DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Improving Fiscal Capability of Local Government -Focusing on the case of zeroing debt policy in Yong-in city

지방정부 재정역량 제고에 관한 사례 연구 -용인시 채무제로화 정책을 중심으로

  • 최선미 (연세대학교 행정학과 SSK 미래정부 연구센터)
  • Received : 2017.12.29
  • Accepted : 2018.01.31
  • Published : 2018.03.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze debt zeroing policy process of Yong-in city based on the Kingdon's Multiple Stream Framework in order to contribute to strengthening financial capacity and competitiveness of local governments. This study focused on the Yong-in case because the city had a local debt of about KRW 800 billion as of 2012, but it completed the debt repayment in early 2017. The results are as follows. First, policy problem streams are the perception of Yongin City's debt indicator, the failure of the LRT project, and the failure of sale of buildinglots of Yukbuk district. Second, in the political stream, there have been the election of new governors, cooperation of local administration and citizens like budget cut. Third, policy alternative streams are the reduction of large-scale investment projects, the expansion of revenues through the sale of idle shared properties, the increase of tax revenues, and the activation of light rail. As the each streams flowed independently, the window of policy change opened by the revitalization of the real estate market and the sale of buildinglots of Yukbuk distric and combined with other policy factors such as the activation of the light rail. In this process, the role of the policy entrepreneurs such as negotiation and persuasion of the related institutions influenced achieving tight fiscal policy. As a result of this policy output, Yongin City achieved zero debt. This study suggests that it is necessary not only the importance of the role of policy entrepreneurs but also of the administrative and citizen cooperation and the institutional complement such as a large scale of the investment review system.

본 연구는 용인시의 채무제로화 정책과정을 Kingdon의 다중흐름모형을 통해 분석하여 지방정부의 재정역량 강화 및 경쟁력 제고에 기여하고자 하였다. 용인시는 2012년 기준 약 8,000억원의 지방채무를 가지고 있었으나 2017년 초 채무상환을 완료하였다는 점에서 분석대상으로 선정하였다. 분석 결과 첫째, 정책문제의 흐름은 용인시의 채무지표에 대한 인식, 경전철사업의 실패 및 역북지구의 택지분양 실패이다. 둘째, 정치의 흐름은 새로운 지방자치단체장의 당선과 공무원 예산 삭감 등의 행정부 협조, 주민들의 협조로 볼 수 있다. 셋째, 정책대안의 흐름은 대규모 투자사업 축소, 유휴공유 재산 매각을 통한 세입확대 및 세수증대, 경전철 활성화 정책이다. 이러한 정책문제의 흐름, 정치흐름, 정책대안의 흐름이 독립적으로 흐르다가 부동산경기 활성화와 역북지구 매각이라는 정책의 창이 열리면서 경전철 활성화 등의 기타 정책적 요소와 결합하였다. 이 과정에서 긴축재정을 위한 관계기관 협상과 설득 등의 정책선도가의 역할이 크게 작용하였다. 이러한 정책의 산출물로써 용인시는 채무제로를 달성하게 되었다. 본 연구를 통해 지방재정 역량 제고를 위해서 정책선도가의 역할의 중요성 뿐만 아니라 행정부와 시민의 협조, 대형 투자사업 추진 검토체계 등의 제도적 보완이 필요함을 밝혔다.

