DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Experiments Related to Electrostatics in Secondary School Textbooks and a Proposal of Experiments for Better Understanding of Electrostatics

중학교 과학 교과서의 정전기 관련 실험에 대한 분석 및 제안

  • Hyun, Donggeul (Department of Science Education, Teachers College, Jeju National University) ;
  • Jho, Hunkoog (Department of General Education, Dankook University)
  • 현동걸 (제주대학교 교육대학 과학교육과) ;
  • 조헌국 (단국대학교 교양학부)
  • Received : 2017.05.08
  • Accepted : 2017.06.22
  • Published : 2017.08.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze the electrostatic experiments introduced in secondary science textbooks and to propose the effective methods for students to understand the concepts based on the experiments. Thus, five kinds of existing textbooks were selected, and the experiments presented in them were categorized into triboelectricity, contact electrification, electrostatic induction, and electrostatic discharge. This study suggested more simple and effective ways to understand those phenomena so that students can infer the kinds of charges, conservation of charge, electrostatic force, electrostatic induction, electrostatic discharge, and others.

이 연구는 실험을 기반으로 정전기 현상을 이해하고 추론할 수 있도록 중학교 과학 교과서의 정전기 관련 실험을 분석하고, 이를 개선하기 위한 새로운 방법을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이에 현행 중학교 3학년 과학 교과서 5종을 선정하여, 정전기에 관련된 실험을 마찰전기, 접촉전기, 정전기 유도, 정전기 방전으로 범주화하였고 실험에서 나타나는 문제점을 개선하고자 교과서에 주로 나타나는 상황인 마찰전기, 대전, 정전기력, 정전기 유도, 정전기 방전 등을 보다 쉽게 이해할 수 있는 새로운 실험 방안을 제시하였다. 이를 통해 대전된 전하의 종류, 전하량 보존, 전기력, 유도전하, 정전기 방전 등에 관련된 미시적인 현상들을 쉽게 추론할 수 있도록 하였다.

Keywords