DOI QR코드

DOI QR Code

Developing a Curriculum of English Storytelling in a Global Corporation's Context: Focus on Proficiency Building

글로벌 기업에서 스토리텔링 영어교육 콘텐츠 개발과 적용: 능숙도 향상을 목표로

  • 신동일 (중앙대학교 영어영문학과) ;
  • 김금선 (중앙대학교 영어교육학과) ;
  • 심우진 (중앙대학교 영어영문학과) ;
  • 김나희 (중앙대학교 영어영문학과) ;
  • 전종운 (중앙대학교 영어영문학과) ;
  • 김세희 (중앙대학교 영어영문학과) ;
  • 김주연 (세계사이버대학교 실용영어학과) ;
  • 정태영 (육군사관학교 영어과)
  • Received : 2018.01.03
  • Accepted : 2018.02.02
  • Published : 2018.03.28

Abstract

This study aims to understand how a global corporation's storytelling-based curriculum is developed for improving English proficiency. Little research has been done from the perspectives of global corporation, and a curriculum of storytelling on Stein and Glenn (1979)'s model was implemented inside English Language Education Program of Samsung Display. 10 participants employed at the global corporation were taught by two instructors during the first semester of 2017 language learning program. The curriculum consisted of three modules: event focused, structure focused, character focused. Storytelling elements of each module were explicitly planned and taught by two instructors. All classes were audio-recorded and observed by the other researchers. It was found that there is a need for improving storytelling proficiency in the global corporation, and that storytelling skills can be teachable, learnable, and assessable.