Keywords

References

  1. 서정섭, "미국지방재정위기의 발생과 관리제도에 대한 고찰," 한국지방재정논집, 제6권, 제1호, pp.223-244, 2001.
  2. 이승철, "지방자치단체의 재정위기 현황과 대응 방안," 한국위기관리논집, 제7권, 제4호, pp.37-56, 2011.
  3. Parsons, Wayne. Public policy, Cheltenham, Northampton, 1995.
  4. Tamara V. Young, Thomas V. Shepley, and Mengli Song, "Understanding agenda setting in state educational policy: An application of Kingdon's multiple streams model to the formation of state reading policy," Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, Vol.18, No.15, pp.1-19, 2010. https://doi.org/10.14507/epaa.v18n1.2010
  5. 박소영, 김민조, "Kingdon의 다중정책흐름 모형을 활용한 수석교사제 정책 분석," 교육행정학연구, 제30권(단일호), pp.149-171, 2012.
  6. 노화준, 정책학원론: 복잡성과학과의 융합학문적 시각, 서울: 박영사, 2012.
  7. 정정길, 정책학원론, 대명출판사, 2010.
  8. J. W. Kingdon, Agendas, alternatives, and public policies(2nd ed.), Longman, 2003.
  9. John W. Kingdon, Agendas, Alternatives, and Public Policies. Edinburgh, Pearson, 2014.
  10. Thomas A. Birkland, After disaster: Agenda setting, public policy, and focusing events, Georgetown University Press, 1997.
  11. Zahariadis, Nikolaos, "Ambiguity and multiple streams," Theories of the policy process, Vol.3, pp.25-29, 2014.
  12. 김지수, 김민곤, 이정철, 허만형, "아동 성범죄자에 대한 위치추적 전자장치 부착제도의 형성과정 분석-Kingdon의 다중흐름모형 (multiple streams model) 을 중심으로," 한국정책학회보, 제21권, 제1호, pp.251-283, 2012.
  13. 지은정, "다중흐름모형의 관점에서 본 노인일자리사업의 정책변동," 행정논총, 제54권, 제3호, pp.225-268, 2016.
  14. Valery Ridde, "Policy implementation in an African state: an extension of Kingdon's Multiple‐Streams Approach," Public Administration Vol.87, No.4, pp.938-954, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.2009.01792.x
  15. Bryan D. Jones, Frank R. Baumgartner, and Jeffery C. Talbert, "The destruction of issue monopolies in Congress," American Political Science Review, Vol.87, No.3, pp.657-671, 1993. https://doi.org/10.2307/2938742
  16. 권석천, 장현주, "Kingdon 의 다중흐름모형을 통해서 본 검찰개혁과정-대검찰청 중앙수사부 폐지 과정을 중심으로," 한국정책학회보, 제24권, 제2호, pp.335-362, 2015.
  17. 김보엽, "한국 사학정책의 변동 요인 및 과정 분석," 교육행정학연구, 제26권, pp.1-23, 2008.
  18. 이지호, "기초노령연금정책의 의제설정과 정책 결정에 관한 인지지도분석," 한국정책과학학회보, 제16, 제1호, pp.49-72, 2012.
  19. Zhu Xufeng, "Strategy of Chinese policy entrepreneurs in the third sector: challenges of "technical infeasibility," Policy Sciences, Vol.41, No.4, pp.315-334, 2008. https://doi.org/10.1007/s11077-008-9070-2
  20. R. Ackrill and A. Kay, "Multiple streams in EU policy-making: the case of the 2005 sugar reform," Journal of European Public Policy, Vol.18, No.1, pp.72-89, 2011. https://doi.org/10.1080/13501763.2011.520879
  21. D. Henstra, "Explaining local policy choices: a multiple streams analysis of municipal emergency management," Canadian Public Administration, Vol.53, No.2, pp.241-258, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1754-7121.2010.00128.x
  22. S. Brunner, "Understanding policy change: Multiple streams and emissions trading in Germany," Global Environmental Change, Vol.18, No.3, pp.501-507, 2008. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2008.05.003
  23. 전성욱, "기초연금법 입법과정 분석," 정책분석평가학회보, 제24권, pp.119-151, 2014.
  24. 최정민, 배관표, 최성락, "예술인복지법 정책결정 과정 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제5호, pp.243-252, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.05.243
  25. 신현석, 남미자, 이경옥, "다중흐름모형을 활용한 '학교폭력 예방 및 대책'의 정책변동분석," 교육행정학연구, 제31권, pp.199-225, 2013.
  26. M. D. Gelfand, "Seeking Local Government Financial Integrity Through Debt Ceilings, Tax Limitations, and Expenditure Limits": The New York City Fiscal Crisis,the Taxpayers' Revolt, and Beyond. Minn. L. Rev., Vol.63, p.545, 1978.
  27. C. K. Coe, "Preventing local government fiscal crises: Emerging best practices," Public Administration Review, Vol.68, No.4, pp.759-767, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2008.00913.x
