DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of Consumer Self-Determination Psychological Needs and Perceived Influence for Fair Trade Products

공정무역제품에 대한 소비자의 자기결정성 심리 욕구와 지각된 영향력의 효과에 관한 연구

  • Ock, Jung-Won (Dept. of Distribution Management, Catholic University of Pusan)
  • 옥정원 (부산가톨릭대학교 유통경영학과)
  • Received : 2018.06.09
  • Accepted : 2018.06.21
  • Published : 2018.06.30

Abstract

This research focuses on the perceived marketplace influence(PMI: A belief that recognizes the effect that an individual's actions will have on the behavior of other consumers in the market and thus drives them to act on fair trade consumption) of consumers who may act as a more fundamental explanatory alternative to the gap in attitudes and behaviors of fair trade products. The purpose of this study is to investigate the relationship between consumer's self - determination psychological needs (autonomy, competence, relevance), influence (personal influence, market influence), and the assets of fair trade products. As a result of the empirical analysis, it was found that among the major psychological needs related to self-determination, the variables other than competence and the perceived influence relations of consumers can be directly formed, and the perceived consumer effectiveness(PCE) has a positive influence on perceived marketplace influence(PMI). It is also found that the perceived influence of consumers(PCE, PMI) has an influence on the consumers' perceived equity of Fair Trade products. The results of this study will provide an opportunity to theoretically explain the gap between consumers' attitudes and behaviors of Fair Trade products, which is a part of ethical consumption, and provide important implications for the establishment of marketing strategies.

본 연구는 공정무역 제품에 대한 태도와 행위의 갭에 대한 보다 근원적이고 설명적인 대안으로 작용할 수 있는 소비자의 지각된 시장영향력(PMI: Perceived Market Influence: 개인의 행동이 시장 내 다른 소비자들의 행동에게 미칠 영향을 인지하고 결과적으로 스스로 공정무역 관련 소비 행동을 하게 만드는 동기가 되는 신념)에 주목하고 이를 공정무역 관련 소비자의 인식 구조에 탐색적으로 적용하여 논의하고자 한다. 구체적으로 소비자의 지각된 자기결정성 심리적 욕구(자율성, 유능성, 관련성)와 해당 소비자가 지각하는 영향력(개인영향력, 시장영향력)의 관계검증을 통하여 공정무역제품의 자산에 어떻게 영향을 미치는지를 탐색적으로 살펴보고자 한다. 실증분석의 결과, 자기결정성과 관련된 주요 심리적 욕구 중 유능성을 제외한 나머지 변수들과 소비자의 지각된 영향력 관계가 직접적으로 형성될 수 있음이 밝혀졌으며, 지각된 영향력 간에도 긍정적인 인과관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 소비자의 지각된 영향력과 공정무역제품에 대한 소비자의 지각된 자산에도 영향관계가 있음이 밝혀졌다. 이러한 연구결과는 향후 윤리적 소비의 일환인 공정무역제품에 대한 소비자 태도와 행동 사이의 갭을 이론적으로 설명할 수 있는 계기가 될 것이며, 아울러 공정무역제품에 대한 마케팅 전략의 수립에 있어 중요한 시사점을 제공해 줄 것으로 기대된다.

