DOI QR코드

DOI QR Code

고등학생의 정보활용능력과 비판적 사고성향의 관계에 대한 사례 연구

A Case Study on the Relationship between Information Literacy Skills and Critical Thinking Dispositions of High School Students

  • 임정훈 (공주대학교 교육대학원 문헌정보교육전공, 대전 반석고등학교) ;
  • 이종욱 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • 투고 : 2018.02.19
  • 심사 : 2018.03.02
  • 발행 : 2018.03.30

초록

본 연구는 대전 "A" 고등학교의 사례를 통해 고등학생들의 정보활용능력이 비판적 사고성향에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 고등학생 761명을 대상으로 설문조사를 수행하였고, 두 변인 간의 영향 관계를 파악하기 위해 인구통계학적 정보를 포함하여 다중 회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 정보에 대한 탐색 접근 능력은 진실추구성, 개방성, 탐구성, 객관성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정보의 분석 이해 능력은 진실추구성, 개방성, 객관성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정보의 표현 전달 능력은 탐구성, 체계성, 자기신뢰성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정보평가 능력은 진실추구성, 개방성, 객관성, 탐구성, 체계성, 자기신뢰성에 영향을 주는 것으로 나타났다. 다만 정보의 종합 적용 능력은 체계성과 자기신뢰성에 부적인 영향을 미치고 있었다. 종합해 보면 정보활용능력의 하위 구성요소들은 비판적 사고성향에 부분적 또는 전체적으로 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구결과는 추후 체계적이고 지속적인 정보활용교육을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

This study aims to demonstrate the importance of information literacy instructions by showing effects of information literacy skills on critical thinking dispositions among high school students. We collected 761 survey responses from high school students and conducted multiple regression analysis to examine the relationships between the two variables. The findings show that (1) students' information search skills affect their pursuit of truth, openness, inquiring mind, and objectivity, (2) the information analytic skills influence the levels of pursuit of truth, openness, and objectivity, (3) the information presentation and delivery skills affect the levels of inquiring mind, organization, and self-trust, and, (4) the information evaluation skills influence the levels of pursuit of truth, openness, inquiring mind, organization, objectivity, and self-trust. However, students' synthesis and application skills of students did not affect their critical thinking dispositions. To sum up, we observed the influence of information literacy skills on critical thinking dispositions. The results of this study provide foundations for maintaining and developing information literacy instructions in school libraries.

