컴퓨팅 사고력 관점에서 본 컴퓨터 비전공자 대상 교양 컴퓨팅 수업의 효과성 분석 연구

Effectiveness analysis based on computational thinking of a computing course for non-computer majors

  • 김민자 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김현철 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • 투고 : 2017.11.29
  • 심사 : 2018.01.18
  • 발행 : 2018.01.31

초록

4차 산업혁명이라는 시대적 배경에 따라 컴퓨팅 사고력을 가진 인재를 양성하기 위해 각 대학에서 비전공자 컴퓨팅 교육을 진행하고 있다. 현장에서 여러 교육이 실행되고 있지만, 그 교육이 비전공자의 컴퓨팅 사고력 관점에서 효과가 있는지를 살펴보는 연구는 매우 제한적이다. 본 연구는 비전공자 대상 컴퓨팅 수업이 컴퓨팅 사고력 관점에서 효과가 있는지 살펴보는 것을 목표로 진행되었다. 고등교육 수준의 AP Computer Science Principle을 기반으로 컴퓨팅 사고력 관점의 평가 프레임워크와 그에 따른 문항을 개발하여 수업 참가자들에게 적용하였다. 그 결과, 수업 이후 역량이 수업 전 보다 유의미하게 향상되었다. 수업 전 역량은 전공 영역별로 유의미하게 차이가 있었지만 수업 이후에는 차이가 없어졌다. 즉, 본 수업은 학생의 컴퓨팅 사고력 측면의 역량 향상에 효과가 있으며, 특히 비전공자 그룹에서 더 큰 효과를 보이는 것으로 나타났다.

Given the background of so-called 'the 4th industrial revolution', universities practice computing education for non-majors to equip them with computational thinking(CT). Universities apply different courses but researches analyzing effectiveness of the courses based on CT are limited. This research is conducted to understand a computing course for non-majors is effective in terms of CT. A CT based evaluation framework is designed referring to AP Computer Science Principles. Questionnaires are developed based on the framework and applied to the course participants. As results, students' post scores are significantly higher than pre scores. In addition, there are significant differences in pre-test scores by major category while there is no difference in post-test. Humanity & social science group showed the largest difference between pre and post results with science & engineering and computer in order. In sum, it is found that this course is effective to facilitate students abilities in terms of CT, particularly for the non-computer majors.

