DOI QR코드

DOI QR Code

신기술 수용 스톱 모션 애니메이션 사례분석 : 3D 프린터, 특수효과 기술 응용을 중심으로

Case Analysis on Stop Motion Animation based on the Acceptance of New Technology : Focusing on 3D Printer & Special Effect Technology Application

  • 장완 (동서대학교 대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 송승근 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • 투고 : 2017.12.04
  • 심사 : 2018.01.23
  • 발행 : 2018.01.28

초록

본 연구의 목적은 기존 스톱 모션 애니메이션의 문제점을 파악하고 이를 해결하기 위한 방안으로서 최신의 기술이 적용된 3D프린터 기술과 컴퓨터 특수효과 기술을 적용한 사례를 분석하였다. 이를 위해 스톱모션 애니메이션의 역사를 고찰하고 기술이 어떻게 스톱 모션 애니메이션에 적용 되었는지 선행 연구를 통해 확인하였다. 그 결과, 표현적 측면에서 최근 개봉한 <유령신부>와 <코렐라인>처럼 3D 프린터를 활용하여 클레이나 천으로 한정된 기존의 스톱 모션 애니메이션의 한계를 극복하였다. 더 나아가 스톱 모션 애니메이션의 가장 큰 한계인 자연현상은 컴퓨터 특수효과처리를 통해 오히려 스톱 모션 애니메이션만의 독특한 작품을 연출 할 수 있었다. 그래서 스톱 모션 애니메이션에서 3D 프린터 기술과 컴퓨터 특수효과기술에 대한 수용으로 무한한 상상과 독창적 표현이 가능해 졌다. 최근 기술 기반 스톱 모션 애니메이션은 향후 애니메이션 분야의 지속적으로 발전하는데 그 기초를 제공 할 것으로 기대한다.

The purpose of this study is to analyze the problem of existing stop motion animation and to apply 3D printer technology and computer special effect technology applied with latest technology as a solution to solve this problem. For this purpose, we review the history of stop motion animation and confirm how the technology applied to stop motion animation through previous research. As a result, we have overcome limitations of the existing stop motion animation limited to the cline cloth in terms of expression by using 3D printer like recently released and . Furthermore, the natural phenomenon, which is the biggest limitation of stop motion animation, was able to produce a unique work of stop motion animation rather than computer special effect processing. Therefore, in the stop-motion animation, the acceptance of 3D printer technology and computer special effects technology has enabled unlimited imagination and original expression. Recent technology-based stop-motion animation is expected to provide the foundation for the continued development of the animation field in the future.

키워드

참고문헌

  1. https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%8A%A4%ED%86%B1_%EB%AA%A8%EC%85%98
  2. 첸엠(陈迈), 스톱 모션 애니메이션 기법(逐格动画技法), 인민 대학 중국 언론, 2011.
  3. http://www.dreamore.com./projects/151
  4. C. Barnatt, 3D Printing : The Next Industrial Revolution, Createspace Independent Publishing Platform, 2013.
  5. 김정현, "3D 컴퓨터 그래픽을 이용한 입체 애니메이션 콘텐츠 제작기법 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제1호, pp.112-124, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.112
  6. 방우송, 김순곤, "스톱모션 애니메이션에서의 타이밍에 관한 연구," 한국콘텐츠학회 2005 추계 종합학술대회논문집, 제3권, 제2호, pp.461-465, 2005.
  7. H. Lipson and M. Kurman, Fabricated: The New of 3D Printing, John Wiley & Sons Inc, 2013.
  8. 김경호, "3차원 프린팅을 활용한 3차원 애니메이션 캐릭터 개발 파이프라인," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제8호, pp.52-59, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.052
  9. 주핀잔(朱品璋), 인형의 감정적 디자인(玩偶的情感设计研究), 난징 사범 대학, 2012.
  10. J. Alger, The Art and Making of Paranorman, California: Chronicle Books, 2012.
  11. 김윤정, "애니메이션에 나타난 아브젝시옹에 관한 연구 : '코렐라인'을 중심으로," 한국디자인학회 2010 디자인통합 국제학술대회 논문집, pp.6-7, 2010.
  12. B. Purves, Stop-Motion Animation, Fairchild Books, 2014.
  13. B. Desowitz, 'Corpse Bride':Stop Motion Goes Digital, VFX World, 2005. https://www.awn.com/vfxworld/corpse-bride-stop-motion-goes-digital
  14. 팬동(潘东), 다양한 예술 형식의 융합(各种艺术形式间的融合), 중앙 예술원, 2011.
  15. R. Kolker, Film, Form, and Culture, McGraw-Hill Humanities, 2005.