DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of 2-year-old Infants' Attachment Security to a Child Care Teacher and Peer Play Process

보육교사에 대한 만 2세 영아의 애착 안정성과 또래놀이 과정에 관한 사례연구

  • Shin, Dong Ju (Dept. of Early Childhood Education, Duksung Women's University) ;
  • Kim, So Young (Dept. of Early Childhood Education, Duksung Women's University)
  • 신동주 (덕성여자대학교 유아교육과) ;
  • 김소영 (덕성여자대학교 유아교육과)
  • Received : 2018.10.29
  • Accepted : 2018.12.10
  • Published : 2018.12.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to explore about 2-year-old infants' attachment security to a child care teacher and peer play process through a case study. For this purpose, the attachment security was assessed with attachment Q-set to 2-year-old five infants at a day care center in Seoul. Participants of this study are four infants included two infants attached securely to their child care teacher and two infants attached insecurely to their child care teacher. Methods: Participant observation was conducted from April 12 to July 19 in 2018 through 36 observations in free play activities. The Data collected from the transcriptions of video shoots and teachers' interviews, child care plans, and reflexive journal was analyzed and interpreted. Results: The main results of the research were as follows: The beginning of peer play, when infants invited their peers to play, secure attachment infants selected suitable play partners and asked for a specific play behaviors. However, insecure attachment infants invited unsuitable play partners and asked uncertainly play actions to peers. In addition, when infants entered in-progress play, secure attachment infants understood the context of play but insecure attachment infants did not understand the context of play. In the progress of peer play, secure attachment infants cooperated with peers, shared play objects, but insecure attachment infants did not cooperate complementally with peers and express only their opinions. As well, insecure attachment infants could not play harmoniously without child care teacher's interventions. In the end of the peer play, secure attachment infants finished in collaboration with peers but insecure attachment infants failed to finish with the peers and was turned into play with the child care teacher because of peer conflict. Conclusion/Implications: This study has implications for basic resources to think about the role of child care teachers by helping them understand about the relation 2-year-old infants' attachment security to them and peer play process.

본 연구에서는 보육교사에 대한 만 2세 영아의 애착 안정성과 또래놀이 과정을 사례 연구를 통해 탐구해 보고자 하였다. 이를 위하여 서울특별시에 소재한 가정 어린이집을 다니는 4명의 만 2세 영아를 연구 참여자로 선정하였다. 참여한 영아들은 애착 Q-set를 통해 측정한 보육교사에 대한 애착 안정성에서 안정애착과 불안정애착을 형성한 영아 각각 2명이었다. 본 연구는 2018년 4월 12일부터 7월 19일까지 36회에 걸쳐 자유선택활동 시간에 참여관찰을 하였다. 비디오 촬영 전사본, 교사 면담 전사본, 보육계획안, 현장 일지 등이 분석과 해석에 활용되었다. 보육교사에 대한 영아의 애착 안정성과 또래놀이를 놀이의 흐름에 따라 시작 전개 마무리 과정으로 살펴본 결과는 다음과 같다. 또래놀이의 시작에서 영아가 또래를 놀이에 초대할 때, 안정애착영아는 적합한 놀이 파트너를 선정 하거나 구체적인 놀이 행동을 요구하지만 불안정애착영아는 즉흥적으로 놀이 파트너를 선정하거나 불분명하고 미숙하게 또래를 놀이에 초대하며 서로 다른 모습을 보여주고 있었다. 또한 또래가 진행 중인 놀이에 들어가기에서 안정애착영아는 놀이 맥락을 파악하지만, 불안정애착영아는 놀이 맥락에 대한 파악 없이 진행 중인 놀이에 들어가는 것으로 나타났다. 전개에서 안정애착영아는 상호보완적으로 협조를 하고 놀잇감을 공유하며 놀이를 진행하였지만, 불안정애착영아는 협조를 하기 보다는 자신의 의사만 표현하고 또래와 놀잇감을 공유하는 것을 어려워할 뿐 아니라 또래갈등이 빈번히 발생함에 따라 보육교사의 중재를 필요로 하였다. 또래놀이의 마무리에서 안정애착영아는 또래와 공동의 끝맺음을 보였으나, 불안정애착영아는 또래와 함께 마무리를 하지 못하고 또래와의 갈등으로 인해 또래놀이가 단절되거나 보육교사와의 놀이로 변화되는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 보육교사에 대한 만 2세 영아의 애착 안정성과 또래놀이의 관계에 대한 이해를 도움으로써 보육교사의 역할에 대해 생각해볼 수 있는 기초자료가 될 것이다.

