DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Message Orientation of Newspaper Advertisements - With a focus on apartment sales ads in Busan

신문광고의 메시지 지향성에 관한 연구 -부산시 아파트 분양광고를 중심으로

  • Choi, Hyang (Dept. of Advertising and Public Relations, Silla Univ)
  • 최향 (신라대학교 광고홍보학과)
  • Received : 2018.05.12
  • Accepted : 2018.07.24
  • Published : 2018.08.31

Abstract

This study set out to examine message orientation in advertising expression through the content analysis of apartment sales advertisements in Busan. For this purpose, the study analyzed newspaper ads about apartment sales in the Busan area in terms of advertising appeal methods and message types. Advertising appeal methods(rational and emotional appeal) and message orientation(environmental, emotional, investment, and functional orientation) were categorized according to brands(nationwide and local brands). The findings show that most of apartment sales ads in Busan used a rational appeal method. While nationwide brands used rational and emotional appeal in similar percentage, local brands used a lot of rational appeal. Of the types of advertising message orientation, investment and emotional orientation recorded the highest percentage. Messages of investment orientation to show economic profit or premium were used most, being followed by messages of emotional orientation to show pride and happiness. These findings were interpreted to display differences in strategies for advertising expressions among brands. The findings are expected to offer useful practical implications for message strategies for apartment sales ads.

본 연구는 부산시 아파트 분양광고의 내용분석을 통하여 광고 표현의 메시지 지향성에 관하여 조사하였다. 부산지역 신문광고를 대상으로, 아파트 분양광고의 광고소구 방식 및 메시지 유형을 분석하였다. 브랜드(전국기반 브랜드, 지역기반 브랜드)에 따라 광고소구 방식(이성적 소구, 감성적 소구)과 메시지 지향성(환경지향성, 감성지향성, 투자지향성, 기능지향성)으로 분류하여 조사하였다. 연구결과, 부산시 대부분의 아파트 분양 광고가 이성적 소구를 사용한 것으로 나타났다. 전국기반 브랜드는 이성적 소구와 감성적 소구가 비슷하게 사용된 것에 비해 지역기반 브랜드는 이성적 소구의 사용이 큰 비중을 차지하였다. 광고 메시지 지향성은 투자지향성과 감성지향성의 비중이 가장 높은 것으로 나타났다. 경제적 이익이나 프리미엄을 나타내는 투자지향성 메시지의 사용이 가장 많은 것으로 나타났으며 그 다음으로 자부심, 행복을 나타내는 감성지향성 메시지의 사용이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 광고 표현 전략의 차이가 브랜드 간에 존재하는 것으로 해석된다. 이와 같은 연구 결과들은 아파트 분양광고의 메시지 전략에 유용한 실무적 시사점을 제공할 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. Lee Doo-won, and Kim In-Sook. "A Study on the Contents Analysis of Modern Newspaper Advertising (1886-1949): Focusing on the Process of Formulation of Modern Consumer Culture," Advertising Research 15.5 (2004): 101-129.
  2. Shin Yong-Jae, "The Reliability of Advertisement in Apartment Sale-Focusing on Newspaper Advertising," Journal of the Architectural Institute of Korea-Planning 14.11 (1998): 3-10.
  3. Kim, Gum-mi. "A Study on Product Image Analysis and Design Expression Using Flowers." The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT) 4.1 (2018): 231-236. https://doi.org/10.17703/JCCT.2018.4.1.231
  4. Kim Mi-Ra, Bae Min-Suk, and Shin Jong-Chil. "A Study on the Characteristics of Marketing Strategies of Apartment Sales by Stage. Real Estate Research 16.1 (2010): 59-85.
  5. Lee Hyun-Soo, Yun Hyung-Gun, and Seung-Hyun Kim. "A Study on Apartment Brand Positioning through Newspaper Advertisement Case." Advertising Research 15.2 (2004): 67-93.
  6. Noh Jae-Hyun, Kim Ok-kyung. "View Orientation and Green Marketing Attributes in Newspaper Apartment Advertisements." Korean Journal of Landscape Architecture 34.6 (2007): 87-100.
  7. Chung Yong-guk. "The effect of appeal type, message quality, and repetition on cognitive response and acceptance." Advertising Research 20.1 (2009): 107-126.
  8. Park Chan-Soo, "Marketing Principles." Beommunsa. (2018).
  9. Choi, Yeol, Bae Tae-Geon, and Gong Yoon-Kyung. "A Study on the Change of Apartment Brand." Urban Studies 18 (2005): 53-63.
  10. Park, Na-rae, Yu Bok-hee. "Marketing Trends and Characteristics of Apartment Products in Newspaper Advertising." Journal of the Architectural Institute of Korea-Planned Period 26.10 (2010): 95-102.