DOI QR코드

DOI QR Code

Developing a 'Pre-Training Program' to Support Pre-Librarians' Library Practicum: Pre-Librarians' Needs and Satisfaction Assessment Before and After Running a Mock Pre-Training Program

예비사서들의 도서관실습 지원을 위한 '사전교육 프로그램' 개발을 위한 기초연구 - 프로그램 모의실행에 대한 요구조사 및 만족도 분석을 중심으로 -

  • Received : 2018.02.19
  • Accepted : 2018.03.05
  • Published : 2018.03.30

Abstract

The research aims to develop a training program for prospective librarians in order to help them better prepared for library practicum. To achieve the purpose of the research, the research analyzes pre-librarians' expectation and needs of the pre-training program and designs a mock pre-training program for practicing library practicum effectively and efficiently. After running the mock pre-training program to library practicum participants in the department of Library and Information Science at H University, their satisfaction and feedback of the mock program are also assessed. On the basis of the findings from implementing the mock pre-training program, the research proposes the final contents of a pre-training program for preparing library practicum and the detailed methods for implementing the proposed pre-training program.

이 연구는 예비사서들의 도서관실습 교육을 지원하기 위한 '사전교육 프로그램'을 개발하고 그 운영방안을 제언하는 것을 목적으로 한다. 사전교육 프로그램 내용과 운영방법을 구상하기 위해 관련 선행연구를 종합적으로 분석하고, 실습참가자들의 사전 요구들을 분석하여 최종 사전교육 내용구성과 운영방법을 제안하였다. 5가지 교육주제와 세부항목들로 구성된 사전교육 프로그램을 실제로 도서관실습에 참여하려는 H대학의 문헌정보학과 학생들을 대상으로 교육을 실시하였다. 사전교육 직후 설문지법과 포커스 그룹 인터뷰를 통해 프로그램의 내용과 운영방법에 대한 만족도 조사를 실시하였다. 그 결과, 예비사서들은 교육 중 '커뮤니케이션 스킬 개발'에 대한 내용에 가장 큰 만족도와 선호를 보였고, '이력서 및 자기소개서 작성', '자아성찰 및 자기설계' 순서였다. 교육내용에 대한 사전요구와 만족도는 실습참여자들의 인구학적 특성인, 학업성적, 진로결정 유무 등에 따라 다른 선호도를 표하는 바, 사전교육을 실행함에 있어 일괄적 교육보다는 실습참여자들의 특성을 고려하여 사전교육 내용을 선택적이고도 융통성 있게 조합하여 운영할 것을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 구본영. 1983. 한국에 있어서 사서실습교육의 실태조사연구. 도서관학, 10(1): 3-37. (Koo, Bon-Young. 1983. "A Research on the actual conditions of library practice education in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 10(1): 3-37.)
  2. 김문영. 1999. 자기성장 프로그램이 간호학생의 임상실습에 대한 불안에 미치는 효과. 정신간호학회지, 8(1): 83-96. (Kim, Mun-Young. 1999. "Effect of self growth program on the state anxiety of nursing students before initial clinical experience." Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 8(1): 83-96.)
  3. 김성준. 2011. 예비사서교사의 교육실습 프로그램 개발에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 42(2): 193-213. (Kim, Sung-Jun. 2011. "A Study on the development of teacher librarians' teaching practice program in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2): 193-213.)
  4. 김옥주. 2013. 예비유아교사의 교육실습 사전교육 내용에 대한 실습지도교사의 요구분석. 열린유아교육연구, 18(5): 133-149. (Kim, Ok-Ju. 2013. "A needs analysis of cooperating teachers on pre-training of education practicum contents for pre-service teachers." The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 18(5): 133-149.)
  5. 김옥주. 2016a. 예비유아교사의 유치원협장실습을 지원하는 사전교육프로그램 개발을 위한 기초연구: 델파이 조사를 활용하여. 한국영유아보육학, 101: 67-93. (Kim, Ok-Ju. 2016a. "A fundamental study for the development of a pre-training program supporting pre-service kindergarten teachers' kindergarten practicum: Using the delphi method." Korea Journal of Child Care and Education, 101: 67-93.)
  6. 김옥주. 2016b. 예비유아교사의 학교현장실습을 지원하는 사전교육프로그램 모형 개발. 유아교육연구, 36(5): 235-260. (Kim, Ok-Ju. 2016b. "The development of the pre-educational program model supporting the kindergarten field practice of pre-service early childhood teachers." Journal of Early Childhood Education, 36(5): 235-260.)
  7. 김옥진, 이재창. 2007. 자기성장 프로그램의 개발 및 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(3): 635-653. (Kim, Oc Jean and Jae Chang Lee. 2007. "The development and effect of the self-growth group counseling program for increasing of self-concept, self actualization and career maturity." The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 19(3): 635-653.)
  8. 김의향 외. 2010. 우리나라 보육실습의 현황분석: 사전교육, 보육실습 운영내용, 순회지도를 중심으로. 열린유아교육연구, 15(3): 243-265. (Kim, Eui-Hyang et al. 2010. "An analysis of the present state of Korean student teaching: Focus on orientation for child care practice, child care practice curriculum, and itinerary guidance." The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 15(3): 243-265.)
  9. 문헌정보학용어사전 편찬위원회. 2010. 문헌정보학용어사전. 서울: 한국도서관협회. (Library and Information Science Dictionary Compilation Committee. 2010. Glossary of Library and Information Science. Seoul: Korean Library Association.)