Keywords

References

  1. 강은진, 이진화(2014). 영아의 보육교사와의 애착안정성 정도와 성별에 따른 사회적유능성의 차이. 한국영유아보육학, 89, 197-213.
  2. 국립국어원 표준국어대사전(n.d.). 맥락의 정의. http://stdweb2.korean.go.kr/에서 2018년 9월 2일 인출
  3. 권경숙(2002). 어린이집 영아들이 갈등에 대한 문화기술적 연구: 2세아를 대상으로. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김기철, 이선채(2016). 영아교사의 성인애착과 교사 효능감 및 민감성이 영아발달에 미치는 영향. 한국보육학회지, 16(4), 201-226.
  5. 김아람(2014). 어머니 및 교사와의 애착 안정성이 유아의 또래수용과 놀이상호작용행동에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김윤희, 김희정, 임지혜(2016). 문헌고찰을 통한 국내 영아애착 관련 연구동향 분석. 한국영유아보육학, 100, 57-83.
  7. 김인아(2004). 교사-유아 애착안정성과 교사-유아 관계 및 사회적 능력과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 김정주, 노은호(2006). 종일반 교사의 역할에 관한 문화기술적 연구. 한국보육학회지, 6(1), 63-80.
  9. 나종혜(1993). 어머니와 탁아교사에 대한 유아의 애착 비교. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 박지선(2000). 영유아의 교사 및 또래와의 사회적 상호작용에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 배지희, 황인애(2007). 혼합연령 학급 또래와의 사회적 상호작용에서 나타나는 유아의 요구와 반응 양상. 유아교육연구, 27(6), 187-212.
  12. 신애선(2017). 영아교사의 애착 및 영아의 몸짓과 영아 언어발달 간의 관계. 한국보육학회지, 17(4), 121-143.
  13. 신은수, 권미경, 정현빈(2010). 유아의 사회적 기술, 또래놀이 상호작용과 사회적 놀이 행동 간의 관계. 미래유아교육학회지, 17(4), 183-209.
  14. 신은수, 김은정, 유영의, 박현경, 백경순(2011). 놀이와 유아교육. 서울: 학지사.
  15. 신지연(2006). 어머니와 보육교사에 대한 2세 영아의 애착비교: 애착행동 및 사회적 상호작용을 중심으로. 유아교육연구, 26(1), 5-25.
  16. 신지연, 최석란(2005). 2세 영아의 어머니와 보육교사에 대한 복합 애착과 사회, 정서적 행동. 아동학회지, 26(1), 137-154.
  17. 실험심리학용어사전 (n.d.). 상호보완의 정의. http://terms.naver.com/에서 2018년 9월 2일 인출
  18. 유효순(1992). 유아의 애착과 사회성과의 관계에 관한 연구. 한국방송통신대학교논문집, 15, 1-19.
  19. 유효순(2012). 영아와 애착. 서울: 한국방송통신대학교 출판부.
  20. 이기숙(1990). 전인적 발달을 위한 종일제 프로그램: 21세기를 향한 종일제 프로그램의 방향. 서울: 한국어린이육영회 세미나 자료.
  21. 이보연(2016). 0-5세 애착 육아의 기적. 경기도: 예담.
  22. 이순영, 문영보(2005). 애착이론과 기질이론의 영유아보육현장 적용가능성 탐색. 한국보육학회지, 5(1), 89-103.
  23. 이영, 박경자, 나유미(1997). 애착 Q-set의 국내 준거 개발연구. 아동학회지, 18(2), 131-148.
  24. 이정희(1993). 취업모와 자녀간 애착 안정성과 관련 변인간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 이주옥, 장현주(2004). 영아의 사회적 상호작용 형태 연구. 유아교육연구, 24(5), 25-41.
  26. 이채호(2018). 유아 놀이성에 영향을 미치는 기질, 애착 간의 구조모형분석. 한국보육학회지, 18(2), 203-215.
  27. 임명희(2008). 초기적응과정에 대한 영아 사례 연구. 한국보육학회지, 8(2), 73-103.
  28. 정윤주(2017). 보육교사와 영아의 애착 안정성이 또래상호작용에 미치는 영향. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 조남선(2002). 영아-교사간 애착 안정성과 영아 상징놀이에서의 자기-타인 관계성에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  30. 조혜경(2006). 1, 2세 영아의 또래갈등 원인에 대한 연구. 한국영유아보육학, 47, 245-262.
  31. 주영은(2007). 애착증진을 위한 영아교육 프로그램 개발 및 적용 효과. 한국보육학회지, 7(3), 35-52.
