DOI QR코드

DOI QR Code

수학교육의 변화와 인공지능과의 연관성 탐색

A study on the relationship between artificial intelligence and change in mathematics education

  • 투고 : 2018.01.14
  • 심사 : 2018.02.01
  • 발행 : 2018.02.15

초록

인공지능(Artificial Intelligence)의 잠재력에 대한 기대로 여러 분야에서 이를 활용하고자 노력하고 있으며 교육 분야에서의 적용에 대한 관심 역시 높다. 교육에 있어서 인공지능 기술에 활용되는 기계학습(machine learning)과 딥러닝(deep learning)으로 스스로 학습하는 방법에 대한 관심을 가지게 되었으며 이러한 방식이 교육에 어떻게 활용될 수 있을 지와 인공지능을 어떻게 수학교육에 적용할 수 있을지에 대한 관심이 대두되고 있다. 이에 정보통신기술의 발달에 따른 수학교육의 변화를 고찰해 봄으로써 수학교육의 변화가 인공지능과 어떠한 연과성이 있는지를 살펴보는데 의의가 있다고 할 수 있다.

Recently, we are working to utilize it in various fields with the expectation of the potential of artificial intelligence. There is also interest in applying to the field of education. In the field of education, machine learning and deep learning, which are used in artificial intelligence technology, are deeply interested in how to learn on their own. We are interested in how artificial intelligence and artificial intelligence technologies can be used in education and we have an interest in how artificial intelligence can be applied to mathematics education. The purpose of this study is to investigate the direction of mathematics education as the change of education paradigm and the development of artificial intelligence according to the development of information and communication technology. Furthermore, we examined how artificial intelligence can be applied to mathematics education.

