DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Theocratical Model and Evaluation Tool for Learning Epistemic Frame using Computer based Learning System

컴퓨터기반 교육시스템의 인식론적 프레임 학습을 위한 이론모형 구축과 평가도구 개발

  • 최윤영 (한양사이버대학교 청소년상담학과) ;
  • 서동기 (한림대학교 심리학과) ;
  • 정선호 (경희대학교 경영학과)
  • Received : 2018.02.01
  • Accepted : 2018.03.12
  • Published : 2018.03.28

Abstract

Recently, the computer aided learning system has promoted a new educational concept and education system. The purpose of this study is to construct a theoretical model for the epistemic frame and evaluation tool which is emphasized according to the 21st century. Specifically, first, this study conducted a domain analysis of epistemic frame. Second, this study developed an evaluation tool to measure epistemic frame. Finally, the evaluation tool is examined in terms of validity and reliability using factor analysis and Cronbach's alpha. As a result, the theoretical model was presented through the consultation of the Advisory Group and the evaluation tool was empirically validated. We expect that this study will provide a useful information to researchers and practitioners who want to develop a computer based learning tool for learning epistemic frame.

정보통신기술의 발달로 최근 컴퓨터 기술의 발달은 교수자, 학습자들 모두에게 새로운 방식의 교육개념과 교육시스템의 도입을 촉진해왔다. 이에 본 연구는 21세기의 새로운 기술요구에 따라 강조되고 있는 인식론적 프레임(Epistemic Frame)에 대한 이론적 모형 구축과 이를 평가할 수 있는 핵심 평가문항을 구축함을 목적으로 한다. 구체적으로는 첫째, 인식론적 프레임 이론적 모형을 도메인 분석을 통하여 구축한다. 둘째, 구축된 이론적 모형의 구성요소들을 평가할 수 있는 평가요소들을 개발하고자 한다. 마지막으로 개발된 평가문항을 요인분석과 Cronbach's alpha분석을 통하여 타당도와 신뢰도를 평가하였다. 연구 결과로는 컴퓨터를 활용하여 학습할 수 있는 인식적 프레임의 이론 모형제시하고, 이를 평가할 수 있는 평가문항들의 타당도와 신뢰도를 실증적 통계적 분석을 통하여 결과를 제시하였다. 본 연구는 컴퓨터를 활용하여 다양한 영역에서 인식론적 프레임이 적용된 교육프로그램을 개발하는 연구자 및 실무자들에게 유용한 정보를 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. J. Gee, What video games have to teach us about learning and literacy, New York: Palgrage, Macmillan, 2003.
  2. D. Gibson, C. Aldrch, and M. Prensky (Eds). Games and simulations in online learning: Research and development frameworks, Hershey, PA. 2006.
  3. D. Shaffer, "Epistemic frames for epistemic game," Computers and Education, Vol.46, No.3, pp.223-234, 2006. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.11.003
  4. D. Shaffer, How computer games help children learn, New York: Palgrave.macmillan, 2006a.
  5. E. Bagley and D. Shaffer, "When people get in the way: Promoting civic thinking through epstemic game play," International Journal of gaming and computer-mediated simulations, Vol.1, No.36-52, 2009. https://doi.org/10.4018/jgcms.2009010103
  6. B. Nelson, B. Erlandson, and A. Denham, A design view of assessment in complex game environments, Presented at the third meeting of the assessment 21st century skill, Tempe, AZ. 2009.
  7. C. T. Beck and R. K. Gable, "Ensuring content validity: An illustration of the process," Journal of Nursing Measurement, Vol.9, pp.201-215, 2001.
  8. K. Simon and L. Karen, "Socializing Epistemic Cognition," Educational Research Review, Vol.21, pp.17-32, 2001.
  9. D. V. Cicchetti and S. A. Sparrow, "Developing criteria for establishing interrater reliability of specific items: applications to assessment of adaptive behavior," American Journal of Mental Deficiency, Vol.86, No.2, pp.127-137, 1981.
  10. L. Hu and P. Bentler, "Fit Indices in Covariance Structure Modeling: Sensitivity to Underparameterized Model misspecification," Psychological Methods, Vol.3, No.4, pp.424-453, 1998. https://doi.org/10.1037/1082-989X.3.4.424
  11. J. Lave and E. Wenger, Situated Learning, New York, Combridge University Press, 1991.
  12. G. J. Kelly, S. MacDonald, and P. Wickman, Sicence Learning and spistemology, in B. j. Fraser, K. Tobin, & C. J. McRobbie (Eds.). Second interational handbook of science education, Dordrech: Springer Netherlands, 2012.
  13. A. Mavridis and T. Tsiatsos, "Game-based Assessment: Investigating the impact on Test Anxiety and Exam Perforamnce," Journal Of Computer Assisted Learning, Vol.33, No.2, pp.137-150, 2017 https://doi.org/10.1111/jcal.12170
  14. D. W. Shaffer, D. Hatfield, G. N. Svarovsky, P. Nash, A. Nulty, E. Bagley, K. Franke, A. A. Rupp, and R. J. Mislevy, "Epistemic network analysis: A prototype for 21st Century Assessment of Learning," International Journal of Laerning Media, Vol.1, No.2, pp.33-53, 2009.
  15. K. Dicerbo, "Building the Evidentiary Argument in Game-based Assessment," Journal of Applied Testing Technology, Vol.18, pp.7-18, 2017
  16. J. Kim, R. Almond, and V. Shute, "Applying Evidence-Centered Design for the Development of Game-based Assessments in Physics playground," Vol.16, No.2, pp.142-163, 2016. https://doi.org/10.1080/15305058.2015.1108322
  17. 강숙정, 배정아, "간호 시뮬레이션 교육에서의 심리적 안전에 관한 개념분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제9호, pp.331-340, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.09.331
  18. 진은희, 김훈희, "영상매체를 활용한 전문대학생들의 인성덕목 교육프로그램 효과," 한국콘테츠학회논문지, 제17권, 제1호, pp.1-11, 2017.
  19. 강민채, "스마트교육에 대한 예비특수교사들의 태도에 관한 연구," 제17권, 제11호, pp.18-38, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.11.018