Ethical Issues in the Forth Industrial Revolution and the Enhancement of Bioethics Education in Korean Universities

4차 산업혁명 시대의 윤리적 이슈와 대학의 생명윤리교육 방향 제고

  • KIM, Sookyung (Department of Nursing, Yonsei University Graduate School) ;
  • LEE, Kyunghwa (Department of Nursing, Yonsei University Graduate School) ;
  • KIM, Sanghee (Mo-Im Kim Nursing Research Institute, Yonsei University College of Nursing)
  • 김수경 (연세대학교 일반대학원 간호학과) ;
  • 이경화 (연세대학교 일반대학원 간호학과) ;
  • 김상희 (연세대학교 간호대학, 김모임간호학연구소)
  • Received : 2018.10.30
  • Accepted : 2018.12.17
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This article explores some of the ethical issues associated with the fourth industrial revolution and suggests new directions for bioethics education in Korean universities. Some countries have recently developed guidelines and regulations based on the legal and ethical considerations of the benefits and social risks of new technologies associated with the fourth industrial revolution. Foreign universities have also created courses (both classroom and online) that deal with these issues and help to ensure that these new technologies are developed in an ethically appropriate fashion. In South Korea too there have been attempts to enhance bioethics education to meet the changing demands of society. However, bioethics education in Korea remains focused on traditional bioethical topics and largely neglects the ethical issues related to emerging technologies. Furthermore, Korean universities offer no online courses in bioethics and the classroom courses that do exist are generally treated as electives. In order to improve bioethics education in Korean universities, we suggest that (a) new course should be developed for interprofessional education; (b) courses in bioethics should be treated as required subjects gradually; (c) online courses should be prepared, and (d) universities should continually revise course contents in response to the development of new technologies.

4차 산업혁명시대가 도래했다는 관심이 증가되면서 이에 따른 윤리적 이슈에 대한 탐구 및 대학 교육의 방향에 대한 제고가 필요하게 되었다. 본 논문의 목적은 4차 산업혁명 시대의 대표적 기술분야인 인공지능, 빅데이터, 유전체 기술, 가상현실의 윤리적 이슈 및 국내외 정책과 교육 현황을 살펴보고 앞으로 대학의 생명윤리교육이 나아가야 할 방향을 제안하는 것이다. 4차 산업혁명시대의 국내외 정책과 교육현황을 요약하면, 국외는 4차 산업혁명 기술의 잠재적 이득과 사회적 위험에 대한 법적, 윤리적 고려를 바탕으로 관련 가이드 라인 및 규제 권고안이 발표되었고, 과학 기술의 발전에 따른 학생들의 윤리적 가치 확립의 중요성이 정책적으로 강조됨에 따라 4차 산업혁명시대의 기술개발과 관련된 생명윤리교육과정이 개설된 바 있으며, 대학 내 윤리실험실 개설, 공개 토론회를 넘어 온라인 공개 강좌를 통해 생명윤리 교육의 접근성을 높이고 있다. 국내의 경우에도 최근 공청회 등을 통해 4차 산업시대의 정책방향에 대한 논의가 이루어지고 있으며, 대학교육 또한 시대적 흐름에 맞는 생명윤리 교육을 제공하기 위한 시도가 이루어지고 있다. 그러나 국내 대학의 생명윤리교육은 전통적인 생명윤리 주제에 새로운 과학기술로 야기된 윤리적 이슈를 일부 추가하여 운영되는 교육과정이 대부분이며, 단일 전공 교수자의 강의 운영, 선택 과목, 비정기적인 강의 개설, 그리고 온라인 공개 강좌의 부재 등의 제한점이 확인되었다. 이에 따라, 본 논문에서는 추후 국내 대학의 생명윤리교육을 개선하기 위한 방안을 다음과 같이 제안하고자 한다; 국내 대학의 생명윤리교육은 다직군 간 교육으로 개발되고, 점진적으로 필수 교육과정으로 지정하여 교육의 기회를 확보하며, 온라인 공개 강좌로 확대 개설할 필요가 있다. 또한, 대학 내 생명윤리 이슈에 관한 공개 토론의 장을 마련하고 과학기술의 발전과 그 변화를 함께할 수 있도록 주기적인 논의를 통해 생명윤리교육의 내용을 지속적으로 개선해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 백성기, 김성열, 김영일 등. 제 4차 산업혁명대비 대학의 혁신방안. 서울 : 교육부, 2016 : 6-10.
  2. 국립권익위원회. 4차산업혁명의 4대 윤리문제. Available from: http://acrc.imgwill.com/briefs/201706/sub6 [cited 2018 Sep 25]
  3. 신동아. AI에 윤리를 요구할 수 있을까. 2018. 2. 11. Available from: http://shindonga.donga.com/3/home/13/1207805/1 [cited 2018 Sep 25]
  4. 신상규. 인공지능 시대의 윤리학. 지식의 지평 2016 ; (21) : 1-17.
  5. 양종모. 인공지능의 위험의 특성과 법적 규제방안. 홍익법학 2016 ; 17(4): 537-565.