키워드

참고문헌

  1. 강옥기.허난.이환철.박경은.조현공 (2010). 수학교육학 정론. 서울: 경문사. (Kang, Y., Huh, N., Lee, H. Park. K., & Cho, H.. (2010) Mathematics Education. Seoul: Kyungmoon.)
  2. 강인애.임병노.박정영 (2012). 스마트 러닝의 개념화와 교수학습전략 탐색. 교육방법연구, 24(2), 283-303. (Kang, I., Lim, B., Park, J. Y. (2012). Exploring the theoretical framework and teaching & learning strategies of Smart Learning: Using cases of university classrooms. The Korean Associatin of Eductional Methodoogy Studies. 24(2), 283-303.)
  3. 고상숙 외 (2015). 수학교육에서 공학적 도구. 서울: 경문사. (Ko, S. S. et al. (2015). Technology in Mathematics Education. Seoul: Kyungmoon.)
  4. 교육과학기술부 (2011). 스마트교육 추진 전략 실행 계획. (Ministry of Education, Science, and Technology (2011). Smart Education Strategy Implementation Plan. 2011.9.1.)
  5. 국형준 (2001). 공식 원리에 기반한 대화식 문제해결 학습을 지원하는 수학교수 모형. 정보처리학회논문지B, 8(5), 429-440. (Kook, H. J. (2001). Artificial Intelligence : A Mathematics Tutoring Model That Supports Interactive Learning of Problem Solving Based on Domain Principles. The KIPS Transactions: Part B, 8(5), 429-440.)
  6. 김미량.최정희 (2003). ICT 활용교육의 수용과 확산을 위한 탐색적 연구: 현장 중등교사의 관점을 중심으로. 한국교원교육연구, 20(2), 5-22. (Kim, M. R. & Choi, J. H. (2003). A Study on Teachers' Acceptance Level of ICT-based Instruction in Junior High Schools of Northern Kyunggi Province. The Journal of Korean Teacher Education, 20(2), 5-22.)
  7. 김성식 (1996). 인공지능 기법. 서울:홍릉과학출판사. (Kim, S. S. (1996). Techniquesog Artificial Intelligence. Seoul: Hongrung Publishing Co.)
  8. 김영록.정미현.김재현 (2013). 스마트기기의 교육적 이용 실태 및 활용 방안 연구. 인터넷정보학회논문지, 14(3), 47-55. (Gim, Y., Chung, M. & Kim, J. (2013). A Study on the Actual Condition and Utilization Plan of Smart Devices for Educational Purpose. Journal of Internet Computing and Services, 14(3), 47-55.) https://doi.org/10.7472/jksii.2013.14.3.47
  9. 김용권 (1987). 학교에서의 컴퓨터 도입과 활용방안 연구. 한국교육개발원 RR 87-31. (Kim, Y. K. (1987). A Study on Computer Installments and Applications in Schools. Korean Educational Development Institute RR 87-31.)
  10. 김원경.민미영 (2010). CAS 계산기의 활용이 이차방정식 학습 부진 학생에게 미치는 효과에 대한 사례 분석. 교육연구, 26(5), 143-175. (Kim, W. K. & Min, M. (2010). A Case Study on Effects of CAS Calculator for Slow-Learners in Quadratic Equation Instruction. Korean Journal of Teacher Education, 26(5), 143-175.)
  11. 김지원 (2017). 인공지능 시대의 새로운 교육패러다임에 대한 연구. 박사학위논문, 경북대학교 대학원. (Kim, J. W. (2017). A Study on the New Educational Paradigm of the Age of Artificial Intelligence. doctoral dissertation, Kyongbuk University.)
  12. 김혜숙.서정희.박현정 (2008). ICT 활용이 학업성취도에 미치는 영향:PISA 2006 한국자료를 중심으로. 한국교육, 35(4), 107-129. (Kim, H., Seo, H., Park, H. (2008). The Impact of ICT use on Students' Academic Performance based on PISA 2006 Korean Data. Journal of Korean Education, 35(4), 107-129.)
  13. 노선숙.김민경 (2001). 수학교육에서 교수매체에 대한 교사, 학생, 학부모의 인식 조사 연구. 수학교육, 40(2), 265-289. (Noh, S. & Kim. M. K. (2001). A Survey of the Cognition of Teachers, Students, Parents Towards Instructional Media in Mathematics Education. The Mathematical Education, 40(2), 265-289.)
  14. 노성규.주성환.정진택 (2011). 스마트 러닝의 개념 및 구현 조건에 관한 탐색적 연구. 디지털정책연구, 9(2), 79-88. (Noh, K., Ju, S. & Jung, J. (2011). An Exploratory Study on Concept and Realization Conditions of Smart Learning. Journal of Digital Convergence, 9(2), 79-88.)
  15. 박명숙.정시영.이철환.김현성.신수범.김영애.박양주 (2002). 국민 ICT 활용 능력 기준 및 교육과정 개발 연구. 교육인적자원부.한국교육학술정보원 RR 2001-9. (Part, M. S. et al. (2002). A Study of National ICT literacy standards and curriculum development. Ministry of Education and Human Resources Development.Korea Education and Research Information Service RR 2001-9.)
  16. 서유경.이준 (2003). 국가 교육과정과 ICT의 통합을 위한 기초 연구. 한국교육학술정보원 RR 2003-16. (Seo, Y. K. & Lee, J. (2003). Framework Research for Integration of national curriculum and ICT. Korea Education and Research Information Service RR 2003-16.)
  17. 손병길 외 (2008). 교육과정 내 교육정보화(ICT) 적용 및 활용 실태 국제 비교 연구. 한국교육개발원 CR 2008-9. (Son, B. K. et al. (2008). International Comparative Study on Application and Utilization of ICT in Curriculum. Korean Educational Development Institute CR 2008-9.)
  18. 위형신 (2003). ICT를 활용한 초등 영어 학습의 효과. 조선대학교 대학원 박사학위논문. (Wi, H. (2003). Effects of ICT-Based English Education in Korean Elementary Schools. Doctorial Thesis. Graduate School of Chosun University.)
  19. 이상용 (2008). 인공지능의 세계. 경기: 21세기사. (Lee, S. Y. (2008). A World of Artificial Intelligence. Gyeong-gi: 21-century.)
  20. 이화여자대학교 교육학과 편집부 (1984). 교육에의 컴퓨터 활용 방안: 한국의 CAI 발전을 위한 제언. 교육연구, 52, 9-38. (Ewha Womans University Department of Education. (1984). A Study on Utilization of Computer in Education: Proposals for the Development of CAI in Korea. Educational Studies, 52, 9-38.)
