The Structural Relationship among Job Stress, Human Rights Behavior, Social Support and Job Satisfaction

노인장기요양시설 종사자들의 직무스트레스와 인권옹호행동, 직무만족의 구조적 관계: 사회적 지지의 매개효과를 중심으로

  • Kim, Keunhong (Dept. of Social Welfare, Kangnam University) ;
  • Song, Jiwon (Graduate School of Social Welfare in Kangnam University)
  • 김근홍 (강남대학교 사회복지전문대학원) ;
  • 송지원 (강남대학교 사회복지전문대학원)
  • Received : 2017.05.31
  • Accepted : 2017.08.23
  • Published : 2017.08.30

Abstract

Recently, as the number of patients with dementia using nursing homes increases, the interest about the quality of care services is increasing. Job satisfaction of caregivers is very important factor in the quality of care service. In addition, as perception of human rights is heightened, human rights behavior in nursing homes is also recognized as an important factor. The purpose of this study is to investigate the structural relationship between job satisfaction and human rights behavior, job stress, and social support of dementia workers who have significant influence on quality of care service. For this purpose, 210 questionnaires were collected from 300 dementia workers working in the elderly nursing home, day night care center, and domiciliary visit care center in Gyeonggi province. After excluding 13 questionnaires, the questionnaires were analysed by AMOS and SPSS 21.0. The results of the analysis are following. It was found that job stress significantly affects the social support directly (-.276). Also, social support significantly affects job satisfaction (.315). On the other hand, human rights advocacy has a direct effect on job satisfaction (.175) and an indirect effect (.102), showed a total effect of (.277). This shows that social support partially mediates human rights advocacy and job satisfaction. Job stress had a direct effect on job satisfaction(-.217) and an indirect effect(-.095), indicating a total effect of (-.312), and social support partially mediated job stress and job satisfaction Could know. The results of this study suggest that in order to improve the job satisfaction of the dementia workers, it is necessary to increase the human rights advocacy behavior and reduce the job stress in an environment that recognizes the social support.

본 연구는 서비스의 질에 중요한 영향을 미치는 치매관련(장기요양시설) 종사자들의 직무만족 및 인권옹호행동과 직무스트레스, 사회적 지지의 구조적 관계를 파악하고자 진행되었다. 이를 위해 경기도 내 노인요양시설, 주야간보호시설, 방문요양센터 등에 근무하는 치매관련 종사자 300명을 대상으로 설문지를 배부 후 210부를 회수하였고 부실응답 설문지 13개를 제외한 후 197명의 응답자료를 AMOS와 SPSS 21.0을 활용하여 분석하였다. 분석결과, 직무스트레스는 사회적 지지에 직접적인 영향(-.276)을 유의하게 미치는 것으로 나타났다. 대부분 사회적 지지도 역시 직무만족에 직접적인 영향(.315)을 유의하게 미치는 것으로 나타났다. 인권옹호에서도 직무만족에 직접적인 영향(.175)을 미치고 간접적인 영향(.102)을 미치므로 .277의 총 효과가 있는 것으로 나타났다. 이로써 사회적 지지가 인권옹호와 직무만족을 부분매개 하는 것을 알 수 있었다. 직무스트레스는 직무만족에 -.217의 직접적인 영향을 미치고 .095의 간접적인 영향을 미치므로 -.122의 총 효과가 있는 것으로 나타났으며 사회적 지지가 직무스트레스와 직무만족을 부분매개 하는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 놓고 볼 때 치매관련종사자들의 직무만족을 높이기 위해서는 사회적 지지를 인식할 수 있는 환경에서 인권옹호행동을 증대하고 직무스트레스를 줄여줄 수 있는 방안이 필요하다는 것을 시사한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 강남대학교