough unregulated trade activities, multinational corporations succeeded in expanding the market globally. However, there were unfair acts such as infringement of serious rights of producer of low development countries. Fair trade has begun to pay fair value to them and to ease inequality, but, as time went by, the its idea became thinner, distorted in the market, or became a marketing tools. So, In this paper, I analyze the limitations and causes of fair trade and suggest directions for fair trade. This Study provided a causes of the limitation of fair trade and for the future, I'll suggest an alternative of limitation of fair trade.

Keywords

References

  1. 김영신, "공정무역 소비연구의 현황과 과제" 소비자정책연구 제12권 1호, 한국소비자정책연구학회, 2016. 03.
  2. 김영주, " 미국 통일 상법전상 신의 성실의 원칙", 무역상무연구 제62권, 한국무역상무학회, 2014. 05.
  3. 김종호, " 안무역 정책으로서 공정무역의 법경제학적 고찰", 외법논집 제36권 제4호, 한국외국어대학교 법학연구소, 2012. 11.
  4. 다니엘 재피.박진희(역), 커피의 정치학 : 공정무역 커피와 그 너머의 이야기, 성균관대학교 출판부, 2010.
  5. 류미현.이승신, "공정무역제품 구매태도 및 의도에 따른 정보요구", 소비자문제연구 제44권 제1호, 한국소비자원, 2013.
  6. 박건영, "비교우위 원리와 공정무역의 조화에 관한 연구", 괸세학회지 제12권 1호, 한국관세학회, 2011. 2.
  7. 박광서, "대외무역법 행정규칙의 개편방향에 관한 연구" 무역상무연구 제63권, 한국무역상무학회, 2014. 08.
  8. 박광서.박연우, "무역통계 및 실적 차이에 관한 제 문제", 무역상무연구 제67권, 한국무역상무학회, 2015. 08.
  9. 박선우.운혜현, "공정무역커피 구매고객의 소비가치와 태도 및 행동의도와의 인과관계 연구 : 윤리적 소비의식의 조절효과", 외식경영연구 제18권 제6호, 외식경영학회, 2015. 12.
  10. 배희정, "선진국의 경험이 한국의 공정무역에 주는 시사점", 석사학위청구논문, 숙명여자대학교 국제관계대학원, 2009. 06.
  11. 신형덕, "공정무역과 글로벌화에 대한 태도 : 미래의 경영인재를 중심으로", 국제경영리뷰 제15권 제2호, 국제경영학회, 2011. 03.
  12. 알렉스 니콜스.샬롯 오팔.한국공정무역연합(역), 공정무역, 세상이 이끄는 윤리적 소비(Fair Trade, Market-Driven Ethical Consumption), 책보세, 2010.
  13. 유소이.노미나, "공정무역커피에 대한 소비자 구매의도 분석", 농업경제연구 제 52권 제3호, 한국농업경제학회, 2011.
  14. 옥정원, "공정무역제품에 대한 소비자인식의 구조적 관계에 관한 연구", 경영과 정보연구 제34권 제1호, 대한경영정보학회, 2015. 03.
  15. 이균, "WTO/GATT, 자우무역주의와 공정무역주의" 경영연구 제23집, 홍익대학교경영연구소, 1988.
  16. 이미영, "공정무역으로 새로운 미래를 일구는 여성들" 환경과생명 제49호, 환경과생명, 2006.
  17. 존 보우스 외.한국공정무역연합(역), 공정무역은 세상을 어떻게 바꿀 수 있나, 수이북스, 2012.
  18. 한국공정무역연합, (소비자와 생산자와 기업에 모두 좋은) 공정무역의 힘 , 시대의 창, 2010.
  19. 허은정.김우성, "소비자의 윤리적 소비행동과 관련요인 분석", 소비자학연구 제 23권 4호, 한국소비자학회, 2012.
  20. 홍성헌, "공정무역제품 구매에 대한 소비자태도의 영향요인", 무역연구 제10권 제6호, 한국무역연구원, 2014. 12.
  21. Doane, M., " Relationship Coffee", Fair Trade and Social Justice: Global Ethnographies, New York Univ. Press, NY, 2010.
  22. Hill. C. W. L., Global Business Today, 6th ed., Boston: McGraw-Hill Irwin, 2009
  23. Marson. A, "Justice for all? Material and semicotic impacts of Fair Trade craft certification", Geoforum Vol. 44, 2013. 01.
  24. Moberg, M, and Lyon, S. "What Fair? The Paradox of Seeking Justice through Market" Fair Trade and Social Justice: Global Ethnographies, New York Univ. Press, NY, 2010.
  25. Moore. G., "The fair Trade Movement : Parameters, Issues and Future Research", Journal of Bisiness Ethics, vol. 53, Issue 1, 2004. 08.
  26. Renard. M.C., "Quality Certification, Regulation and Power In Fair Trade", Journal of Rural Studies, Vol. 21, Issue 4, 2005. 10.
  27. Starr. M. A., "The social economics of ethical consumption: Theoretical considerations and empirical evidence", The Journal of Socio-Economics, Vol. 38, Issue 6, 2009. 12.
  28. White. K., MacDonnell R. and Ellard J. H., " Belief in a Just World: Consumer Intentions and Behaviors Toward Ethical Products", Journal of Marketing, Vol. 76, Issue 1, 2012. 01.