  6. 이중기. 자율주행차의 발전단계로 본 운전자와 인공지능의 주의의무의 변화와 규범적 판단능력의 사전 프로그래밍 필요성. 홍익법학 2016 ; 17(4): 443-472.
  7. 과학기술정책연구원 미래연구센터. 미래는 더 나아질 것인가. 서울 : 알에이치코리아, 2016 : 181.
  8. 조헌국. 4차 산업혁명에 따른 대학교육의 변화와 교양교육의 과제. 교양교육연구 2017 ; 11(2) : 53-89.
  9. Bennett CC, Hauser K. Artificial intelligence framework for simulating clinical decision-making: a Markov decision process approach. Artif Intell Med 2013 ; 57(1) : 9-19. https://doi.org/10.1016/j.artmed.2012.12.003
  10. Moor J. The nature, importance, and difficulty of machine ethics. IEEE Intell Syst 2006 ; 21(4) : 18-21. https://doi.org/10.1109/MIS.2006.80
  11. Choudhury S, Fishman JR, McGowan ML, et al. Big data, open science and the brain: lessons learned from genomics. Front Human Neurosci 2014 ; 8 : 239.
  12. Master Z, Campo-Engelstein L, Caulfield T. Scientists' perspectives on consent in the context of biobanking research. Eur J Hum Genet 2015 ; 23(5) : 569-574. https://doi.org/10.1038/ejhg.2014.143
  13. Liyanage H, De Lusignan S, Liaw S, et al. Big data usage patterns in the health care domain: a use case driven approach applied to the assessment of vaccination benefits and risks: contribution of the IMIA primary healthcare working group. Yearb Med Inform 2014 ; 9(1) : 27-35.
  14. Mittelstadt BD, Floridi L. The ethics ofbig data: current and foreseeable issues in biomedical contexts. Sci Eng Ethics 2016 ; 22(2) : 303-341. https://doi.org/10.1007/s11948-015-9652-2
  15. Watson RWG, Kay EW, Smith D. Integrating biobanks: addressing the practical and ethical issues to deliver a valuable tool for cancer research. Nat Rev Cancer 2010 ; 10(9) : 646-651. https://doi.org/10.1038/nrc2913
  16. Lipworth W, Mason PH, Kerridge I, et al. Ethics and epistemology in big data research. J Bioeth Inq 2017 ; 14(4) : 489-500. https://doi.org/10.1007/s11673-017-9771-3
  17. 박보야나. 영화 가타카(GATTACA)가 현실로! 맞춤형 아기 시대의 도래. Future Horizon 2015 ; (25) : 2.
  18. 김현섭. 유전자편집기술의 윤리적 문제와 생명윤리법의 재검토. 한국의료윤리학회지 2017 ; 20(2) : 206-218.
  19. 전방욱. 인간 배아 유전체 편집에 관한 윤리적 쟁점. 생명윤리 2015 ; 16(2) : 17-29.
  20. 희귀질환전문정보. 모자이크 현상. Available from: http://helpline.nih.go.kr/cdchelp/disease.gst?method=dicView&NO_DIC_IDX=40&NO_DISEASE_CODE_SEQ=841&frm= [cited 2018 Oct 20]
  21. 보건복지부 국가생명윤리정책원. 4차 산업혁명 시대에 생명윤리정책을 말한다(자료집). 서울 : 보건복지부 국가생명윤리정책원, 2017.
  22. Sanchez-Vives MV, Slater M. From presence to consciousness through virtual reality. Nat Rev Neurosci 2005 ; 6(4) : 332-339. https://doi.org/10.1038/nrn1651
  23. Rizzo A, Hartholt A, Grimani M, et al. Virtual reality exposure therapy for combat-related posttraumatic stress disorder. Computer 2014 ; 47(7) : 31-37. https://doi.org/10.1109/MC.2014.199
  24. Moro C, Stromberga Z, Raikos A, et al. The effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anat Sci Educ 2017 ; 10(6) : 549-559. https://doi.org/10.1002/ase.1696
  25. 한겨례신문. VR 성추행.유전자 편집... '혁명'은 윤리를 곤경에 빠뜨린다. 2017. 1. 24. Available from: http://www.hani.co.kr/arti/science/science_general/779981.html [cited 2018 Sep 25]
  26. 정현학, 최영임, 이상원. 4차 산업혁명과 보건산업 패러다임의 변화. 보건산업브리프 2016 ; 215 : 1-28.
  27. Allen C, Wallach W, Smit I. Why machine ethics? IEEE Intell Syst 2006 ; 21(4) : 12-17.
  28. Etzioni A, Etzioni O. Incorporating ethics intoartificial intelligence. J Ethics 2017 ; 21(4): 403-418. https://doi.org/10.1007/s10892-017-9252-2
  29. Williams JK, Skirton H, Masny A. Ethics, policy, and educational issues in genetic testing. J Nurs Scholarsh 2006 ; 38(2) : 119-125. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.2006.00088.x
  30. Spiegel JS. The Ethics of virtual reality technology: social hazards and publicpolicy recommendations. Sci Eng Ethics 2016 ; 24(5) : 1537-1550.
