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적외선 센서와 무선통신을 이용한 열차접근경보시스템 개발

Railway Access Alarm System Using Infrared Distance Sensor and Wireless Communication

  • 황윤태 (우송대학교 철도시스템학과) ;
  • 황성태 (우송대학교 철도시스템학과) ;
  • 이윤성 (한양대학교 건설환경공학과) ;
  • 김도근 (한양대학교 건설환경공학과) ;
  • 이태규 (우송대학교 철도건설시스템학과)
  • 투고 : 2017.08.02
  • 심사 : 2017.09.01
  • 발행 : 2017.11.28

초록

국내의 철도작업자의 안전사고는 열차 운행 기관사의 부주의, 선로변 작업자의 감각차단 현상 및 신호수의 실수 등으로 인해 추돌사고가 주요 원인으로 매년 꾸준히 발생하고 있으며 이러한 안전사고를 예방할 수 있는 대책 마련이 시급하다. 따라서 철도 작업 시, 선로변 작업자가 청각과 시각적으로 열차접근을 검지하여 열차 접근으로부터 대피할수 있는열차접근경보시스템을 개발하였다. 이 시스템은 철도 작업장에서 1.5km 이상 전후방 선로에 열차자동겸지장치를 설치하여 자동으로 열차 진입을 검지하도록 하고 작업장에 설치된 실시간 경보장치에 유무선으로 검지 신호를 전달하도록 하며, 검지신호를 수신한 실시간 경보장치는 LED 경보등 및 사이렌 등으로 작업자에게 경보신호를 주는 방식으로 작동된다. 이전의 시스템에 비해 원거리에 있는 열차접근의 검지가 가능하고 주로 무선통신방식을 채택하여 통신배선작업이 불필요하며 충전식 배터리와 태양광 충전장치를 통해 외부 전원 공급이 어려운 현장의 상황에 적합한 이점이 있다. 시스템의 현장검증을 통하여 열차자동검지장치와 실시간 경보장치의 성능평가를 실시하였고 100%구동을 확인하여 신뢰성을 검증하였다.

Safety accidents in railway work continue to increase every year; Engineer's negligence, trackside worker's sensory deprivation and signalman's mistake are the main reasons of such incidents. We consider this problem by far the most urgent matter in railway work because of its steady increase and risk of taking a person's life. Based on that account, a new alarm system has developed, that is called Railway Access Alarm System, to allow railway workers to sense the access of trains with not only vision, but also hearing. The detector device of this system is installed on both sides of the track locating 1.5km from the workplace. When the train enters the place, the detector device can sense the entering, sending the detect sign of train to the alarm unit, then the alarm unit warns the workers by the LED lighting and sirens. This system has several advantages compared to previous systems. First, it recognizes the train at a long distance. Secondly, there is no need for wiring work since it is a wireless system. At last, the system works by rechargeable batteries and solar charger so that it is installed in the work places where there is no external power supply. Moreover, it is proven that the system is 100% reliable by the successful on-the spot inspection evaluating the capability.

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참고문헌

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