키워드

참고문헌

  1. Schwab, K. (14 Jan 2016). The fourth industrial revolution: What it means, how to respond. World Economic Forum. 검색일 2017년 11월 1일. 출처:https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/
  2. Czerkawski, B. & Lyman III, E. (2015). Exploring issues about computational thinking in higher education. TechTrends. 59(2), 57-65. https://doi.org/10.1007/s11528-015-0840-3
  3. Papert, S. (1996). An Exploration in the Space of Mathematics Educations. International Journal of Computers for Mathematical Learning. 1(1), 95-123. https://doi.org/10.1007/BF00191473
  4. Wing, J. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  5. Cuny, J., Snyder, L. & Wing, J. (2010). Demystifying computational thinking for non-computer scientist. Work in progress.
  6. 김민자, 김현철 (2016). 정보 교과 경험차이에 따른 대학 전공 선택 및 SW수업 학업성취 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 19(3), 11-19.
  7. Department for Education (2014). The national curriculum in England: Framework document. Department for Education.
  8. 김한성, 정혜진, 이원규 (2010). 한국과 일본의 고등학교 정보교과 교육과정 비교 연구, 비교교육연구, 20(4), 129-151.
  9. 김자미, 이원규 (2014). 브루너 이론에 근거한 인도의 정보교육과정 고찰, 컴퓨터교육학회논문지, 17(6), 59-79.
  10. 김경훈, 이은경, 김영애, 양재명, 이영준, 김현철, 김재현, 배정이, 한건우, 박소영, 박종훈 (2015). 정보과 교육과정 시안 개발 연구 (연구보고 CRC 2015-17). 서울: 한국교육과정평가원.
  11. 김선영 (2015). SW융합인재 양성: 충남대학교 비전공자를 위한 SW교육과정. 한국교양교육학회 학술대회 자료집, 167-171.
  12. 두일철 (2016). 비전공자 SW융합교육을 위한 시론(時論). 한국교양교육학회 학술대회 자료집, 113-119.
  13. 서주영 (2016). 아주대학교 비전공자 SW교육수업사례로 본 SW기초교육의 현황 및 전략. 한국교양교육학회 학술대회 자료집, 123-130.
  14. Beck, R., Cassel, L., & Austing, R. (1989). Computer Science: A core discipline of liberal arts and sciences. Proceedings of the SIGCSE'89 (pp. 56-60). New york: ACM.
  15. Briggs, A. & Dickerson, M. (1999). Making a non-majors course fun (without sacrificing content), Journal of Computing in Small Colleges, 14(4), 154-162.
  16. Lee, C. (2013). Experience report: CS1 in MATLAB for non-majors, with media computation and peer instruction. Proceedings of SIGCSE'13 (pp. 35-40). New York: ACM.
  17. 김수환 (2015). Computational Thinking 증진을 위한 학습자 중심의 교수학습 전략의 효과, 한국정보교육학회 논문지, 19(3), 323-332.
  18. Baldwin, D. (2015). Can we "Flip" non-major programming course yet?, Proceedings of SIGCSE'15 (pp. 563-568). New York: ACM.
  19. Bort, H., Czarnik, M., & Brylow, D. (2015). Introducing computing concepts to non-majors: A case study in gothic novels. Proceedings of SIGCSE'15 (pp. 563-568). New York: ACM.
  20. Park, S, Song, K, Kim, S. (2015). Cognitive load changes in pre-service teachers with computational thinking education. International Journal of Software Engineering and Its Applications, 9(10). 169-178. https://doi.org/10.14257/ijseia.2015.9.10.17
  21. 최형신, 김기범 (2015). 스크래치 프로그래밍이 예비교사에게 미치는 영향: 컴퓨팅 사고 및 블룸의 텍사노미 활용 평가. 한국정보교육학회 논문지, 19(2), 225-232.
  22. Reed, D. (2001). Rethinking CS0 with JavaScript. Proceedings of SIGCSE 2001 (pp. 100-104). New York: ACM.
  23. Carlisle, M., Wilson, T., Humphries, J., & Hadfield, S. (2004). RAPTOR: Introducing programming to non-majors with flowcharts. Proceedings of CCSC Central Plains Conference, 52-60.
  24. Rodger, S. (2002). Introducing computer science through animation and virtual worlds. Proceedings of SIGCSE'02 (pp. 186-190). New York: ACM.
  25. Vihavainen, A., Airaksinen, J., & Watson, C. (2014). A systematic review of approaches for teaching introductory programming and their influence on success. Proceedings of ICER'14 (pp.19-26). New York: ACM.
  26. Joyce, D. (1998). The computer as a problem solving tool: A unifying view for a non-majors course. In proceedings of SIGSCE 98. (pp. 63-67). New York: ACM.
  27. Rufinus, J., & Kortsarts, Y. (2006). Teaching an introductory programming course for non-majors using python. Information Systems Education Journal, 4(104), 1-8.
  28. 김태훈, 김병수, 김종훈 (2012). Logo를 이용한 정보과학적 사고 기반의 알고리즘 학습이 예비초등교사에게 미치는 영향. 한국정보교육학회논문지, 16(4), 463-474.
  29. Honig, W. (2013). Teaching and assessing programming fundamentals for non majors with visual programming. In proceedings of ITiCES'13 (pp. 40-45). New York: ACM.
  30. 김현철 (2014). 데이터로 표현하는 세상 - 정보적 사고의 시작, 서울: 고려대학교출판부.
  31. 온기찬 (2015). 교육심리학, 경기도: 교육과학사.
  32. Woolfolk, A. (2015). 교육심리학 (12판). (김아영, 안도희, 양명희, 이미순, 임성택, 장형심, 옮김). 서울: 박학사.
  33. 김인희, 김현철 (2012). 소셜 러닝 기반 동료 평가가 학습 향상에 미치는 영향, 컴퓨터교육학회논문지, 15(2), 19-28.
  34. College Board (2014). AP Computer Science Principles: Curriculum Framework 2016-2017. New York: College Board.
  35. College Board (2016). AP Computer Science Principles: Including the Curriculum Framework. New York: College Board.
  36. CEMC University of Waterloo (n.d.). Beaver Computing Challenge. The Centre for Education in Mathematics and Computing. 검색일 2017년 11월 6일. 출처:http://www.cemc.uwaterloo.ca/contests/bcc.html