Acknowledgement

Supported by : 부산가톨릭대학교

References

  1. 김영신(2016), "공정무역 소비 연구의 현황과 과제," 소비자정책교육연구, 12(1), 21-46.
  2. 김은희.박희서(2007), "개인의 가치성향에 따른 재활용 행태 분석: 단독주택 거주자를 중심으로," 한국행정학보, 41(3), 297-319.
  3. 성영애(2005), "인천지역 성인소비자의 환경의식과 환경의식적 행동에 관한 연구," 한국가정관리학회지, 23(3), 35-51.
  4. 손은지(2015), "친환경 제품에 대한 소비자 행동 연구: 지각된 시장 영향력(PMI)을 중심으로," 미간행석사학위논문, 부산대학교.
  5. 옥정원(2015), "공정무역제품에 대한 소비자인식의 구조적 관계에 관한 연구," 경영과 정보연구, 34(1), 143-162.
  6. 옥정원(2017), "공정무역제품에 대한 소비자의 자기결정성 심리욕구와 브랜드 자산의 관계," 경영과 정보연구, 36(2), 59-79.
  7. 유소이(2012), "윤리적 제품에 대한 소비자 구매갭: 공정무역커피를 대상으로," 소비자문제연구, 41, 1-18.
  8. 유요안(2016), "소비자의 친환경 의식이 친환경 식품소비에 미치는 영향에 대한 연구-지각된 시장영향력(PMI)을 중심으로-," 미간행석사학위논문, 전북대학교.
  9. 이동헌.임병훈.손영석.지범진(2016), "자기결정성과 여행상품의 속성이 여행상품 선택과 고객만족에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구," 고객만족경영연구, 18(2), 37-56.
  10. 이명희.김아영(2008), "자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리 욕구 척도 개발 및 타당성," 한국심리학회지, 22(4), 157-174.
  11. 이예원(2009), "사회적 책임 및 활동 측면에서의 비영리조직의 공정무역에 관한 소비자인식 연구," 미간행박사학위논문, 홍익대학교.
  12. 이혜미(2016), "윤리적 소비 실천은 시민참여의 확장을 의미하는가? 한국 소비자들의 윤리적 소비와 시민참여 경험 간의 관계성과 개인의 선택적 지향성 조절효과," 소비자학연구, 27(1), 153-182.
  13. 전상민(2016), "윤리적 소비동기의 발달: 도덕성 발달 이론을 중심으로," 소비자학연구, 27(5), 151-179.
  14. 정민의.장양례(2000), "박람회 여행상품 속성만족에 의한 재구매와 추천관계에 관한 연구," 관광학연구, 24(2), 235-253.
  15. 최수형.한상필(2012), "온라인 브랜드 커뮤니티 특성과 자기결정성이 브랜드 자산에 미치는 영향에 관한 연구," 한국심리학회지: 소비자.광고, 13(1), 41-62.
  16. 황용철(2014), "서비스 브랜드 선택에 있어서 자기결정성에 의한 구매동기가 인지부조화, 브랜드 태도에 미치는 영향 연구," 마케팅논집, 22(4), 175-197.
  17. Aaker, J. L.(1991), Managing brand equity: Capitalizing on the Value of a Brand, New York: The Free Press.
  18. Antil, John H.(1984), "Socially Responsible Consumers; Profile and Implications for public Policy," Journal of Macromarketing, 4(2), 18-30. https://doi.org/10.1177/027614678400400203
  19. Baldassare, M., and Katz, C. (1992), "The personal threat of environmental problems as predictor of environmental practices.," Environment and Behavior, 24(5), 602-616. https://doi.org/10.1177/0013916592245002
  20. Bamberg, S. (2003), "How does environmental concern influence specific environmentally related behaviors? A new answer to an old question," Journal of environmental psychology, 23(1), 21-32. https://doi.org/10.1016/S0272-4944(02)00078-6
  21. Berger, I. E., and Corbin, R. M.(1992), "Perceived consumer effectiveness and faith in others as moderators of environmentally responsible behaviors," Journal of Public Policy and Marketing, 79-89.
  22. Berry, L. L. & A. Parasuraman(1991), Marketing Services: Competing Through Quality, New York: The Free Press.
  23. Bettman, J. R., Luce, M. F., and Payne, J. W. (1998), "Constructive consumer choice processes," Journal of consumer research, 25(3), 187-217. https://doi.org/10.1086/209535
  24. Carrington, M. J., Neville, B. A., and Whitwell, G. J. (2014), "Lost in translation: Exploring the ethical consumer intention-behavior gap," Journal of Business Research, 67(1), 2759-2767. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.09.022
  25. Carrington, M. J., Neville, B. A., and Whitwell, G. J.(2010), "Why Ethical Consumers Don't Walk Their Talk: Towards a Framework for Understanding the Gap Between the Ethical Purchase Intentions and Actual Buying Behavior of Ethically Minded Consumers," Journal of Business Ethics, 97(1), 139-158. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0501-6
  26. Deci, E. L. and Ryan, R. M.(2000), "The what and why of goal pursuits: Human needs and self-determination of behavior," Psychological Inquiry, 11, 319-338. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_03
