셀프리더십이 문제해결력에 미치는 영향 : 부사관과 일반과 대학생 비교

The Effects of Self-Leadership on Problem-Solving Ability : A Comparison of College Students in the Department of Noncommissioned Officer and Those in the General Program

  • 투고 : 2018.11.27
  • 심사 : 2018.12.18
  • 발행 : 2018.12.31

초록

본 연구의 목적은 부사관과 교육이 셀프리더십 향상에 영향을 미치는지를 분석하고 그러한 영향이 문제해결력에 긍정적인 효과가 나타나는지 규명하는 데 있다. 연구대상자는 부사관과 317명, 일반과 263명의 부산경남소재 대학생이 참여하였다. 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 전공별 셀프리더십의 차이는 부사관과 학생이 일반과 학생보다 높은 유의수준으로 나타났다((t=5.60, p=.000). 둘째, 전공별 문제해결력 차이에서도 부사관과 학생이 유의하게 높게 분석되었다(t=6.54, p=.000). 셋째, 셀프리더십과 문제해결력의 상관관계를 분석한 결과 유의한 정적인 상관(r=.631, p=.000)을 가지는 것으로 밝혀졌다. 연구결과 학 군렵약에 의한 부사관과 교육대상자에게 효율적으로 학습할 수 있는 기초자료로 활용될 것으로 기대하며, 이러한 교육이 부사관 전문인력의 수급에 기여할 것으로 예상된다.

The purpose of this research is to analyze whether the Department of Noncommissioned Officer's(DNO) training influences the improvement of self-leadership and to investigate whether such an influence has a positive effect on the trainees' problem-solving ability. 317 students in the DNO and 263 who are enrolled in the general program at a college located in Busan-Geyongnam Area participated in the study. The results of the study are as follows. First, students in the of DNO had a higher level of self-leadership, and this difference was highly significant(t=5.60, p=.000). Second, students in the DNO also had a greater problem-solving ability, this difference also being highly significant(t=6.54, p=.000). Third, in analyzing the correlation between self-leadership and problem-solving ability, it was determined that there was a significant(r=.631, p=.000) static correlation between the two. It is anticipated that the results of this study will become a useful tool to support the efficient mastery of necessary for the students of the DNO(according to the school-military agreement). Moreover, it is expected that such training will contribute to the stabilization of supply of and demand for professional DNO.