  32. 한국육아정책연구소(2016). 2016 유아교육 보육 주요 통계. 서울: 육아정책연구소.
  33. Ainsworth, M. D. S., & Witting, B. A. (1969). Attachment and exploratory behaviour of one-year-olds in a strange situation. In B. M. Foss (Ed.), Determinants of infant behavior (Vol. 4.), London: Methuen.
  34. Ainswoth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Walls, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  35. Baradon, T., Biseo, M., Broughton, C., James, J., & Joyce, A. (2018). 정신분석적 부모-영아 정신치료의 실제(신동주, 장형윤, 이한별 공역). 경기도: 정민사(2016 원저 발간).
  36. Bowlby, J. (2011). 애착-인간애착행동에 대한 과학적 탐구(김창대 역). 경기도: 나남(1969 원저 발간).
  37. Bowlby, J. (2014). 존 볼비의 안전기지: 애착이론의 치료적 적용(김수임, 강예리, 강민철 공역). 서울: 학지사(1988 원저 발간).
  38. Bretherton, I (1985). Attachment theory: Retrospect and prospect. In I. Bretherton & E. Waters (Eds.), Growing points of attachment theory and research. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50, 3-35.
  39. Bretherton, I., Biringen, Z., & Ridegeway, D. (1991). The parental side of attachment. In K. Pillemer & K. McCartney (Eds.), Parent-child relations throughout life (pp. 1-24). NJ: LEA.
  40. Bretherton, I., & Munholland, K. A. (2016). The internal working model construct in light of contemporary neuroimaging research. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment (3rd ed.) (pp. 63-90). NY: The Guilfrord.
  41. Clarke-Stewart, K. A. (1987). Predicting child development from care forms and features: The Chicago Study. In D. A. Phillips (Ed.), Quality in child care: What does research tell us? Research monographs of the national association for the education of young children (pp. 22-42). Washington, DC: NAEYC.
  42. Cugmas, Z. (2011). Relation between children's attachment to kindergarten teachers, personality characteristics and play activities. Early Child Development and Care, 181(9), 1271-1289. https://doi.org/10.1080/03004430.2010.523993
  43. Day, B. (1983). Doing interpretation. In K. N. Newbury Park (ed.), Interpretive interactionism (pp. 35-50). NY: Macmillan Publish.
  44. Denham, S. A., Blair, K., Schmidt, M., & Demulder, E. (2010). Compromised emotional competence: Seeds of violence sown early? American Journal of Orthopsychiatry, 72(1), 70-82. https://doi.org/10.1037/0002-9432.72.1.70
  45. Eckerman, C. Whatley, J. L., & Kutz, S. L. (1975). Growth of social play with peers during the second year of life. Developmental Psychology, 11(1), 42-29. https://doi.org/10.1037/h0076131
  46. Fantuzzo, J. W., Coolahan, K., Mendez, J., McDermott, P., & Sutton-smith, B. (1998). Contextually-relevant validation of peer play constructs with African American head start children. Early Childhood Research Quarterly, 13(3), 411-431. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80048-9
  47. Goossens, F. A., & Van IJzendoorn, M. H. (1990). Quality of infants' attachment to professional caregivers: Relations to infant-parent attachment and day-care characteristics. Child Development, 61(3), 832-837. https://doi.org/10.2307/1130967
  48. Hamilton, C. E. (2000). Continuity and discontinuity of attachment from infancy through adolescence. Child Development, 71(3), 690-694. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00177
  49. Holloway, S. D., & Reichhart-Erickson, M. (1988). The relationship of day care quality to children's free-play behavior and social problem-solving skills. Early Childhood Research Quarterly, 3(1), 39-53. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90028-2
  50. Holmes, J. (2005). 존 볼비와 애착이론(이경숙, 역). 서울: 학지사(1993 원저 발간).
  51. Howes, C. (1997). Teacher sensitivity, children's attachment and play with peers. Early Education and Development, 8(1), 41-49. https://doi.org/10.1207/s15566935eed0801_4
  52. Howes, C., & Hamilton, C. E. (1993). The changing experience of child care: Changes in teachers and in teacher-child relationships and children's social competence with peers. Early Childhood Research Quarterly, 8(1), 15-32. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80096-1
  53. Howes, C., Hamilton, C. E., & Philipsen, L. C. (1998). Stability and continuity of child-caregiver and child-peer relationships. Child Development, 69(2), 418-426. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06199.x
  54. Howes, C., & Matheson, C. C. (1992). Sequences in the development of competent play with peers: Social and Social pretend play. Development Psychology, 28(5), 961-974 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.961
  55. Howes, C., Matheson, C. C., & Hamilton, C. E. (1994). Maternal, teacher, and child care history correlates of children's relationships with peers. Child Development, 65(1), 264-273. https://doi.org/10.2307/1131380
  56. Howes, C., Rodning, C., Galluzzo, D. C., & Myers, L. (1988). Attachment and childcare: Relationships with mother and caregiver. Early Childhood Research Quarterly, 3(4), 403-416. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90037-3
  57. Jacobson, J. L. (1981). The role of inanimate objects in early peer interaction. Child Development, 52(2), 618-626. https://doi.org/10.2307/1129182
