DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Service Training, Organizational Support, and Arbitration Support Among Large Superstore Workers' Work Performance and Emotional Labor

대형마트 종사자에 대한 서비스교육, 조직지지 및 중재지원이 감정노동 업무성과에 미치는 영향에 관한 연구

  • 이재학 (남서울대학교 국제유통학과)
  • Received : 2018.05.10
  • Accepted : 2018.05.31
  • Published : 2018.06.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of service training and arbitration support on superstore workers' work performance. The conclusion could be summarized as follows. First, as a result of Hypothesis 1 that service training and arbitration support for superstore workers would significantly affect the factor of workers' emotional labor, when surface acting of emotion and frequency of expressing emotions were the dependent variable, only arbitration support was positively correlated. When emotional diversity was the dependent variable, there was a significantly positive relationship with service training. Second, for Hypothesis 2 that service training and arbitration support for superstore workers would significantly influence the workers' job satisfaction, it was found that only organizational support was significantly positive when wage satisfaction was the dependent variable. When job satisfaction was the dependent variable, service training and arbitration support were significantly correlated positively. Third, for Hypothesis 3 that service training and arbitration support for superstore workers would significantly affect the service delivery level when service responsiveness was the dependent variable, service training and arbitration support were significantly positive. When service expertise was the dependent variable, there was also a significantly positive relationship with service training and arbitration. On the other hand, all the three independent variables-service training, organizational support, and arbitration support-showed a significantly positive relationship when the willingness and effort of service was the dependent variable.

