The relation of autonomy and on-site clinical practice satisfaction of some dental hygiene students

일부 치위생과 학생의 자율성과 현장임상실습만족도 관계

  • Received : 2018.11.01
  • Accepted : 2018.11.30
  • Published : 2018.12.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship between the autonomy of dental hygiene students after clinical practice and their satisfaction with the clinical practice in an effort to determine how to manage courses in need of practice and how to provide education and guidance on clinical practice. A survey was conducted on the students in a three-year college in Gyeonggi Province, and the data from 295 respondents were analyzed. The findings of the study were as follows: 1. As for autonomy, the subjects got a mean of 3.60 in respect for others, and 3.40 in respect for themselves. 2. In regard to satisfaction with clinical practice, they gave the highest score of 3.58 to the content of the clinical practice, and they gave the lowest score of 3.09 to practice hours. 3. They gave higher scores to autonomy of clinical practice when their awareness of dental hygienist at the time of college admission and after experiencing the clinical practice was better and when they were more satisfied with their major. 4. They gave the highest scores to satisfaction with the clinical practice when they voluntarily chose the department of dental hygiene in terms of motivation for major selection, when their awareness of dental hygiene at the time of college admission and after experiencing the clinical practice was better and when they were more satisfied with their major. 5. The students who gave higher scores to autonomy of the clinical practice were more satisfied with the practice.

Keywords

References

  1. Wines, A. G. Expanded nurse autonomy. Journal of Nursing Administration. 1990;20(12):15-22.
  2. 김혜숙. 간호학개론: 전문직론. 현문사. 2000.
  3. 전지은. 우리나라 치위생(학)과의 인문사회교육 현황과 과제. 연세대학교 대학원 치위생학과 석사학위논문. 2012.
  4. 통계청. 통계분류 한국표준직업분류(internet). 2012 http://kostat.go.kr/
  5. 조미숙, 김창숙. 일부 치위생과 학생의 교육 만족도와 임상실습 만족도의 관련성. 한국치위생학회지. 2015;14(5):649-57. https://doi.org/10.13065/jksdh.2014.14.05.649
  6. 한양금, 김한홍. 치위생과 학생들의 임상실습만족도가 치과위생사 이미지에 미치는 영향. 한국치위생과학회지. 2015;15(4):457-64.
  7. 오혜승. 일부 치위생과 학생들의 임상실습교육 시 임상실습지도자의 교수 효율성 및 임상실습만족도에 관한 연구. 한국치위생학회지. 2013;13(5):777-86. https://doi.org/10.13065/jksdh.2013.13.05.777
  8. 장분자, 송경희. 일부 치위생과 학생의 임상실습에 대한 만족도 조사. 한국치위생과학회지. 2005;11(1):81-90.
  9. 양승경. 치과위생사 전문직업성에 영향을 미치는 교육과정 구성요소. 한국치위생과학회지. 2011;11(5):455-62.
  10. 박정희, 송혜정, 김혜영. 치위생과 학생의 임상실습 내용과 만족도 분석. 한국치위생학회지. 2010;10(1):197-213.
  11. 심선주, 백하영, 엄정선 외 4인. 일부 치위생(학)과 학생들의 현장임상실습 만족도의 영향을 미치는 요인. 대한치과의료관리학회지. 2017;5(1):22-30.
  12. 유자혜, 김정희. 일부 치위생과 학생들의 병원실습 만족도와 스트레스 요인에 관한 연구. 한국치위생학회지. 2016;16(1):62-9.
  13. 최옥선, 안광숙, 김혜진. 치위생(학)과 학생들의 임상만족도와 수행경험과의 관계. 한국치위생과학회지. 2015;15(2):182-89.
  14. Boughn, S. An instrument for Measuring Autonomy-Related attitudes and behaviors in women nursing students. Journal of Nursing Education. 1995;34(3):106-113.
  15. 박애순. 임상실습간호학생들의 자율성과 만족도 관계. 조선대학교 환경보건대학원 석사학위논문. 2003.
  16. 김영순. 치위생과 학생들의 임상실습기관에 대한 만족도 조사연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문. 2010.
  17. 박정란. 전문대학 치위생과 학생의 전공과 및 임상실습에 대한 태도. 경북대학교 보건대학원 석사학위논문. 1991.
  18. 문경희. 환자 중심의 Primary care team model 재구축 연구. 연세대학교 대학원 간호학과 박사학위논문. 2003.
  19. 김영희. 간호대학생의 기본간호 임상실습에 관한 자율성, 교수효율성 및 임상실습만족도. 기본간호학회지. 2006;13(1):6-14.
  20. 백경선, 송애리, 김영희 외 1인. 문제중심 학습방법을 적용한 임상실습교육의 만족도, 자율성, 성취동기와의 관계. 동서간호학연구지. 2007;13(2):92-106.
  21. 정미경, 이지영. 일부 치위생과 재학생의 전공만족도와 임상실습만족도의 관련성. 한국치위생학회지. 2012;12(6):1241-9. https://doi.org/10.13065/jksdh.2012.12.6.1241
  22. 이춘선. 치위생과 학생의 실습여건 및 임상실습만족도와의 관계연구. 동남보건대학논문집. 2002;20(1):93-100.
  23. 양정승. 치위생과 학생의 지역사회 구강진료기관 임상실습에 대한 만족도 조사연구. 대한구강보건학회지. 2000;24(3):205-13.
  24. 윤혜정, 정정옥, 이경희. 치위생과 학생들의 임상실습 경험 유무에 따라 치과위생사 이미지에 영향을 미치는 요인 연구. 한국치위생학회지. 2012;12(4):781-92. https://doi.org/10.13065/jksdh.2012.12.4.781
  25. 이경희, 윤미숙, 하명옥. 치위생과 학생들의 이미지에 영향을 미치는 연구. 한국치위생학회지. 2010;10(5):831-9.
  26. 박정희, 송혜정, 이보영. 치위생과 학생의 윤리성향, 자아존중감, 임상실습 만족이 전공만족도에 미치는 영향. 한국융합학회지. 2018;9(6):261-9.