Abstract
The present study attempted to produce the floor plan of the surroundings near Geumcheongyo Bridge in Changdeokgung Palace of the Late Joseon Period through the use of rubber sheeting transformation based on the drawing principles of "Donggwoldo(東闕圖)". First, the study compared the actual sizes of the major buildings that have existed since the production of "Donggwoldo(東闕圖)" with the sizes depicted in the picture to reveal that the front elevation of the buildings was produced by reducing it by approximately 1/200. However, the study could not confirm the same production proportions for the side elevation. Only the lengths of the side elevation were depicted at around half of the actual proportions, and as the diagonal line angles were found to be at an average of $39^{\circ}$, the study confirmed they were drawn in a manner similar to cabinet projection. Second, the study created an obliquely projected floor plan by inversely shadowing the drawing principles of "Donggwoldo(東闕圖)" and produced a floor plan of the surroundings near Geumcheongyo Bridge in Changdeokgung Palace through the use of rubber sheeting transformation. Projective transformation was confirmed as most suitable during the transformation, and with standard error of 2.1208m, the relatively high accuracy of the transformation shows that the production of a floor plan for "Donggwoldo(東闕圖)" is significant. Furthermore, it implies the possibility of producing floor plans for various documentary paintings produced using the paralleled oblique drawing method in addition to "Donggwoldo(東闕圖)". Third, the study evaluated the accuracy of the spatial information provided by the produced floor plan by comparing the three items of Geumcheongyo Bridge location, Geumcheongyo Bridge and Jinseonmun Gate arrangement, and Geumcheon stone embankment location. The results confirmed the possibility of utilizing the floor plan as a useful tool which helps understand the appearance of the surroundings at the time of "Donggwoldo(東闕圖)" production because it is parallel to the excavation results of the Geumcheongyo Bridge and its context. Therefore, the present study is significant in that it seeks the possibility of producing spatial information recorded in "Donggwoldo(東闕圖)" by applying rubber sheeting transformation and consequently in that it presents a new methodology for understanding the appearance of the East Palace of the Late Joseon Period.
본고는 "동궐도(東闕圖)"의 작도원리를 기반으로 러버쉬팅변환(Rubber Sheeting Transformation)을 통해 조선후기 창덕궁 금천교 주변의 평면도 제작을 시도하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, "동궐도(東闕圖)" 제작 당시부터 현존하는 주요 전각의 실제 크기와 그림에 묘사된 크기를 비교하여 전각의 정입면이 약 1/200으로 축소되어 작성되었음을 밝혀냈다. 그러나 측입면에서는 동일한 제작 비율이 확인되지 않았다. 다만, 측입면의 길이가 실제의 약 절반 정도로 그려지고, 사선 각도가 평균 $39^{\circ}$로 파악됨에 따라 캐비닛 투영(Cabinet Projection)과 유사한 방식으로 작도되었음을 확인하였다. 둘째, "동궐도(東闕圖)"의 작도 원리를 역추적하여 "사투영평면도"를 작성하고 러버쉬팅변환을 통해 "동궐도(東闕圖)"의 창덕궁금천교 주변 평면도를 제작하였다. 변환 시 투영변환(projective transformation)이 가장 적합한 것으로 확인되었고, 표준 오차는 2.1208m로 비교적 높은 정확도를 나타냄으로써 "동궐도(東闕圖)"의 평면도 제작이 유의미하였다. 이는 "동궐도(東闕圖)"뿐만 아니라 평행사선도법으로 작성된 각종 기록화의 평면도 제작 가능성을 시사한다. 셋째, 작성된 평면도가 제공하는 공간 정보의 정확성을 검토하기 위해 금천교의 위치, 금천교와 진선문의 배치, 금천의 석축 위치를 시기에 따라 비교하였다. 그 결과 작성된 평면도의 내용이 금천교 발굴조사결과와 그 맥락을 함께 함으로써 러버쉬팅변환이 "동궐도(東闕圖)" 제작 당시 모습을 이해하는데 유용한 도구로서의 활용 가능성이 검증되었다. 본 연구는 러버쉬팅변환을 적용하여 "동궐도(東闕圖)"에 수록된 공간정보를 2차원 평면도로 제작하기 위한 가능성을 모색하고, 이를 통해 조선후기 동궐의 모습을 이해하기 위한 새로운 방법론을 제시하였다는데 의의가 있다.