DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Application of Traditional Elements in Chinese Fashion Photography -Focused on Chenman's Photographs

중국 패션사진에 나타난 전통요소 활용에 관한 연구 -첸만(陳漫)의 사진을 중심으로-

  • 동서원 (상명대학교 디지털이미지학과) ;
  • 이상은 (상명대학교 디지털이미지학과) ;
  • 양종훈 (상명대학교 디지털이미지학과)
  • Received : 2017.09.26
  • Accepted : 2017.11.24
  • Published : 2018.03.28

Abstract

In recent years, a number of Chinese artists are interested in 'Chinese-style'. 'Chinese-style' can be understood as an art form in which Chinese elements are combined with modernized sensibilities. This paper analyzed how Chinese traditional elements can be effectively implemented in fashion photography, focusing on Chen Man, a leading fashion photographer in China. Our research shows that Chen Man looks to the traditions and history of China to inspire her modern work, which makes her unique as a Chinese fashion photographer. She tried not to repetitively express typical images of Chinese elements but to visualize the symbolic meaning of traditional elements as new images of modern China. Through this practice, she were able to effectively communicate the images of products and brands promoted in fashion photos. Furthermore, her works are being recognized by not only the fashion industry but also the international art elite as they contribute to building and promoting Chinese fashion identity. Research on Chen Man's work is significant in providing a new way for 'Chinese-style' fashion photographers to reinterpret Chinese traditional elements without following Chinese tradition.

최근 중국에서 중국풍(中國風)이라는 예술 형식을 적용한 창작이 늘어나고 있다. 중국풍이란 중국적 요소를 현대적 감각으로 표현하는 하나의 예술 양식으로 이해할 수 있다. 본 논문은 중국의 전통요소를 패션사진에 효과적으로 구현하는 방식을 탐구하기 위해서 중국의 대표적인 패션사진가 첸만을 중점적으로 분석했다. 연구 결과 첸만은 중국적 요소들의 전형적인 이미지를 반복적으로 활용하는 방식을 지양하고 전통요소들이 갖는 상징적인 의미를 현대적인 이미지로 시각화했다. 이러한 작업으로 첸만은 패션사진 속 상품 및 브랜드의 이미지를 효과적으로 전달할 수 있었으며 더 나아가 중국 패션의 정체성을 알려 상업적, 예술적 가능성을 인정받을 수 있었다. 본 연구는 중국풍 패선사진가들이 전통을 답습하지 않고 중국 전통요소를 현대적으로 재해석하는데 새로운 방향을 제시한다.

Keywords

References

  1. 성양(成阳), "전통요소론," 문예쟁맹(文艺争鸣), 월간, 제12월호, pp.61-64, 2010.
  2. 이상옥, "중국 디자인의 세 요소- 조형, 사상, 미신," 조형미디어학, 제18권, 제3호, pp.165-172, 2015.
  3. 팅팅(婷婷), "중국학문을 본체로 하고, 서양의 학문을 응용하다- 사진가 첸만," 중국광고, 월간, 제 11월호, pp.22-25, 2011.
  4. 이상옥, "현대 중국의 현대성 의미- 전통, 이데올로기와 문화건설의 세 측면을 중심으로: 현대 중국의 현대성 의미," 대한철학회, 제102권, pp.235-262, 2007.
  5. 무해연, 중국풍 요소를 응용한 디자인에 관한 연구, 베이징복장대학교 석사학위논문, 2012.
  6. 정지숙, 현대 패션디자인에 나타난 중국풍에 관한 연구 -2000년 이후 해외 컬렉션에 나타난 치파오의 응용을 중심으로-, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논몬, 2006.
  7. 김연, 현대 남성 재킷에 나타난 중국풍 디자인 특성, 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 2012.
  8. 왕소, 현대 패션컬렉션에 나타난 중국풍 디자인에 관한 연구, 중앙대학교 대학원, 석사학위논문, 2017.
  9. 왕연(王艳), "상용광고 촬영에서 중국 전통요소 응용에 관한 연구," 포장세계(包装世界), 월간, 제 2월호, pp.94-95, 2015.
  10. 시단단(时丹丹), "상업 인물사진에 나타난 중국 전통요소의 새로운 시각적 혁신," 예술품감(艺术 品鉴), 월간, 제1월호, p.154, 2017.
  11. 주위(周薇), "인물사진 촬영 중 전통요소의 응용을 관한연구," 적자(赤子), 반월간, 제22호, p.105, 2014.
  12. 이소비(李少飞), 패션사진에서 '전통요소'의 운용, 중국 중앙미술대학, 석사학위논문, 2016.
  13. 유일영(刘一嬴), "사진촬영의 전통요소," 중국예술(中国艺术), 월간, 제1월호, pp.134-137, 2010.
  14. 시에연령(解艳林), "첸만(陈漫)사진작품중의 국제패션 언어분석 연구," 보장세계(包装世界), 월간, 제3월호, pp.20-22, 2013.
  15. R. T. Natascha and R. T. Babette, "The new chinese Shanghai Xiaojie: Chinese fashion identities," International Journal of Fashion Studies, Vol.2, No.2, pp.43-62, 2015. https://doi.org/10.1386/infs.2.1.43_1
  16. S. Raphael, Chen Man, the Chinese princess of fashion photography, http://goo.gl/QmejQZ.
  17. S. Miyanishi and Y. Sakuraba, Chen Man: A futurist in the 21th century, http://goo.gl/zHpBTR.
  18. http://chenmaner.com/portfolio.html?file=http: //ovfw4mm17.bkt.clouddn.com/pdf/chenmaner/portfolio.pdf (VOGUE Live the Motherland. Beijing, 2009; Shanghai, 2010)
  19. http://chenmaner.com/commercial.html?file= http://ovfw4mm17.bkt.clouddn.com/pdf/chenma ner/commercial.pdf (DiorxChen Man 2011)
  20. http://chenmaner.com/portfolio.html?file=http:// ovfw4mm17.bkt.clouddn.com/pdf/chenmaner/por tfolio.pdf (Red Crest, 2008)
  21. http://chenmaner.com/commercial.html?file= http://ovfw4mm17.bkt.clouddn.com/pdf/chenmaner/commercial.pdf (L'OrealxChen Man 2016)
  22. http://chenmaner.com/portfolio.html?file= http://ovfw4mm17.bkt.clouddn.com/pdf/chenmaner/portfolio.pdf (Four Seasons, 2011)