Keywords

References

  1. 강용찬, "소비자중재합의의 효력에 관한 미국 법원의 태도와 함의", 중재연구, 제21권 제1호, 한국중재학회, 2011, pp.73-86.
  2. 고영훈. 유통업체 판매사원의 직무만족에 관한 연구 : 서울시내 백화점의 여판매원을 대상으로, 고려대학교 대학원 석사학위논문, 1989.
  3. 김광일.이수미, "항공사 종사자의 감정노동이 직무스트레스와 서비스 제공수준, 고객 지향적 행동에 미치는 영향", 한국항공운항학회지, Vol. 25 No. 4, 한국항공운항학회, 2017, pp.76-82. https://doi.org/10.12985/KSAA.2017.25.4.076
  4. 김미진, 이익갈등과 시민단체의 중재에 관한 연구 : 의약분업과 그린벨트 분쟁사례를 중심으로, 이화여대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  5. 김석철, "소비자피해구제 실태분석을 통한 소비자중재제도 도입방안 연구", 중재연구, 제12권 제1호, 한국중재학회, 2002, pp.207-239.
  6. 김석철, "한국중재의 영역확대 방안에 관한연구", 중재연구, 제20권 제3호, 한국중재학회, 2010, pp.47-69.
  7. 김수지, 감정노동 여성근로자의 직종에 따른 직무특성과 직무스트레스 수준, 이화여자대학교 석사학위논문, 2015.
  8. 김장철, 초등학교 교사-학부모 갈등에 대한 상호간의 인식 및 대응 전략 연구, 서울교육대학교 대학원 석사학위논문, 2017.
  9. 김재민, 유통업 여성근로자 노동환경 현황 및 개선방안, 서울시여성가족재단, 2012.
  10. 김종진, "감정노동 문제 제도화 논의 의미와 시사점 : 감정노동 실태와 개선방향을 중심으로", 감정노동종사자의 보호 등에 관한 법률입법 공청회 자료, 2015. 6, pp.19-61.
  11. 김지영, 서비스 제공자의 감정노동이 고객지향성에 미치는 영향 : 종업원과 고객의 관점을 중심으로, 한양대학교 대학원 박사학위논문, 2014.
  12. 김지은(2012), 접점 서비스 종사자의 감정노동과 서비스교육 만족도에 관한 연구, 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 나문경, 전문상담교사를 위한 초등학교 교사.학부모간 갈등중재모형 구안, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  14. 민숙희, "대학도서관 사서의 감정노동에 관한 연구 : 상사의 감성지능, 사회적 지원 및 도서관서비스 제공수준과의 관계를 중심으로", 한국문헌정보학회지, 제48권 제4호, 한국문헌정보학회, 2014. pp.345-376. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.4.345
  15. 배인열, 주얼리 산업 종사원의 감정노동이 감정부조화, 직무스트레스, 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구, 경기대학교 대학원 박사학위논문, 2013.
  16. 배준철.김판진, "백화점 판매사원의 감정노동에 관한 연구", 유통과학연구, 제9권 제4호, 한국유통과학회, 2011, pp. 75-82.
  17. 송정수.손은일, "감정부조화와 서비스제공수준 간의 관계에서 고객지향성의 매개효과에 관한 연구", 대한안전경영과학회지, Vol.11 No.4, 대한안전경영과학회, 2009, pp.127-137.
  18. 신혜숙.박종찬.손일락, "내부마케팅이 감정노동 및 서비스 제공수준에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제24권 제1호, 한국호텔외식경영학회, 2015. pp.281-295.
  19. 여은아, "백화점 의류판매원의 감정노동과 조직적 지원이 직무스트레스에 미치는 영향", 유통연구, 제14권 제3호, 한국유통학회, 2009, pp.25-43.
  20. 이덕로.김찬중, "직무만족과 이직의도와의 관계에 관한 연구 : 고용형태의 조절효과를 중심으로", 인적자원관리연구, 제13권 제1호, 한국인적자원관리학회, 2006, pp.123-144.
  21. 이선화, 패션업체의 내부마케팅이 백화점 패션제품 판매사원의 직무만족, 조직몰입, 고객 지향성에 미치는 영향 : 자아일치성의 조절효과를 중심으로, 고려대학교 대학원 석사학위논문, 2011.
  22. 이옥희, "판매원의 직무만족과 고객지향성이 서비스제공수준에 미치는 영향", 한국의류산업학회지, 제13권 제4호, 한국의류산업학회, 2011, pp.531-537. https://doi.org/10.5805/KSCI.2011.13.4.531
  23. 이재학, "유통산업 종사자의 감정노동과 서비스교육이 서비스제공 수준에 미치는 영향", 전문경영인연구, 제17권 제3호, 한국전문경영인학회, 2014, pp.99-123.
  24. 이충형.류기상, "외식산업에서 발생 가능한 감정노동 수준에 따른 감정소진과 직무만족, 조직몰입 및 이직의도의 관계 : 시나리오를 이용하여", 호텔경영학연구, 제23권 제3호, 한국호텔외식경영학회, 2014, pp.183-200.
  25. 이태식.이동욱.김영현, "건설공사의 분쟁관리와 상사중재", 중재연구, 제.13권 제2호, 한국중재학회, 2004, pp.489-517.
  26. 이현응.이항.김준환, "감성지능 및 감정노동이 백화점 판매원의 고객지향성과 판매성과에 미치는 영향", 유통경영학회지, 제13권 제4호, 한국유통경영학회, 2010, pp.97-117.
  27. 임현진, 이차원적 자기애, 직무만족, 서비스 몰입 및 고객지향성간 관계 : 유통업서비스 종사자 중심으로, 고려대학교 대학원 석사학위논문, 2015.
  28. 전영철.이상희, "비정규 종사원의 감정노동이 직무소진, 직무만족 및 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 경기남부 외식업체를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, Vol. 16 No. 10, 한국콘텐츠학회, 2016, pp.226-234. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.10.226
  29. 정지영.김이태, "호텔종사자의 직무만족, 감정노동 및 고객지향성의 영향관계 연구", 호텔경영학연구, 제25권 제6호, 한국호텔외식관광경영학회, 2016, pp.18-195.
  30. 지순덕, 감정노동 매개를 통한 직무만족에 관한 연구 : 서울시 노인복지시설 종사자를 중심으로, 중앙대학교 대학원 박사학위논문, 2013.
  31. 지진호, "여행업 종사원의 감정노동과 서비스제공수준과의 영향관계", 한국콘텐츠학회논문지, Vol. 9 No. 5, 한국콘텐츠학회, 2009, pp.284-292. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.5.284
  32. 정선주, "소비자중재에서 소비자보호의 문제", 서울대학교 법학, 제49권 제1호, 서울대학교 법학연구소, 2008, pp.231-248.
  33. 최정원, 노동쟁의조정제도로서의 중재에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1989.
  34. 하기철, 고등학교 교사-학생간 갈등 중재를 위한 상담모형 개발, 경남대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  35. 하충룡, "소비자 중재합의의 부합계약성에 관한 검토 : 미국법을 중심으로", 중재연구, 제22권 제3호, 한국중재학회, 2012, pp. 47-69.
  36. 허창구, "감정노동 장면에서 감정소진에 대한 내면행동의 조절효과 인지부조화이론적 관점의 적용", Journal of the Korea Data Analysis Society, Vol. 16, 5(B), 한국자료분석학회, 2014, pp.2589-2601.
  37. Albanese, R. & Van Fleet, D. D., Organizationl Behavior : A managerial view point, 1983.
  38. Curry, J. P., Wakefield, D. S., Price, J. L., & Mueller, C. W., "On the causal ordering of job satisfaction and organizational commitment". Academy of Management Journal, 29(4), 1986, pp. 847-858. https://doi.org/10.2307/255951
  39. Kruml, S.M. and Geddes, D., "Exploring the Dimensions of Emotional Labor The Heart of child's work". Management communication quarterly, 14(1), 2000, pp.8-49. https://doi.org/10.1177/0893318900141002
  40. Parasuraman, A.V., Zeithaml, V.A., & Berry, L.L., "SERVQUAL : A multiple-item scale or measuring customer perceptions of service quality", Journal of Marketing, Vol.61, No.1, 1988, pp.12-40.
  41. Zeithaml, V. A., "Customer perceptions of price,quality and value : A means-end modeland synthesis of evidence", Journal of Marketing, Vol.52, 1988, pp.2-22. https://doi.org/10.1177/002224298805200302