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MBTI Personality Types of the University Students in an Area

일 지역 대학생의 성격유형

  • Received : 2018.01.24
  • Accepted : 2018.03.12
  • Published : 2018.03.28

Abstract

This study is a descriptive research study conducted to provide useful preliminary data that is helpful for self-initiated learning through a preference trend-based learning method by analyzing the personality types of university students in an area. In this study, the self-administered MBTI form $M^{(R)}$ test was performed on 695 students of 10 departments at K University, from September 18 to 22, 2017, using an automatic scoring system. Collected data was analyzed with descriptive statistics and Chi-square test, using the SPSS Win 22.0 Program, to sort the target students into one of 16 different personality types and examine psychological function and temperament by their personality. Differences in personality type preference by gender were as follows: for judging function, the male students had a strong preference for the T type (thinking type) while the female students showed a high preference for the F type (feeling type), and in the case of the pattern of behavior and lifestyle, the male students and the female students had a strong preference for the P type (perceiving type) and the J type (judging type), respectively. In addition, there were significant differences for each major and each department in personality type, psychological function and temperament. In conclusion, personality type was found to vary by gender, major and department. It would be necessary to develop a manual for learning methods reflecting individual preference.

본 연구는 일 지역 대학생의 성격유형을 분석하여 선호경향에 따른 학습법을 통한 자기주도학습에 도움이 되는 기초자료를 제공하고자 시행된 서술적 조사연구이다. 본 연구는 2017년 9월 18일부터 22일까지 K대학교 10개 학과 695명을 대상으로 MBTI form $M^{(R)}$ 을 자기 기입식으로 작성하여 자동채점하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 22.0 Program을 이용하여 대상자의 16가지 성격유형, 성격별 심리기능 및 기질에 대해 기술통계, Chi-square test로 분석하였다. 성별에 따른 성격유형의 선호경향의 차이는 판단기능에서는 남학생은 T유형(사고형)이, 여학생은 F유형(감정형)이 높은 선호도로 나타났으며 행동양식 및 생활양식의 차이에서는 여학생은 J유형(판단형)이, 남학생은 P유형(인식형)이 높은 선호도로 나타났다. 또한 학과별 및 계열별에 따라 성격유형, 심리기능 및 기질에서 유의한 차이가 있었다. 따라서 성격유형이 성별, 학과 및 계열별에 따라 차이가 있는 것으로 나타나 개인의 선호경향을 반영한 학습법에 관한 매뉴얼 개발이 필요하리라 사료된다.

Keywords

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