  27. Deci, E. L., and Ryan, R. M.(2002), Self-determination Research: Reflections and Future Directions, in E. L. Deci & R. M. Ryan(eds.), Handbook of Selfdetermination Research, NY: University of Rochester Press, 431-441.
  28. Ellen, Pam Scholder, Joshua Lyle Wiener, and Cathy Cobb-Walgren(1991), "The Role of Perceived Consumer Effectiveness in Motivating Environmentally Conscious Behaviors," Journal of Public Policy and Marketing, 10(2), 102-117.
  29. Engel, J. F., R. E. Blackwell, and P. W. Miniard(2007), Consumer Behavior, 4th ed., Hinsdale: The Dryden Press.
  30. Fornell, C. and D. Larcker(1981), "Evaluation Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, 18, 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104
  31. Gracia, A., and de Magistris, T. (2013), "Organic food product purchase behaviour: a pilot study for urban consumers in the South of Italy," Spanish Journal of Agricultural Research, 5(4), 439-451.
  32. Keller, K. Lane.(1993), "Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity," Journal of Marketing, 57(January), 1-12. https://doi.org/10.1177/002224299305700401
  33. Kim, Y., and Choi, S. M.(2005), "Antecedents of green purchase behavior: An examination of collectivism, environmental concern, and PCE," Advances in Consumer Research, 32, 592-599.
  34. Laroche, M., Bergeron, J., and Barbaro-Forleo, G. (2001), "Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products," Journal of consumer marketing, 18(6), 503-520. https://doi.org/10.1108/EUM0000000006155
  35. Leary R. B., Vann R. J., Mittelstaedt J. D., Murphy P. E. and Sherry, Jr. J. F Jo(2014), "Changing the marketplace one behavior at a time: Perceived marketplace influence and sustainable consumption," Journal of Business Research, 67, 1953-1958. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.11.004
  36. Luchs, Michael G., Rebecca Walker Naylor, Julie R. lrwin and Rajagopal Raghunathan(2010), "The Sustainability Liability: Postential Negative Effects of Ethically on Product Preference," Journal of Marketing, 74, 18-31. https://doi.org/10.1509/jmkg.74.5.018
  37. Netemeyer, R. G., Krishnan, B., Pulling, C., Wang, G., Yagci, M., Dean, D., Rick, J., and Wirth, F.(2004), "Developing and Validating Measure of Facets of Consumer-Based Brand Equity," Journal of Business Research, 57(2), 209-224. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(01)00303-4
  38. Nicholls, A. and N. Lee(2006), "Purchase Decision-Making in Fair Trade and the Ethical Purchase Gap: In There a Fair Trade Twix?," Journal of Strategic Marketing, 14, 369-386. https://doi.org/10.1080/09652540600956384
  39. Peattie, K.(1995), Environmental Marketing Management: Meeting the Green Challenge, Pitman, London.
  40. Roberts, J. A. (1996), "Green consumers in the 1990s: Profile and implications for advertising," Journal of Business Research, 36, 217-231. https://doi.org/10.1016/0148-2963(95)00150-6
  41. Steiger, J. H.(1990), "Structural Model Evaluation and Modification: An Interval Estimation Approach," Multivariate Behavioral Research, 25(2), 173-180. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2502_4
  42. Thogersen, J. (2005), "How may consumer policy empower consumers for sustainable lifestyles?," Journal of Consumer Policy, 28(2), 143-177. https://doi.org/10.1007/s10603-005-2982-8
  43. Vallerand, R. J. and Reid, G.(1984), "On the Causal Effects of Perceived Competence on Intrinsic Motivation: A test of Cognitive Evaluation Theory," Journal of Sport Psychology, 6, 94-102.