키워드

참고문헌

  1. 국방부, 국방개혁 기본계획(2014-2030), 2014.
  2. 권정민, "부사관과 학생들의 셀프리더십이 취업 진로에 미치는 영향". 융합연구학회지, 제17권, 제2호, pp.109-118, 2017.
  3. 김보경, "대학생의 진로결정 자기효능감과 셀프 리더십, 문제해결력 및 진로동기의 인과적 관계", 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2012.
  4. 마주리, "셀프리더십 프로그램이 뇌성마비 청소년의 자아정체감과 자기주도학습능력에 미치는 효과", 한국지체중복건강장애교육학회, 55(4), pp.199-213, 2012.
  5. 신용국, "셀프리더십 척도(Revised Self-Leadership Questionnaire) 타당화 연구: 우리나라 대학을 중심으로". 호서대학교 석사학위논문, 2009.
  6. 오익수, "대인관계 문제해결에 대한 심리적 결정 요인들 간의 인과적 관계". 전남대학교 박사학위논문, 1991.
  7. 육군부사관학교, "2010년 부사관 전문성 계발 세미나". 대전: 육군인쇄창, 2010.
  8. 이삼주, "현대적 리더십 유형이 조직효과성에 미치는 영향 : 육군 지휘관의리더십을 중심으로", 전북대학교 박사학위논문, 2016.
  9. 이석재, "생애능력 측정도구 개발연구: 의사 소통능력, 문제해결력, 자기주도적 학습능력을 중심으로", 서울: 한국교육개발원, 2016.
  10. 이지은, "셀프리더십이 감성지능과 고객 지향성에 미치는 영향 : 항공사 객실승무원을 중심으로". 경희대학교 석사학위논문, 2015.
  11. 임성빈, 이시철, "육군 부사관 협약제도의 효과성 평가와 개선 방안", 융합학회지, 제15권 제6호, pp. 3-16, 2015.
  12. 임현우, 이동귀, 박현주, "한국판 문제해결질문지", 한국상담심리학회, 특별 심포지움. 2002.
  13. 정남진, "연구개발조직의 리더십에 관한 연구: 슈퍼리더십과 셀프리더십을 중심으로". 고려대학교 석사학위논문, 1999.
  14. 조규태, "Sternberg 사고양식과 학습양식 및 문제해결력과의 관계", 중앙대학교 박사학위논문, 2008.
  15. 통계청 http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do? (연령별 경제활동상태) 2018.07.09.
  16. D'Zurilla, T. J., "Problem-solving therapy: A social competence approach to clinical intervention". New York: Springer, 1986.
  17. D'Zurill, T. J., & Nezu, A. M., "Social problem-solving in adults. In P. C. Kendall(Ed.), Advances in cognitive behavioral research and therapy". New York: Academic Press, 1982.
  18. Heppner, P. P., & Peterson, C. H., "The development and implications of a personal problem-solving inventory". Journal of Counseling Psychology, Vol 29, pp. 66-75, 1982. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.66
  19. Manz, C. C., "Self-leadership toward an expanded theory of self-influence process in organization. Academy of Management Review", Vol. 11, No. 3, pp. 585-600, 1986. https://doi.org/10.5465/amr.1986.4306232
  20. Manz, C. C., "Mastering Self-Leadership: Empowering Yourself for Personal Excellence (2nd ed.)". Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1998.
  21. Manz, C. C., & Sime, H. P., "Super- Leadership : Leading Other to Lead Themselves".New Youk : Berrett-koehler Publishers, pp. 13-26, 1989.
  22. Manz, C. C., & Sims, H. P. Jr, "Super-leadership : Beyond the myth of heroic- leader ship". Organizational Dynamics, Vol. 19, pp. 18-35, 1991. https://doi.org/10.1016/0090-2616(91)90051-A
  23. Manz, C. C., & Sims, H. P. Jr, "Super leadership : Beyond the myth of heroics of leadership, by R. P. Vecchio(ed). In Leadership: Understanding the Dynamics of Power and Influence in Organizations" (pp. 411-421). Indiana: University of Notre Dame Press, 1997.
  24. Manz, C. C., & Sims, H. P. Jr, "The New Super Leadership. San Francisco". CA: Berrett-koehler Publishers, 2001.
  25. Manz, C. C., & Neck, C. P., "Mastering Self-Leadership : Empowering Yourself for Personal Excellence". 3rd ed, Personal Prentice-Hall, Upper addle River, NJ, 2004.
  26. Neck, C. P., & Houghton, J. D., "Two decades of self-leadership theory and research". Journal of Managerial Psychology, Vol.21, No. 4, pp.270-295, 2005. https://doi.org/10.1108/02683940610663097
  27. Neck, C. P., & Manz, C. C., "Thought Self-leadership: The Impact of Mental Strategies Training on Employe Cognition, Behavior and Affect". Journal of organizational behavior, Vol. 17, No. 5, pp. 445-467, 1996. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199609)17:5<445::AID-JOB770>3.0.CO;2-N
  28. Nezu. A. Z., & Ronan G. F., "Social problem solving as a moderator of stress-related depressive symptoms: A prospective analysis". Journal of Counseling Psychology, Vol, 35, pp. 134-138, 1998.
  29. Pearce, C. L., & Manz, C. C., "Shared leadership: Cultivate both shared and self-leadership". Executive excellence. Vol, 21, No, 7, pp. 23-39, 2004.
  30. Perlman, H. H.. "Social casework: A problemsolving proces". CA: The University of Chicago Press, 1957.
  31. Prussia, G. E., Anderson, J. S., & Menz, C. C.. "Self-Leadership and performance outcomes : The mediating influence of Self-Efficacy", Journal of Organizational Behavior, Vol, 19, pp. 523-538, 1998. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199809)19:5<523::AID-JOB860>3.0.CO;2-I