DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Industrial Potential of Artificial Intelligence through the Cases of Film and Artificial Intelligence Art

예술에서 살펴본 인공지능의 미래 산업화 가능성 - 영화와 인공지능 예술을 중심으로

  • Received : 2018.02.01
  • Accepted : 2018.03.22
  • Published : 2018.03.31

Abstract

The possibility of future industrialization of artificial intelligence was studied through aspects of artificial intelligence art and movie. The field of artificial intelligence is developing by imitating humans through past and present, so it can be inferred that it is important to grasp the future image presented in movie and artificial intelligence art. Human values are represented differently in artificial intelligence films and arts. Artificial intelligence film and art are concerned with the external and internal aspects of human values, respectively. The AI movie looks at similar external aspects in human and AI shape and function, but artificial intelligence art deals with human alienation and lack of communication due to artificial intelligence technology development. Artificial intelligence in movies is a direction to visualize the imagination for artificial intelligence technology, and artificial intelligence art is expressed in the way of making and implementing works using technology. The future of artificial intelligence, which we have shown in imagination in movies today, is being realized technologically. Artificial intelligence art reflects the problems of artificial intelligence technology that can be appeared through current technology, and human problems that may arise from artificial intelligence technology development. Movies and artificial intelligence art reflect the current problems, and through them we can see the future of artificial intelligence. The future of artificial intelligence in movies is an artificial intelligence service that provides human convenience, cyborg artificial intelligence industry, industry that uses exoskeleton robot and exoskeleton suit, and artificial intelligence secretary. If we look at the future of artificial intelligence through the artificial intelligence art in terms of the problems of artificial intelligence technology and the problem of human value, there are artificial intelligence to learn from trial and error or mistakes, self-expression and communication by lifelogging, recovery of miscommunications by a reflective thinking, and an expansion of the area of artificial intelligence artist through human uncertainty. The future industrialization potential of artificial intelligence as study through aspects of artificial intelligence art and movie is an industry that extends the five senses, an industry that improves the insufficient physical ability of the human, an industry that enhances the physical ability of the human being, and an industry that maintains psychological and mental well-being.

인공지능의 미래 산업화 가능성을 인공지능 예술과 영화를 통해서 연구하였다. 인공지능 분야는 과거와 현재를 통해 인간을 모방하여 발전하고 있으므로 영화와 인공지능 예술에서 제시하는 미래상을 파악하는 것이 중요하다고 유추할 수 있을 것이다. 인간의 가치는 인공지능 영화와 예술에서 다르게 표현된다. 인공지능 영화와 예술은 각각 인간 가치의 외적인 면과 내적인 면에 관심을 가진다. 대체로 영화는 인간과 인공지능의 형체와 기능 등에서 서로 유사한 외형적인 측면을 바라보지만, 인공지능 예술은 인공지능 기술 발전에 기인한 인간의 소외와 소통의 부재에 대해 다룬다. 영화에서의 인공지능은 인공지능 기술에 대한 상상을 시각화하는 방향으로, 인공지능 예술에서는 기술을 활용하여 작품을 제작하여 구현하는 방식으로 발현된다. 오늘날 영화에서 상상력으로 보여준 인공지능의 미래는 기술적으로 실현되고 있다. 인공지능 예술은 주로 현재 기술을 통해 나타날 수 있는 인공지능 기술의 문제와 인공지능 기술발전에서 야기될 수 있는 인간적인 문제를 반영하고 있다. 영화와 인공지능 예술은 전반적으로 현재의 문제를 반영하고 있어 그것들을 통해 인공지능의 미래를 조망할 수 있을 것이다. 영화에서 살펴본 인공지능의 미래상은 인간의 편의를 제공하는 인공지능 서비스형태, 사이보그 인공지능 산업, 외골격 로봇과 외골격 슈트를 활용한 산업, 인공지능 비서 등의 산업이다. 인공지능 예술을 통해 인공지능 기술의 문제점과 인간의 가치문제의 관점으로 인공지능의 미래상을 고찰하면, 실수를 통해 생각하는 인공지능, 라이프로깅의 활용을 통해 자신과 소통하고, 반성적 사고를 통하여 소통의 실패를 만회하며, 인간적인 우연성을 통해 인공지능 예술가의 영역을 확장하는 형태 등이 있을 수 있다. 따라서 영화와 인공지능 예술을 통해 연구한 인공지능의 미래 산업화 가능성은 인간의 오감영역을 확장하는 산업, 인간의 부족한 신체 능력을 향상하는 산업, 인간의 신체적 능력을 향상하는 산업, 인간의 심리적 정신적 영역을 치유하는 산업이다.