  21. 임병노.김민태.최성기.신수범.차남주.이승진.변용완.류진선.임영아 (2011). 스마트 교육 콘텐츠 품질관리 가이드라인 개발을 위한 이슈사항 분석. KERIS 이슈리포트 RM 2011-13. (Lim, B., Kim, M., Choi, S., Sin, S., Cha, N., Lee, S., Byon, Y., Ryu, J. & Lim, Y. (2011). Analysis of issues for development of guidelines for smart education contents quality management. KERIS Issue Report RM 2011-13.)
  22. 정보연.최운식 (2004). ICT 활용수업에 대한 교사들의 인식 및 활용실태 연구: 중학교 사회과를 중심으로. 교과교육학연구, 8(3), 385-401. (Jung, B. & Choi, Y. (2004). A Study on the Present and Future of ICT Education : Understanding of Teachers on social studies in middle school. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 8(3), 385-401.)
  23. 조명희.김화경.이현우 (2012). 수학교육을 위한 ICT 활용에 대한 수학교사의 인식 및 태도 조사. 교원교육, 28(4), 141-159. (Jo, M. H., Kim, H. K. & Lee, H. W. (2012). Mathematics Teachers' Perceptions and Attitude toward ICT Use for Mathematics Education. Korean Journal of Teacher Education, 28(4), 141-159.)
  24. 조은순 (2015). 교육공학 관점에서 보는 미래 교육환경. 교육공학연구, 31(3), 687-708. (Jo, E. (2015). Future Educational Environment Based on Educational Technology Perspective. Journal of Educational Technology, 31(3), 687-708.)
  25. 조희연 (2016). 인공지능 시대의 미래 교육. 인물과사상, 221, 72-85. (Jo, H. (2016). Future Education in Artificial Intelligence age. People and Ideas, 221, 72-85.)
  26. 최명숙.이규민.서석호 (2003). 정보 안내형 ICT 활용 수업과 구체적 조작 활동 수업이 수학과 분수 학습에 미치는 효과. 교육공학연구, 19(2), 65-86. (Choi, M., Lee, G. & Seo, S. (2003). Effects of Information-Guided ICT Instruction and Manipulative Instruction on Fractions in Elementary Mathematics. Journal of Educational Technology, 19(2), 65-86.)
  27. 한국교육개발원(KEDI) (2016). 2016 해외교육동향 기획기사, 연구자료 CRM 2016-184-01. (KEDI (2016). CRM 2016-184-01.)
  28. 한태명.강문봉 (2003). 수학과 ICT활용 교수.학습 방법 및 자료 개발 연구. 한국교육학술정보원 RR 2003-6. (Han, T. & Kang, M. (2003). A Study on Development of Teaching and Learning Materials Using ICT in Mathematics. Korea Education and Research Information Service RR 2003-6.)
  29. 허균 (2013). PISA 2009에서 ICT 활용 능력과 학습목적 컴퓨터 사용 영향요인에 대한 다층분석. 컴퓨터교육학회논문지, 16(1), 51-61. (Heo, G. (2013). Computer-Aided Education : Multi-Level Analysis on the Using ICT Ability and Using Computers for Learning through PISA 2009 Data. The Journal of Korean association of computer education, 16(1), 51-61.)
  30. 허희옥.양은주.김다원.문용선.최종근(2013). 인공지능 시대의 인간 지능과 학습. 교육철학연구, 39(1), 101-132. (Heo, H., Yang, E., Kim, D., Moon, Y. S. & Choi, J. G. (2013). Human Intelligence and Learning in the Era of Artificial Intelligence. The Korean Journal of Philosophy of Education, 39(1), 101-132.)
  31. 홍정민 (2017). 4차 산업혁명 시대의 미래 교육, 에듀테크. 서울: 책밥. (Hong, J. M. (2017). Future Education in the Age of the Fourth Industrial Revolution, EduTech. Seoul: bookisbab.)
  32. 황혜정.나귀수.최승현.박경미.임재훈.서동엽 (2016). 수학교육학 신론. 서울: 문음사. (Hwang, H. J., Na, G. S., Choi, S. H., Park, K. M., & Yim, J. H. (2007). The Theory of Mathematics Education. Seoul: Moon-Um-Sa.)
  33. 에듀테크바로풀기, 인공지능 개념 학습 '10분 수학' 이용자 3천명 돌파, <파이낸셜뉴스>, 2017.07.06. 08:37, http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=102&oid=014&aid=0003839541(2017.12.17. 13:13).
  34. 길병원인공지능'왓슨' 암환자 진료 현황 취재, <조선일보>, 2017.06.22. 08:30, http://health.chosun.com/site/data/html_dir/2017/06/20/2017062002175.html(2017.12.17. 12:09).
  35. Buchanan, B. G. (2006). A Very Brief History of Artificial Intelligence. AI Magine, 26(4), 53-60.
  36. Geoge, G. (2017). Artificial intelligence, computational thinking, and mathematics education. The Iinternational Journl of Information and Learning Technology, 34(2), 133-139. https://doi.org/10.1108/IJILT-09-2016-0048
  37. NTSC (2016). Preparing for the Future of Artificial Intelligence. Executive Office of the President.
  38. Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M. & Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed. An argument for AI in Education. London: Pearson.
  39. SRI Education (2014). Research on the Use of Khan Academy in Schools. Research Brief, March 2014.
  40. Taylor, R. (1980). The computer in the school: tutor, tool, tutee. NY: Teacher College Press.

피인용 문헌

  1. A View on Complementary Relation of Human teacher and AI teacher in Future Education vol.24, pp.6, 2018, https://doi.org/10.24159/joec.2018.24.6.189
  2. 인공지능(AI) 역량 함양을 위한 고등학교 수학 내용 구성에 관한 소고 vol.23, pp.2, 2018, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.2.003
  3. RPP(Role-Play Presentation)를 통한 교사의 AI 교사와의 지각된 상호작용성 분석 vol.60, pp.3, 2021, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.3.321