본 연구의 목적은 글로벌 기업 맥락에서 영어능숙도 향상을 목표로 스토리텔링 기반 영어교육 콘텐츠 개발에 관한 탐색이다. 학교 맥락과 달리 기업의 언어교육과정 개발은 좀처럼 학계에 보고되지 않았으며 본 연구는 Stein과 Glenn(1979)의 스토리텔링 능숙도 모형을 삼성디스플레이 기업의 내부 영어교육과정에 적용하면서 기획되었다. 해당 기업에 근무하는 내부 구성원 10명의 성인 영어학습자가 4개월 동안 진행된 영어스토리텔링 교육과정에 참여하였으며, 2명의 내국인 교사가 수업을 진행하였다. 교육과정은 스토리텔링 능숙도 향상을 위해 세 단계(사건, 구조, 인물)의 모듈로 구성되었다. 각 단계에서 강조되는 핵심 스토리텔링 요소 및 관련 활동은 수업에서 명시적으로 전달되었고, 모든 수업은 녹음되고 전체 연구자에 의해 관찰되었다. 본 연구를 통해 인물과 상황을 묘사하고 사건과 계획을 서술할 수 있는 스토리텔링 능력이 글로벌 기업의 현장에서도 유의미한 과업임을 확인할 수 있었으며, 교실에서 가르칠 만하고, 배울 만하고, 평가할 만한 유의미한 구인으로 설정될 수 있음도 확인할 수 있었다. 기업의 맥락에서 언어교육과정, 교재, 교사교육, 평가도구 개발의 사례가 좀처럼 보고되지 않고 있기 때문에 관련 연구가 추후 연구자들로부터 좀 더 기획될 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 안수정, 기업체 영어교육 실태연구, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 서울, 2012.
  2. 김금선, 신동일, "초등 학습자의 스토리텔링 말하기능력 분석: 6가지 단면 중심으로," Foreign Languages Education, 제15권, 제1호, pp.221-244, 2008.
  3. 김나희, 신동일, "스토리텔링 수행능력의 이해: 담화상의 결속성과 일관성 측면에서," 영어학, 제8권, 제1호, pp.51-73, 2008.
  4. 신동일, 영어말하기전략. 크레듀, 2008.
  5. 신동일, Now Storytelling 스토리텔링, 넥서스, 2010.
  6. 신동일, "영어영문학의 외연 확대를 위한 담화, 스토리, 내러티브, 그리고 스토리텔링 연구의 상호 연관성 탐색," 영어영문학 연구, 제56권, 제4호, pp.235-263, 2014.
  7. 신동일, 김금선, 김나희, "에피소드 구성력과 수험자의 스토리텔링 과업수행능력 분석," 새한영어 영문학, 제49권, 제4호, pp.253-279, 2007.
  8. 신동일, 심우진, "말하기시험 준비과정에 나타난 구어문법 연구," 영어교육연구, 제24권, 제1호, pp.187-210, 2012.
  9. 신동일, 심우진, "말하기시험 준비 교재에 나타난 스토리 모형의 구조분석," 신영어영문학, 제53권, pp.195-222, 2012.
  10. L. B. Green and J. S. Klecan-Alker, "Teaching story grammar components to increase oral narrative ability: A group intervention study," Child Language Teaching and Theraphy, Vol.28, No.3, pp.263-276, 2012. https://doi.org/10.1177/0265659012456029
  11. M. A. Stadler and G. C. Ward, "Supporting the narrative development of young children," Early Childhood Education Journal, Vol.33, No.2, pp.73-80, 2005. https://doi.org/10.1007/s10643-005-0024-4
  12. 신동일, "언어교육의 후기-현대성에 관한 인문학적 고찰: 맥커뮤니케이션, 자아정체성, 그리고 생태주의 관점에서부터," 영어영문학, 제59권, 제1호, pp.99-121, 2013.
  13. T. Auvinen, I. Aaltio, and K. Blomqvist, "Constructing leadership by storytelling-the meaning of trust and narratives," Leadership & Organization Development Journal, Vol.34, No.6, pp.496-514, 2013. https://doi.org/10.1108/LODJ-10-2011-0102
  14. K. B. Boal and P. L. Schultz, "Storytelling, time, and evolution: The role of strategic leadership in complex adaptive systems," The leadership quarterly, Vol.18, No.4, pp.411-428, 2007. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2007.04.008
  15. J. Harris and B. Kim Barnes, "Leadership storytelling," Industrial and commercial training, Vol.38, No.7, pp.350-353, 2006. https://doi.org/10.1108/00197850610704534
  16. R. T. Barker and K. Gower, "Strategic application of storytelling in organizations: Toward effective communication in a diverse world," The Journal of Business Communication, Vol.47, No.3, pp.295-312, 2010. https://doi.org/10.1177/0021943610369782
  17. M. Parkin, "Tales for change: using storytelling to develop people and organizations," Development and Learning in Organizations: An International Journal, Vol.20, No.3, pp.173-195, 2006.
  18. M. Canale and M. Swain, "Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing," Applied Linguistics, Vol.1, pp.1-47, 1980. https://doi.org/10.1093/applin/1.1.1
  19. D. J. Tedick and C. L. Walker, "Second language teacher education: The problems that plague us," The Modern Language Journal, Vol.78, No.3, pp.300-312, 1994. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1994.tb02044.x
  20. D. Shin, N. Kim, and S. Kang, "Korean examinees perceptions of testing spoken English: A move toward proficiency," Studies on English Language and Literature, Vol.36, No.2, pp.263-288, 2010. https://doi.org/10.21559/aellk.2010.36.2.015
  21. N. Verhelst, P. Van Avermaet, S. Takala, N. Figueras, and B. North, Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment, Cambridge University Press, 2009.
  22. B. Lotti, Investigation into the use of the common European framework of reference for languages in regional and minority language education. Fryske Academy, 2007.
  23. J. R. Wu and R. Y. Wu, "Using the CEFR in Taiwan: The perspective of a local examination board," The Language Training and Testing Center Annual Report, Vol.56, pp.1-20, 2007.
  24. Y. Tono and M. Negishi, "The CEFR-J: Adapting the CEFR for English language teaching in Japan," Framework & Language Portfolio (FLP) SIG Newsletter, Vol.8, pp.5-12, 2012.
  25. N. N. Hung, "Vietnam's National Foreign Language 2020 Project: Challenges, Opportunities, and Solutions," In W. B. Terance & S. Sharbawi(Eds.), English for ASEAN integration: Policies and practices in the region(pp.62-64), Universiti Brunei Darussalam, 2015.