키워드

참고문헌

  1. 강희정. 2009. 학교도서관 활용수업을 통한 자기주도적 학습능력 신장 방안. 석사학위논문. 제주대학교 교육대학원, 국어교육전공. (Kang, Hee-Jung. 2009. How to Improve Self-learning Ability through the Class Using the School Library. Unpublished master's thesis. Jeju National University of Education.)
  2. 김명숙. 2002. 공교육에서의 비판적 사고 교육의 방향과 쟁점. 철학연구, 58: 107-144. (Kim, Myung-sook. 2002. "Issues and Direction of Critical Thinking Education in Elementary and Secondary Education." Philosophical Studies, 58: 107-144.)
  3. 김수정. 2015. 문헌정보학 분야 정보활용교육에 관한 연구 동향. 한국비블리아학회지, 26(3): 207-239. (Kim, Soo-jung. 2015. "Research Trends of Information Literacy Instruction in the Library and Information Science Field." Journal of the Korean Biblia Society For Library And Information Science, 26(3): 207-239.) https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.207
  4. 김승희, 홍세희. 2016. 정보활용교육의 효과에 대한 메타분석. 한국비블리아학회지, 27(1): 59-85. (Kim, Seung-hee and Se-hee Hong. 2016. "Meta-analysis on the Effect of Information Literacy Instruction." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 27(1): 59-85.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2016.27.1.059
  5. 김원영. 2009. 미디어리터러시 활용을 통한 비판적 사고력의 신장: 초등 사회과 수업에서 광고 읽기 및 만들기. 석사학위논문. 부산대학교 교육대학원, 초등사회교육전공. (Kim, Won-young. 2009. Developing Critical Thinking with Application of Media Literacy: Adverticement Reading and Production in Social Study Class of Elementary School. Unpublished master's thesis. Busan National University of Education.)
  6. 김지은, 한규훈. 2016. 초등학생의 비판적 사고력 향상을 위한 광고활용교육의 적용과 효과 검증. 광고연구, 108: 5-30. (Kim, Ji-eun and Kyoo-Hoon Han. 2016. "The Effectiveness of the Advertising-In-Education Program in Fostering Critical Thinking of Elementary School Student." Advertising Research, 108: 5-30.)
  7. 노경주. 1994. Higher Order Thinking in the Teaching of Social Studies. 시민교육연구, 18: 271-305. (Roh, Kyung-joo. 1994. "Higher Order Thinking in the Teaching of Social Studies." Theory and Research in Citizenship Education, 18: 271-305.)
  8. 박남진, 최은주. 2006. 정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 40(3): 215-232. (Park, Nam-jin and Eun-ju Choi. 2006. "A Study of Variables Affecting the Information Literacy." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 40(3): 215-232.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2006.40.3.215
  9. 박상준. 2006. 비판적 사고력의 신장을 위한 초등 사회과의 질문법에 관한 연구. 사회과교육, 45(1): 121-152. (Park, Sang-Joon. 2006. "A Study on Questioning Method to promote Critical Thinking Ability in the Elementary Social Studies." Social Studies Education, 45(1): 121-152.)
  10. 변정현. 2009. 초등학생의 정보리터러시 활동과 비판적 사고력의 관계 연구. 한국교육사회학연구, 19(4): 63-92. (Byun, Jung-hyun. 2009. "Research on the relationship between information literacy and critical thinking power of elementary students." Korean Journal of Sociology of Education, 19(4): 63-92.)
  11. 변정현. 2013. 미디어 리터러시 활동이 학습자의 비판적 사고력에 미치는 영향에 관한 연구: 남녀 학생의 변화 양상을 중심으로. 교육정보미디어연구, 19(3): 419-446. (Byun, Jung-hyun. 2013. "A Study on Media Literacy Activities on the Critical Thinking Faculty of Learners." The Journal of Educational Information and Media, 19(3): 419-446.)
  12. 서진원. 2010. 구성주의 교육방법의 구현요소로서의 학교도서관 활용수업에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 42(2): 215-236. (Suh, Jin-Won. 2010. "A Study on the School Library Assisted Instruction as a Practical Element of Constructivism." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2): 215-236.)
  13. 우윤희, 김종성, 이용구. 2013. 정보활용교육을 통한 교과연계 도서관활용수업 실행연구. 한국비블리아학회지, 24(2): 289-313. (Woo, Yun-hee, Jong-sung Kim, and Yong-gu Lee. 2013. "Action Research on the Effect of Information Literacy Education on the Library Use of Elementary School Children." Journal of the Korean Biblia Society For Library And Information Science, 24(2): 289-313.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2013.24.2.289
  14. 유양근. 2010. 구성주의 교수-학습을 위한 학교도서관에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 44(1): 29-51. (You, Yang-Keun. 2010. "A Study on the School Library for Constructivism in Teaching/Learning." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 44(1): 29-51.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.1.029
