DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Learning Ecological Performance Analysis of IS-Geo's Educational Training Program

국제지질자원인재개발센터 교육훈련 프로그램의 학습 생태적 성과분석 연구

  • Received : 2017.08.10
  • Accepted : 2017.10.30
  • Published : 2017.11.28

Abstract

The purpose of this study sought to analyze the achievement of educational training of IS-Geo's (International School for Geoscience Resources; IS-Geo's) according to the structural relationships between these components by incorporating variables and those that affect learning outcomes from the Learning ecological perspective. Therefore, from January 2014 to December 2015, data analysis was conducted based on the data collected by the questionnaire for class satisfaction, which was conducted after the operation of the educational training program. The principal result is as follows. First of all, Interventions that affect learning outcomes from the learning ecology perspective have resulted in internal factors of both learning motivation and learning development, intermediate factors of both contents of education and learning curriculum, external factors of both learner support and quality of instructors. The structural relationships between the designed factors of performance indicators of interdisciplinary achievement and sub-factors have been influenced in the structural implications of internal factors, intermediate factors, and external factors that affect the learning outcomes of educational trainees who participated in the educational training programs of IS-Geo's. Also, internal factors, intermediate factors, and external factors have directly affected learning outcomes for educational trainees.

본 연구의 목적은 학습 생태 관점에서 교육훈련생들의 학습 성과에 영향을 미치는 요인과 그 하위 구인들을 개발하여 이들 하위 구인 간 구조적 관계에 따른 국제지질자원인재개발 센터의 교육훈련의 성과를 분석하는 것이다. 따라서 2014년 1월부터 2015년 12월까지 교육훈련 프로그램의 운영 후 실시된 수업 만족도 검사지 총 159부의 자료를 중심으로 자료 분석이 이루어졌다. 그 결과는 다음과 같다. 우선, 학습 생태 관점에서 교육훈련생들의 학습 성과에 영향을 미치는 요인을 내부 요인, 중간 요인, 외부 요인으로 개발하였으며, 하위 구인으로 내부 요인은 학습동기와 학습발달, 중간 요인은 교육내용과 교육과정, 외부 요인은 학습자 지원과 강사의 질로 구안하였다. 개발된 성과지표 요인과 하위 구인간의 구조적 관계를 살펴보면, 국제지질자원인재개발센터의 교육훈련 프로그램에 참여하였던 교육훈련생들의 학습 성과에 영향을 미치는 내부 요인, 중간 요인, 외부 요인의 구조적 관계는 정적상관관계의 유의한 결과 값을 나타내었다. 또한, 내부 요인, 중간 요인, 외부 요인은 교육훈련생들의 학습 성과에 직접 효과를 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. H. J. Cho and J. R. Kim, "Development and dissemination of the teaching materials for the creativeactivity in geoscience area: the case of the KIGAM's Creative Geo Educamp," Journal of the Korean Earth Science Society, Vol.32, No.1, pp.57-72, 2011. https://doi.org/10.5467/JKESS.2011.32.1.57
  2. http://isgeo.kigam.re.kr/01_about/01_about_sub02.html, 2016.
  3. U. Bronfenbrenner, "Toward an experimental ecology of human development," American Psychologist, Vol.32, No.7, pp.513-531, 1977. https://doi.org/10.1037/0003-066X.32.7.513
  4. C. B. Germain and A. Gitteman, Ecological perspectives: Encyclopedia of social work. MD: National Association of Social Worker, 1987.
  5. S. Frielick, Beyond constructivism: An ecological approach to e-learning. Proceedings of the ASCILITE Conference, Perth Western Austria, December, 2004.
  6. S. F. Hamilton, "The social side of schooling: Ecological studies of classrooms and schools," The Elementary School Journal, Vol.83, No.4, pp.314-315, 1983.
  7. U. Bronfenbrenner, The Ecology of Human Development. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press, 2009.
  8. C. H. Lawshe, "Quantitative approach to content validity," Personal Psychology, Vol.28, No.4, pp.563-575, 1975. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  9. P. J. Curran, S. G. West, and J. Finch, "The robustness of test statistics to non-normality and specification error in confirmatory factor analysis," Psychological Methods, Vol.1, No.1, pp.16-29, 1996. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.16