  10. 박경민 외. 2011. 임상실습 사전교육 유형에 따른 간호학생의 불안과 실습만족도의 차이. 계명간호과학, 15(1): 1-10. (Park, Kyung Min et al. 2011. "Effect of clinical practice orientation on anxiety and practice satisfaction of the nursing students." Keimyung Journal of Nursing Science, 15(1): 1-10.)
  11. 박지영, 박성재. 2017. 활동이론을 적용한 사서인턴십 개선 방안 연구: 인턴십 참여자의 관점에서. 한국문헌정보학회지, 51(1): 307-332. (Park, Zi-young and Sung-jae Park. 2017. "Enhancement of library internship reflecting participants' opinions based on activity theory." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 51(1): 307-332.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.307
  12. 석은조, 이경화. 2009. 사전실습에 참여한 예비유아교사들이 느끼는 혼란과 어려움. 유아교육학논집, 13(1): 269-287. (Seok, Eun Jo and Kyung Ha Lee. 2009. "Confusions and difficulties that pre-service early childhood teachers experienced in the pre-practice." Early Childhood Education Research & Review, 13(1): 269-287.)
  13. 유사라. 2012. 전문가양성을 위한 직무관찰식 인턴쉽 시행연구: 문헌정보학 전공사례. 한국비블리아학회지, 23(1): 113-129. (Yoo, Sarah. 2012. "A case study of job-shadowing internship program for information specialists." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 23(1): 113-129.) https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.1.113
  14. 유사라. 2014. 인턴기관(도서관) 실무자의 인턴쉽 프로그램에 대한 인식진단 사례연구. 한국비블리아학회지, 25(2): 189-205. (Yoo, Sarah. 2014. "Internee's assessment of library internship program: capturing of the use of LIS practicum." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 25(2): 189-205.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2014.25.2.189
  15. 이수영, 김유승. 2012. 문헌정보학 분야 공공도서관 실습교육에 관한 연구: S공공도서관 사례를 중심으로. 한국문헌정보학회지, 46(4): 147-168. (Lee, Su-Young and You-Seung Kim. 2012. "A study on Library and Information School's practical training program: Focused on a case of S public library." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 46(4): 147-168.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.4.147
  16. 이여진. 2007. 임상실습 적응을 위한 e-learning 오리엔테이션 프로그램 개발 및 평가. 성인간호학회지, 19(4): 593-602. (Yi, Yeo-Jin. 2007. "Developmentand evaluation of the e-learning orientation program for nursing students' adapting to clinical practicum." Korean Journal of Adult Nursing, 19(4): 593-602.)
  17. 이여진. 2008. Blended learning을 이용한 임상실습 오리엔테이션 프로그램의 효과. 한국간호교육학회지, 14(1): 30-37. (Yi, Yeo-Jin. 2008. "Effects of a blended learning orientation program for clinical practicums of nursing students." The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 14(1): 30-37.) https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.1.030
  18. 이정원. 2015. 군에서의 자기계발 프로그램의 효과성에 관한 연구. 디지털융복합연구, 13(1): 11-23. (Lee, Jung Won. 2015. "Study on the effect of self-improvement programs in military." Journal of Digital Convergence, 13(1): 11-23.) https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.1.11
  19. 이제환 외. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. 한국문헌정보학회지, 39(4): 45-69. (Lee, Jae-Whoan et al. 2005. "Evaluation and requirement of librarians on LIS education." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(4): 45-69.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2005.39.4.045
  20. 이춘자. 2008. 사전실습에서 예비교사들이 경험한 교육내용 및 정서 분석. 육아지원연구, 3(2): 75-97. (Lee, Choon Ja. 2008. "An analysis on the pre-service teachers' educational contents and emotion during the pre student teaching." Early Childhood Education and Care, 3(2): 75-97.)
  21. 차성종. 2015. 문헌정보학 전공 학생의 현장실습 만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 학제별 비교 연구. 한국문헌정보학회지, 49(2): 355-379. (Cha, Sung-Jong. 2015. "Comparison of factors influencing satisfaction of the field practice program in Library and Information Science between college and university students." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 49(2): 355-379.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.2.355
  22. 차성종. 2016. 전문사서 양성을 위한 국가직문능력표준(NCS) 기반의 문헌정보학 현장실습 교육과정 설계에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 50(1): 457-491. (Cha, Sung-Jong. 2016. "A study on national competency standards-based curriculum design of the practical training courses in Library and Information Science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(1): 457-491.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.1.457
  23. 차성종. 2017. 문헌정보학 전공 현장실습에 대한 실습지도자의 인식연구. 한국문헌정보학회지, 51(2): 133-156. (Cha, Sung-Jong. 2017. "A study of practical Instructors' recognition on the field practice program in Library and Information Science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 51(2): 133-156.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.2.133
  24. Krueger, R. and M. Casey. 2000. Focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.