  31. Rossi F. Artificial Intelligence: Potential Benefits and Ethical Considerations. Europe : European Parliament, 2016.
  32. Karen Y. How is the UK responding to the technologies of the fourth iIndustrial revolution? 경제규제와 법 2017 ; 10(2) : 102-121.
  33. Palmerini E, Azzarri F, Battaglia F, et al. Guidelines on regulating robotics: robolaw (FP7 project) 2014. Available from: https://philpapers.org/rec/PALGOR/ [cited 2018 Oct 20]
  34. 심우민. 새로운 법규범의 정립과 접근 방향 모색. Future Horizon 2018 ; (35) : 14-17.
  35. 주호노. 생명과학과 생명윤리 및 법. 생명, 윤리와 정책 2017 ; 1(1) : 57-77.
  36. United States, Presidential Commission for the Study of Bioethical Issues. Bioethics for Every Generation: Deliberation and Education in Health, Science, and Technology. Washington : Presidential Commission for the Study of Bioethical Issues, 2016.
  37. Times Higher Education. World university ranking 2019. Available from: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#survey-answer [cited 2018 Dec 8]
  38. The Oxford Uehiro Centre for Practical Ethics. Uehiro lecture series. Available from: https://www.practicalethics.ox.ac.uk/uehiro-lectures-and-book-series [cited 2018 Dec 8]
  39. Vernez SL, Salari K, Ormond KE, et al. Personal genome testing in medical education: student experiences with genotyping in the classroom. Genome Med 2013 ; 5(3) : 24. https://doi.org/10.1186/gm428
  40. Geogetown University. The Kennedy Institute of Ethics. Available from: https://kennedyinstitute.georgetown.edu/cib/ [cited 2018 Oct 20]
  41. Geogetown University. Introduction to bioethics. Available from: https://www.edx.org/course/introduction-to-bioethics [cited 2018 Oct 20]
  42. Harverd University. Bioethics: the law, medicine, and ethics of reproductive technologies and genetics. Available from: https://www.edx.org/course/bioethicsthe-law-medicine-and-ethics-of-reproductive-technologies-and-genetics [cited 2018 Oct 20]
  43. Kyoto University. Ethics in life sciences and healthcare: exploring bioethics through manga. Available from: https://www.edx.org/course/ethics-in-life-sciences-and-healthcare-exploring-bioethics-through-manga [cited 2018 Oct 20]
  44. Microsoft. Ethics and law in data and analytics. Available from: https://www.edx.org/course/ethics-and-law-in-data-and-analytics [cited 2018 Oct 20]
  45. 김인순. 생명윤리교육이 간호보건대학생의 생명윤리의식에 미치는 영향. 생명윤리 2013 ; 14(1) : 1-13.
  46. 양재섭, 구미정. 대학교육현장에서의 생명윤리 교육: 대구대학교의 사례를 중심으로. 한국생명윤리학회지 2009 ; 10(1) : 1-16.
  47. Seoul National University. Information of course: modern society and ehtics. Available from: http://sugang.snu.ac.kr/sugang/cc/cc103.action?openSchyy=2018&openShtmFg=U000200001&openDetaShtmFg=U000300001&sbjtCd=043.049
  48. Korea Advanced Institute of Science and Technology. Information of course: applied ethics public policy. Available from: https://cais.kaist.ac.kr/syllabusInfo?year=2017&term=3&subject_no=19.316&lecture_class=&dept_id=3993 [cited 2018 Oct 20]
  49. Pohang University of Science and Technology. Information of course: applied ethics. Available from: http://lms.postech.ac.kr/Course.do?cmd=viewCoursePlan&gubun=pageprint&courseDTO.course-Id=20180925009108950091092 [cited 2018 Oct 20]
  50. Yonsei University. Information of course: science technology and future society. Available from: http://ysweb.yonsei.ac.kr:8888/curri120601/curri_pop2.jsp?&hakno=STS3105&bb=01&sbb=00&domain=H1&startyy=2017&hakgi=1&ohak=30009 [cited 2018 Oct 20]
  51. Yonei University. Information of course: science technology and society. Available from: http://ysweb.yonsei.ac.kr:8888/curri120601/curri_pop2.jsp?&hakno=STS3107&bb=01&sbb=00&domain=H1&startyy=2017&hakgi=2&ohak=1519 [cited 2018 Oct 20]
  52. 이주열. 생명의료 윤리문제에 대한 대응방안. 보건복지포럼 1999 ; 28 : 32-39.
  53. Lee I. Medical ethics education: its objectives and curriculum. Korean Med Educ Rev 2014 ; 16(3) : 147-155. https://doi.org/10.17496/kmer.2014.16.3.147
  54. 김장한. 의과대학에서의 의료윤리교육. J Korean Med Assoc 2017 ; 60(1) : 18-23. https://doi.org/10.5124/jkma.2017.60.1.18
  55. Centre for the advancement in interprofessional education. What is CAIPE? Available from: https://www.caipe.org/about-us [cited 2018 Dec 10]