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호텔 중간관리자의 커뮤니케이션이 조직몰입과 조직문화에 미치는 영향 : 조직몰입의 조절효과 연구

Effect of Hotel Middle Manager's Communication on the Organizational Commitment and Organizational Culture : Moderating Effect of Organizational Commitment

  • 김연선 (원광보건대학교 호텔관광과) ;
  • 김건 (중부대학교 호텔경영학과)
  • 투고 : 2017.10.31
  • 심사 : 2017.12.22
  • 발행 : 2018.01.28

초록

본 연구는 호텔 조직과 호텔에 근무하는 중간관리자들의 커뮤니케이션에 관련한 연구이다. 중간관리자들의 커뮤니케이션이 조직몰입과 조직문화에 미치는 영향과 커뮤니케이션과 조직문화와의 관계에서 조직몰입이 조절효과가 있는지 연구하였다. 최종적으로 수집된 데이터는 80부였고, 가설 검증을 위한 통계분석은 SPSS 18.0을 사용하였다. 가설의 검증결과는 다음과 같다. 가설 1, 호텔 중간관리자의 커뮤니케이션은 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 라는 가설의 검증결과 부분적으로 유의하여 부분채택되었다. 가설 2, 호텔 중간관리자의 커뮤니케이션은 조직문화에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 라는 가설의 검증결과 부분적으로 유의하여 부분채택 되었다. 가설 3, 호텔 중간관리자의 조직몰입은 조직문화에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 라는 가설 검증결과 유의한 결과가 나타나 채택되었다. 가설 4, 호텔 중간관리자의 커뮤니케이션과 조직문화와의 관계에서 조직몰입은 유의한 조절효과가 있을 것이다. 라는 가설을 검증한 결과 조절효과는 없는 것으로 나타났다.

This study for the hotel organization and Hotel Middle Manager's Communication .we studied the Effect of Hotel Middle Manager's Communication on the Organizational Commitment and the Moderating Effect of Organizational Commitment on Organizational Culture. finally, 80 copies of samples were used in empirical analysis. and SPSS 18.0 statistical package was used. The results of the hypothesis are as follows. First, The Verification result of hypothesis that the communication of hotel middle manager will shows a significant positive correlation effect on Organizational Commitment was partially supported. Second, The Verification result of hypothesis that the communication of hotel middle manager will shows a significant positive correlation effect on Organizational Culture was partially supported. Third, The Verification result of hypothesis that the organizational Commitment of hotel middle manager will shows a significant positive correlation effect on Organizational Culture was supported. Fourth, The Verification result of hypothesis that Organizational Commitment will have a significant moderating effect on the relationship between the communication and organizational culture of hotel middle manager.

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