  26. A. Urmston, M. Raquel, and C. Tsang, "Diagnostic testing of Hong Kong tertiary students' English language proficiency: The development and validation of DELTA," Hong Kong Journal of Applied Linguistics, Vol.14, No.2, pp.60-82, 2013.
  27. P. Glover, "Using CEFR level descriptors to raise university students' awareness of their speaking skills," Language Awareness, Vol.20, No.2, pp.121-133, 2011. https://doi.org/10.1080/09658416.2011.555556
  28. Y. Zheng, Y. Zhang, and Y. Yan, "Investigating the practice of The Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) outside Europe: a case study on the assessment of writing in English in China," ELT Research Paper, Vol.16, No.1, pp.1-20, 2016.
  29. 오성호, 김보영, "글로벌 기업의 영어 공용화 정책을 통한 변화 관리 전략," 경영교육연구, 제18권, 제4호, pp.1-33, 2015.
  30. 김나영, 말하기 평가 대비 사내 영어 교육에 관한 연구: A, B, C 기업 사례 연구, 이화여자대학교, 석사학위논문, 서울, 2012.
  31. 배유미, 기업체 영어 교육 제도에 대한 사례 연구, 한양대학교, 석사학위논문, 서울, 2012.
  32. 송고은, "기업 이러닝 영어 교육훈련의 교수-학 습 실재감 연구," 학습자중심교과교육연구, 제15 권, 제9호, pp.557-575, 2015.
  33. 한국토익위원회, "글로벌 인재 선발 및 육성을 위한 기업과 대학의 역할," Newsletter, 제61권, pp.4-12, 2010(12).
  34. M. Charles and R. Marschan-Piekkari, "Language training for enhanced horizontal communication: A challenge for MNCs," Business Communication Quarterly, Vol.65, No.2, pp.9-29, 2002. https://doi.org/10.1177/108056990206500202
  35. M. Cheung, "The globalization and localization of persuasive marketing communication: A cross-linguistic socio-cultural analysis," Journal of Pragmatics, Vol.42, No.2, pp.354-376, 2009. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2009.06.012
  36. S. Ying, "The provision of English language training in IT outsourcing companies in China," The Tesolanz Journal, Vol.24, pp.50-62, 2016.
  37. 이상욱, "언어와 문화 그리고 기업경쟁력의 접점으로서 제2외국어 능력," 카프카연구, 제15권, pp.231-263, 2006.
  38. M. Cassady, The art of storytelling, Meriwether, 1994.
  39. L. M. Morrow, "Retelling stories: A strategy for improving young children's comprehension, concept of story structure, and oral language complexity," The Elementary School Journal, Vol.85, No.5, pp.647-661, 1985. https://doi.org/10.1086/461427
  40. 양윤정, "스토리텔링을 활용한 어린이 영어교육," 스토리 & 이미지텔링, 제4권, pp.100-122, 2012.
  41. 정윤희, 김현옥, "스토리텔링을 활용한 영어수업이 초등학생의 영어 듣기말하기 능력 및 정의적 영역에 미치는 효과," 교육과학연구, 제43권, 제1호, pp.63-89, 2012.
  42. 유정애, "의사소통 능력 향상을 위한 효과적인 스토리텔링 수업모형의 개발 적용," 현장연구, 제 24권, pp.329-342, 2003.
  43. T. C. Dusold, "Applications of narrative to the engineering decision making process and the pedagogy of engineering education," Unpublished master's thesis. Iowa State University, Ames, Iowa, 2008.
  44. P. C. Verhoef, K. N. Lemon, A. Parasuraman, A. Roggeveen, M. Tsiros, and L. A. Schlesinger, "Customer Experience Creation: Determinants, Dynamics, and Management Strategies," Journal of Retailing, Vol.85, No.1, pp.31-41, 2009. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.11.001
  45. S. Denning, "Effective storytelling: strategic business narrative techniques," Strategy & Leadership, Vol.34, No.1, pp.42-48, 2006. https://doi.org/10.1108/10878570610637885
  46. J. Gold and D. Holman, "Let me tell you a story: An evaluation of the use of storytelling and argument analysis in management education," Career development international, Vol.6, No.7, pp.384-395, 2001. https://doi.org/10.1108/EUM0000000006054
  47. D. A. Gilliam, K. E. Flaherty, and S. W. Rayburn, "The dimensions of storytelling by retail sales people," The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Vol.24, No.2, pp.231-241, 2014. https://doi.org/10.1080/09593969.2013.849611
  48. R. C. Schank, Tell me a story: A new look at real and artificial memory, Scribner, 1990.
  49. N. L. Stein and C. Glenn, "An analysis of story comprehension in elementary school children," In R. O. Freedle (Ed.), New directions in discourse processing, pp.53-119, Ablex, 1979.
  50. L. R. Shapiro and J. A. Hudson, "Tell me a make-believe story: Coherence and cohesion in young children's picture-elicited narratives," Developmental psychology, Vol.27, No.6, pp.960, 1991. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.6.960
  51. H. D. Brown, Principles of Language Learning and Teaching, New York: Longman, 1999.
  52. M. Hamilton and M. Weiss, Children tell stories: Teaching and using storytelling in the classroom, Richard C Owen Publish, 2005.
  53. N. L. Hedberg and C. Stoel-Gammon, "Narrative analysis: Clinical procedures," Topics in Language Disorders, Vol.7, No.1, pp.58-69, 1986. https://doi.org/10.1097/00011363-198612000-00008
  54. N. L. Stein and M. Policastro, "The concept of a story: A comparison between children's and teachers' viewpoints," Learning and comprehension of text, Vol.1, pp.113-155, 1984.
  55. N. L. Stein, "The development of storytelling skills," In M. Franklin & S. Barten (Eds.), Child language: A reader. NY: State University of New York Press, 1988.