  15. 이병기. 2006. 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 37(2): 25-65. (Lee, Byeong-Ki. 2006. "A Study on the Model of Library Assited Instruction Based on Information Activities." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(2): 25-65.)
  16. 이병기. 2011. 정보활용교육을 위한 수행과제 개발 도구에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 42(4): 31-50. (Lee, Byeong-Ki. 2011. "A Study on the Developmental Tools of Performance Task for Information Literacy Instruction." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(4): 31-50.)
  17. 이병기. 2012. 정보활용교육론. 서울: 조은글터. (Lee, Byeong-Ki. 2012. Information literacy instruction. Seoul: Joeungeulteo.)
  18. 이병기. 2013. 길포드의 지능구조모형에 의한 정보활용능력 검사도구 개발 및 타당성 연구. 한국문헌정보학회지, 47(2): 181-200. (Lee, Byeong-Ki. 2013. "A Study on the Development and Validation of the Information Literacy Test by Guilford's Structure of Intellect Model." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 47(2): 181-200.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.181
  19. 이원섭. 2014. 미디어 교육 경험과 미디어 리터러시가 비판적 사고 성향에 미치는 영향: 중고등학생의 사례를 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 14(10): 795-809. (Lee, Won-sup. 2014. "The Effects on the Experience of Media Education and the Media Literacy on Critical Thinking Disposition." International Journal of Contents, 14(10): 795-809.) https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.795
  20. 이정연, 정동열. 2005. 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. 정보관리학회지, 22(4): 39-59. (Lee, Jung-Yeoun and Dong-Youl Joeng. 2005. "A Study on the Develoment of Evaluation Model for Undergraduate Students' Information Literacy." Journal of the Korean Society for Information Management, 22(4): 39-59.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.039
  21. 이정연. 2007. 학교도서관과 정보활용교육의 효용성에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 38(4): 67-85. (Lee, Jung-Yeoun. 2007. "A Study on the Effectiveness for Information Literacy Instruction in School Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(4): 67-85.)
  22. 이혜영. 2008. 대학생을 위한 정보활용능력 척도 개발 연구. 박사학위논문. 중앙대학교 대학원, 문헌정보학과 정보봉사 전공. (Rhee, Hey-young. 2008. The Study on Development of Information Literacy Scales for Undergraduates. Unpublished doctoral dissertation. Department of Library and Information Science, Graduate school of Chung-Ang University.)
  23. 채서일. 2005. 사회과학조사방법론. 서울: 비앤앰북스. (Chaiy, Seoil. 2005. Social Science Research Methodology. Seoul: bnmbooks.)
  24. 한국교육학술정보원. 2003. 학교도서관 평가 적용 및 교육적 효과 측정 연구. 서울: 한국교육학술정보원. 연구보고 CR 2003-4. (Korea Education and Research Information Service. 2003. A Study on Evaluation and Educational Effect of School Libraries. Seoul: Korea Education and Research Information Service. Research Report CR 2003-4.)
  25. 한국청소년정책연구원. 2010. 청소년 핵심역량 개발 및 추진방안 연구 III: 총괄보고서. 서울: 한국청소년정책연구원. 연구보고 10-R17. (National Youth Policy Institute. 2010. A Study on Development of Core Competencies of Young Adults. Seoul: National Youth Policy Institute. Research Report 10-R17.)
  26. 한면희. 2000. 초등 사회과에서의 비판적 사고력 신장을 위한 모형 및 범례 자료 개발 연구. 사회과교육, 33: 35-71. (Han, Myun-Hee. 2000. "The Development of Model and Sample Materials for Improvement of Critical Thinking in the Elementary Social Studies." Social Studies Education, 33: 35-71.)
  27. American Association of School Librarians. 1998. Information power. Chicago: American Library Association.
  28. American Library Association. 1989. Presidential committee of information literacy: final report. Washington, D. C.: American Library Association.
  29. Ennis, R. H. 1996. "Critical thinking dispositions: Their nature and assessability." Informal Logic, 18(2-3): 165-182.
  30. Facione, P. A. 1990. Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. ERIC Document Reproduction Service No. ED 315-423.
  31. Hinton, P. R., C. Brownlow, I. McMurray, and B. Cozens. 2004. SPSS Explained. New York: Routledge.
  32. International Federation of Library Associations. 2015. The IFLA School Library Guidelines. Netherlands: International Federation of Library Associations [online]. [cited 2017.12.11]. .
  33. Pitts, J. M. 1994. "Constructivism: Learning Rethought." School Library Media Annual, 10: 14-24.
  34. Van Loon, J. E. and H. L. Lai. 2014. "Information Literacy Skills as a Critical Thinking Framework in the Undergraduate Engineering Curriculum." Library Scholarly Publications,