  58. Johnson J. E., Christie, J. F., & Wardle, F. (2005). Play, development, and early education. NY: Pearson A & B.
  59. Lieberman, A. F. (1977). Preschoolers' competence with a peer: Relations with attachment and peer experience. Child Development, 48, 1277-1287. https://doi.org/10.2307/1128485
  60. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. CA: Sage Publication.
  61. Londerville, S., & Main, M. (1981). Security of attachment, compliance and maternal training methods in the second year of life. Developmental psychology, 17(3), 289-299. https://doi.org/10.1037/0012-1649.17.3.289
  62. Main, M. (1983). Exploration, play, and cognitive functioning related to infant-mother attachment. Infant Behavior and Development, 6(2), 167-174. https://doi.org/10.1016/S0163-6383(83)80024-1
  63. Main, M. (1991). Metacognitive knowledge, metacognitive monitoring, and singular(coherent) vs multiple(incoherent) model of attachment: Finginds and directions for future research. In C. M. Parkes & J. Stevenson-Hinde (Eds.), Attachment across the life cycle (pp. 127-159). NY: Routledge.
  64. Main, M., Kaplan, N., & Cassidy, J. (1985). Security in infancy, childhood, and adulthood: A move to the level of representation. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50(1/2), 66-104.
  65. Matas, L., Arend, R. A., & Sroufe, L. A. (1978). Continuity and adapation in the second year: The relationship between quality of attachment and later competence. Child Development, 49(1), 547-556. https://doi.org/10.2307/1128221
  66. McCartney, K. (1984). Effect of quality of day care environment on children's language development. Development Psychology, 20(2), 244-260. https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.2.244
  67. Mikulincer, M & Shaver, P. R. (2016). Adult attachment and emotion regulation. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment (3rd ed.) (pp. 507-533). NY: The Guilfrord Press.
  68. Mueller, E. & Lucas, T. A. (1975). A developmental analysis of peer interaction among toddlers. In M. Lewis & L. A. Rosenblem (Eds.), Friendship and Peer Relations (pp. 223-257). NY: Wiley.
  69. Oppenheim, D., Sagi-Schwartz, A., & Lamb, M. (1988). Infant-adult attachments on the Kibbutz and their relation to socioemotional development 4 years later. Developmental Psychology, 24(3), 427-433. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.3.427
  70. Robinson, C. C, Anderson, G. T., Porter, C. L., Hart, C. H., & Wouden-Miller, M. (2003). Sequential transition patterns of preschooler' social interactions during child-initiated play: Is parallel-aware play a bidirectional bridge to other play states? Early Childhood Research Quarterly, 18(1), 3-21. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(03)00003-6
  71. Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. G. (1998). Peer interactions, relationships, groups. In W. Damon & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (pp. 621-632). NY: Wiley.
  72. Shaffer, D. R. (2000). Social and personality development. CA: Wadsworth.
  73. Shaver, P. R., Mikulincer, M., Gross, J. T., Stern, J. A., & Cassidy, J. (2016). A lifespan perspective on attachment and care for others. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachement (3rd ed.) (pp. 878-916). NY: The Guilfrord Press.
  74. Slade, A. (1987). A longitudinal study of maternal involvement and symbolic play during the toddler period. Child Development, 58(2), 367-375. https://doi.org/10.2307/1130513
  75. Sroufe, L. A. (1983). Infant-caregiver attachment and patterns of adaptation in preschool. In M. Perlmutter (Ed.), Development and policy concerning children with special needs: The Minnesota symposia on child psychology (pp. 41-79). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  76. Van IJzendoorn, M. H., Sagi-Schwartz, A., & Lamberman, M. W. E. (1992). The multiple caretaker paradox: Data from holland and israel. New Direction for Child Development, 57, 5-24.
  77. Waters, E. (1987). Attachment behavior Q-set(version 3.0). NY: Stony Brook University.
  78. Water, E., & Deane, K. E. (1985). Defining and assessing individual difference in attachment relationships: Q-methodology and the organization of behavior in infancy and early childhood. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50(1/2), 41-65.