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국내 모바일 게임의 확률형 아이템 사용성 개선을 위한 인터랙션 디자인에 관한 연구

A Study on Interaction Design for Improving Usability of Random item box in Korean Mobile Game

  • 최성훈 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인전공) ;
  • 김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원)
  • Choi, Seong-Hun (Dept. of Digital Media Design, Hongik University, International Design School for Advanced Studies) ;
  • Kim, Seung-In (Digital Media Design, Hongik University, International Design School for Advanced Studies)
  • 투고 : 2017.12.13
  • 심사 : 2018.02.20
  • 발행 : 2018.02.28

초록

본 연구는 한국 모바일 게임에서 게임 내 콘텐츠로 활용하고 있는 확률형 아이템의 사용성을 개선할 수 있는 인터랙션 디자인 연구이다. 현재 국내 모바일 게임은 지속적인 매출의 상승을 이어가고 있다. 하지만 그 중심에는 확률형 아이템 판매라는 모바일 게임의 대표적인 수익 모델이 있다. 확률형 아이템 사용의 문제점은 지속해서 제기되어 왔고, 현재 법적인 규제안까지 상정 되어있는 상태다. 확률형 아이템은 현재 모바일 게임 이용자가 아이템 사용 시 정확한 확률을 알 수 없으며 한탕주의와 같은 사행성을 표방한다는 우려도 있었다. 이러한 상황에서 확률형 아이템 사용성을 개선하기 위한 인터랙션 디자인을 연구하여 모바일 게임 이용자들에게 더 나은 게임 사용 경험을 제공하기 위해 사용자 온라인 설문과 심층 면접 조사를 시행했다. 연구 결과 확률형 아이템 사용 시 확률 정보를 직관적으로 제공하는 것이 사용자 경험을 높일 수 있다는 결과가 나타났다. 본 연구를 통해 확률형 아이템 사용 시 더 나은 사용자 경험을 제공하기 위한 인터랙션 디자인 연구가 더욱 활발히 이루어질 것으로 기대한다.

This study is an interaction design study which can improve the usability of random item boxes that are used as in - game contents in Korean mobile games. Currently, Korean mobile game sales continue to rise. Sales of random item boxes are the main reason for the increase in sales. Problems with the use of random item boxes have been continuously raised, and legal regulations are currently in place. When using random item boxes, the user can not know the exact percentage information. There is a concern that this expresses gambling. In this context, we have studied interaction design to improve the usability of random item boxes, and conducted user online surveys and in - depth interviews to provide users with a better game experience. As a result, it is shown that providing percentage information intuitively when using random item boxes can enhance user experience. Through this study, it is expected that interaction design research will be actively conducted to provide a better user experience when using random item boxes.

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