Keywords

References

  1. 마쓰고 유타카, 박기원 옮김, 인공지능과 딤러닝, 동아 엠앤비, 2015.
  2. 민경배, SF영화와 로봇 사회학, 커뮤니케이션이해총서, 2016.
  3. 브렛 킹외 지음, 커넥팅랩(백승윤, 김정아) 옮김, 증강현실: 현실 위의 현실, 슈퍼 리얼리티의 세계가 열린다, 미래의 창, 2016.
  4. 유신, 인공 지능은 뇌를 닮아 가는가, 사이언스 갤러리 03, 2014.
  5. 김용관, 인공지능 기능을 적용한 군중 시뮬레이션 원리에 관한 연구, 애니메이션 연구, (2009), pp. 63-83.
  6. 김윤성, 인공지능과 영혼-2001 Space Odyssey에서 A.I. 까지, 종교문화연구 5, (2003, 10), pp.21-41.
  7. 김현우, 노경란, 안세정, 권오진, 인공지능 분야의 기술융합맵 생성 및 국가 프로파일 분석, 한국전자통신학회 논문지, 제12권, 제1호, (2017), pp.139-145.
  8. 남운, 존즈 S. Jonze의 SF 로맨스 그녀Her를 통해 살펴본 인공지능의 가능성과 위험성의 문제, 독어교육, 제67집, (2017), pp.247-272.
  9. 노헌균, 스파이크 존즈의 그녀에 나타난 인공지능 연인 가능성, 문학과 영상, 가을, (2017), p.229-249.
  10. 윤희병, 제5장 인공지능 기술의 군사적 활용을 위한 전투실험방안, 한국전략문제연구소 전투실험, (2006, 11), pp. 362-369.
  11. 천현득, 인공지능에서 인공 감정으로-감정을 가진 기계는 실현가능한가, 철학, (2017), pp.217-243.
  12. Mike Elgan, 글로벌 칼럼, "라이프로깅은 죽었다... "지금은"", IT WORLD, 2016년 04월 06일, http://www.itworld.co.kr/news/98684.
  13. 권도연, "한국MS-삼성서울병원, 의료 인공지능 연구 협약 체결", BLOTER, 2017년 10월 23일, http://www.bloter.net/archives/292765.
  14. 문병도, "외골격 로봇이 미래 전쟁 바꾼다", 서울경제, 2016년 1월 26일, http://www.sedaily.com/NewsView/1KRCZ4UXEW/.
  15. 트렌드, [블로터11th] 채반석, "인공지능, 일상에 스며들다", BLOTER, 2017년 09월 05일, http://www.bloter.net/archives/289126.
  16. 강일용, "인공지능 비서 한 눈에 이해하기", IT dongA, 2017년 1월 26일, http://it.donga.com/25849/.
  17. 장길수, "구글 AI 활용한 그림 제작도구, '오토드로' 발표", 로봇신문, 2017년 4월 13일, http://www.irobotnews.com/news/articleView.html?idxno=10379.
  18. 유트브, youtube.com, 검색어: AlphaGo Zero, 2017년 12월 2일, https://www.youtube.com/watch?v=tXlM99xPQC8.
  19. TED, ted.com, 검색어: Hugh Herr, 2017년 1월 23일, https://www.ted.com/talks/hugh_herr_the_new_bionics_that_let_us_run_climb_and_dance.
  20. Wikipedia, https://ko.wikipedia.org, 검색어: 아이언맨, 2017년 2월 15일.
  21. 구글, google.co.kr, 검색어: David Rokeby, 2016년 11월 5일, http://www.davidrokeby.com/gon.html.
  22. TED, ted.com, 검색어: Kevin Kelly, 2017년 3월 28일, https://www.ted.com/talks/kevin_kelly_how_ai_can_bring_on_a_second_industrial_revolution.
  23. 구글, google.co.kr, 검색어: The impermanence Agent, 2016년 11월 26일, http://www.impermanenceagent.org/agent/essay2/.
  24. 유트브, youtube.com, 검색어: "If/Then" by Ken Feingold, 2016년 11월 8일, https://www.youtube.com/watch?v=y_8mKgoYmFc.
  25. 구글 google.co.kr, 검색어: ken feingold, 2016년 12월 4일, http://www.kenfeingold.com/IfThen2.html.
  26. 구글, google.co.kr, 검색어: Leonel Moura, http://www.leonelmoura.com/.
  27. 유트브, youtube.com, 검색어: Automatic Graffiti Robot, 2016년 12월 16일, http://www.youtube.com/watch?v=qK0rrWFQKlQ.
  28. 구글, google.co.kr, 검색어: Sylvain Calinon, 2017년 2월 25일, http://www.calinon.ch/showVideo.php?video=5 Humanoid robot drawing portraits.
  29. 유트브, youtube.com, 검색어: Project Magenta, 2017년 6월 17일, https://www.youtube.com/watch?v=2FAjQ6R_bf0.
  30. 구글, google.co.kr, 검색어: paint brush, 2016년 11월 24일, https://www.washingtonpost.com/news/innovations/wp/2016/03/10/googles-psychedelic-paint-brush-raises-the-oldest-question-in-art/?utm_term=.9eaf4074dae0.
  31. Michio Kaku, The Future of the Mind, Doubleday Books, 2014.
  32. Russell, Stuart, Peter Norvig, Artificial Intelligence: A modern approach, Person Education, 2010.
  33. Warwick, Kevin, Artificial Intelligence : The Basics, Routledge, 2011.
  34. Wilson, Stephen. "Artificial intelligence research as art." Stanford Humanities Review 4.2 (1995): 171-186.