  28. J. L. Zafra-Gomez, A. M. Lopez-Hernandez, and A. Hernandez-Bastida, "Developing an alert system for local governments in financial crisis," Public Money & Management, Vol.29, No.3, pp.175-181, 2009. https://doi.org/10.1080/09540960902891731
  29. E. M. Gramlich, "The New York City fiscal crisis: what happened and what is to be done?," The American Economic Review, Vol.66, No.2, pp.415-429, 1976.
  30. 서정섭 편역, 미국 도시재정위기의 발생과 대응 사례, 한국지방행정연구원, 1997.
  31. 이희재, "미국 지방자치단체의 재정위기관리 절차에 관한 연구: 디트로이트시 파산 사례를 중심으로," 지방행정연구, 제28권, 제4호, pp.367-390, 2014.
  32. 이상경, "지방자치단체 파산제도의 도입가능성에 관한 비교법적 일고: 미국 지방자치단체파산법(미국 연방파산법 제9장)의 시사점," 공법학연구, 제13권, 제3호, pp.155-175, 2012.
  33. 정창훈, "미국 지방자치단체의 지방재정위기관리제도와 시사점: 파산제도를 중심으로," 강원법학, 제32권(단일호), pp.47-88, 2011.
  34. 남황우, "유바리시 재정파산에 관한 연구," 도시행정학보, 제20권, 제3호, pp.183-209, 2007.
  35. 이창근, "일본의 지방재정위기와 대응전략에관한 연구," 한국지방재정논집, 제5권, 제1호, pp.87-112, 2000.
  36. 정순관, 하정봉, 길종백, "지방자치단체의 파산과 지역거버넌스의 역할," 한국지방자치학회보, 제20권, 제1호, pp.115-134, 2008.
  37. 장선희, "지방자치단체 파산의 특수성에 관한 연구," 세계헌법연구, 제17권(단일호), pp.199-220, 2011.
  38. 박영강, 권영주, 고수정, 이수구, 이상철, "국내 자치단체 파산제 도입의 타당성과 선결과제," 지방정부연구, 제18권, 제4호, pp.317-342, 2015.
  39. 이상철, "지방정부 파산제도에 관한 국제간 비교 연구," 한국지방자치연구, 제17권, 제4호, pp.89-109, 2016.
  40. 김재호, "지방자치단체의 재정위기에 대한 법적 대응," 토지공법연구, 제59권(단일호), pp.285-310, 2012.
  41. 김홍환, "지방자치단체 파산제 도입 관련 이해관계자간 입장 및 논점 분석. 한국사회와 행정연구," 제25권, 제2호, pp.77-100, 2014.
  42. J. Teodorovic, "Why education policies fail: Multiple streams model of policymaking," Zbornik Instituta za pedagoska istrazivanja, Vol.40, No.1, pp.22-36, 2008. https://doi.org/10.2298/ZIPI0801022T
  43. http://www.munhwa.com/news/view.html?no= 2017032901031327271002, 2017.10.29.
  44. http://www.newsis.com/view/?id=NISX201701 1 7_0014645666&cID=10803&pID=10800, 2017.10.29.
  45. 최선미, 홍준형, "민간투자사업 실패요인에 관한 연구," 한국거버넌스학회보, 제21권, 제2호, pp.1-28, 2014.
  46. http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2017/01/16/0200000000AKR20170116168400061.HTML?in put=1195m, 2017.11.04.
  47. http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2017/01/16/0200000000AKR20170116168400061.HTML?in put=1195m, 2017.11.04.
  48. http://mediamh.co.kr/220522518914, 2017.11.04.
  49. http://news.donga.com/3/all/20160422/77727024/1#csidx76be036574f33fbb95e2b191c55ee7a, 2016. 04.22.
  50. https://blog.naver.com/pressman0520/221071262180, 2017.11.18.
  51. http://www.kyeonggi.com/?mod=news&act=articleView&idxno=1245986, 2017.11.18.
  52. http://www.edaily.co.kr/news/news_detail.asp?newsId=03260326615899400&mediaCodeNo=257 &OutLnkChk=Y, 2017.11.24.
  53. http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2017/01/23/2017012301944.html, 2017.11.24.
  54. http://news.heraldcorp.com/view.php?ud=20170417000044, 2017.11.24.
  55. http://www.asiatoday.co.kr/view.php?key=20170914010006970, 2017.11.26.
  56. http://www.obsnews.co.kr/news/articleView.html?idxno=1048162, 2017.11.30.
  57. http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201109282227155&code=950201#csid x59e2abd695a32e59960d51aebb171b7, 2017.11.30.
  58. http://go.seoul.co.kr/news/newsView.php?id=20161117014002&wlog_tag3=naver#csidx6d438636 e4070ea94b270d86e63045f, 2017.12.04.
  59. http://news.donga.com/3/all/20160622/78791595/1#csidx66c2687cf331e68bd47fb632d0046e2, 2017. 12.04.
  60. http://view.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno=2014092414422074302, 2017.12.07.
  61. http://v.media.daum.net/v/20160504192731564, 2017.12.07.
  62. http://www.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno=2017111307590486410, 2017.12.10.
  63. http://www.cnbnews.com/news/article.html?no=361034, 2017.12.10.