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심야관광에서 심야스케이프가 힐링경험과 태도에 미치는 영향

The Impact of Late-night scapes on Healing and Attitude in Night Tour

  • 정윤희 (건국대학교 글로컬캠퍼스 경영학전공)
  • Jeong, Yun-Hee (Department of Business Administration, Konkuk University)
  • 투고 : 2018.11.26
  • 심사 : 2018.12.21
  • 발행 : 2018.12.31

초록

힐링은 사회적으로 중요한 이슈가 되고 사회 각 전반에 영향을 주고 있다. 특히 관광은 힐링에 가장 적합한 수단으로서 관심을 받고 있지만, 실증적인 연구는 아직 부족한 편이다. 특히 야행성 소비자들의 증가와 함께 크게 성장한 심야관광분야에 있어서 이러한 힐링에 대한 연구는 거의 진행되지 않았다. 사람들이 밤시간을 활용해 스트레스를 해소한다는 측면에서 보았을 때 심야관광에서 힐링경험은 무엇보다 중요한 요소일 것이다. 따라서 본 연구에서는 심야관광에서 소비자가 지각하는 힐링경험과 심야관광태도와의 관계를 살펴보고, 낮 동안의 관광과 가장 특징적으로 다른 점이라 할 수 있는 심야의 환경적 특성인 심야스케이프가 힐링경험에 주는 영향을 보고자 하였다. 즉 심야스케이프(조명심미성, 공유분위기, 문화독특성)가 힐링경험(스트레스 해소, 행복감)에 주는 영향, 힐링경험이 심야관광태도에 주는 영향을 가정하였다. 심야관광 경험이 있는 사람들을 대상으로 데이터를 수집하고 구조방정식모형으로 분석한 결과, 심야스케이프 중 조명심미성과 공유 분위기는 스트레스 해소와 행복감 모두에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났고, 문화 독특성은 행복감에만 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 그리고 스트레스 해소는 행복감에 긍정적 영향을 주고, 스트레스 해소와 행복감이 심야관광태도에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타나 심야관광을 통한 힐링경험이 심야관광에 대한 긍정적 태도를 형성하는 데 중요한 부분임을 확인하였다. 이러한 결과는 심야스케이프에 관한 연구를 확장하고 있으며, 심야 관광에 대한 이론적 실무적 시사점을 제공한다.

Although healing is now developing an interest in extending tourism, there have been few studies in this area. Especially late-night tour is closely related to healing experience, but there are little researches that help us understand healing in late-night tour. This study was conducted to examine the relationships among late-night scapes(light aesthetics, sharing mood, culture uniqueness), healing experience(stress reduce and psychological happiness), attitude toward late-night tour. We collected data involving various late-night tourist, and used 198 respondents to analyze these data using LISREL structural modeling. Light aesthetics and sharing mood had positive effects on stress remove, but Culture uniqueness didn't have a signigicant effect on stress remove, unlikely the prediction. And all late-night shape had positive effects on psychological happiness. Also we tested the effects of the healing experience(stress remove and psychological happiness) on attitude. In the final section, we discussed several limitations of our study and suggested directions for future research. We concluded with a discussion of managerial implications, including the potential to advance understanding late-night tourist and implying an enhanced ability to satisfy target consumers of late-night tour.

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