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파워기반 소음감소 기법을 이용한 준중형 해치백 후석 고주파성 로드노이즈 전달특성 연구

A study on the characteristics of high frequency road noise transmission at the rear seat of a hatch back compact car using PBNR (Power Based Noise Reduction) method

  • 이종현 (현대자동차 소음진동개발1팀) ;
  • 조세현 (현대자동차 소음진동개발1팀) ;
  • 이주완 (현대자동차 소음진동개발1팀) ;
  • 이철현 (엔브이에이치코리아) ;
  • 양정민 (엔브이에이치코리아)
  • 투고 : 2018.05.29
  • 심사 : 2018.07.27
  • 발행 : 2018.07.31

초록

세단 타입에 비해 해치백 타입의 차량은 실링구조 확보에 어려움이 있기 때문에 후석에서 느껴지는 차폐성능이 열세한 것으로 알려져 있다. 차량의 차폐감 확보를 위해 강건한 실링 시스템과 충분한 흡음/차음 성능이 요구되지만 준중형 이하 세그먼트에서는 원가, 중량의 제약으로 인해 충분한 흡차음 사양 적용에 제한을 받고있어 효율적인 흡차음 사양의 적용이 요구되고 있는 실정이다. 본 연구에서는 정량적인 측정과 비교, 분석이 가능한 파워기반 소음감소(Power Based Noise Reduction, PBNR) 기반의 차음 윈도우 평가를 통해 준중형 해치백 차량의 후석 소음원의 전달 경로를 분석하고 후석 차폐성능 확보를 위한 흡차음 대안을 제시하였다.

It is known that the road noise on the rear seat of a hatchback type car is worse than that of a sedan type car because of the weakness on sealing structure. Therefore, a sound sealing system and sufficient absorption/insulation performance are required. In the case of a compact segment car, however, the application of the sufficient absorption and insulation materials is limited, because of the restriction on the production cost and weight of the car. In this study, we estimate the noise transmission path on the vehicle's body structure from tires and ground using the PBNR (Power Based Noise Reduction) method which is useful in quantitative measurement. Based on these results, we suggest an alternative absorption/insulation method for the better performance of rear seat road noise reduction in a compact hatchback car.

키워드

참고문헌

  1. S. H. Shin and T. Hashimoto, "Annoyance factors of tire-pattern noise affecting vehicle interior" (in Korean), The KSNVE Annual Autumn Conference, 531-532 (2013).
  2. S. J. Wang, K. S. Lee, and I. D. Kim, "An experimental evaluation for vehicle road noise on the pattern noise prediction" (in Korean), The KSNVE Annual Spring Conference, 361-363 (2011).
  3. J. Zhu, D. Hammelef, and M. Wood, "Power-based noise reduction concept and measurement techniques," SAE 2005 Noise and Vibration Conference and Exhibition Traverse City, Michigan, Paper 2005-01-2401 (2005).