The Effects of Self-Leadership on Problem-Solving Ability : A Comparison of College Students in the Department of Noncommissioned Officer and Those in the General Program

셀프리더십이 문제해결력에 미치는 영향 : 부사관과 일반과 대학생 비교

  • Received : 2018.11.27
  • Accepted : 2018.12.18
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this research is to analyze whether the Department of Noncommissioned Officer's(DNO) training influences the improvement of self-leadership and to investigate whether such an influence has a positive effect on the trainees' problem-solving ability. 317 students in the DNO and 263 who are enrolled in the general program at a college located in Busan-Geyongnam Area participated in the study. The results of the study are as follows. First, students in the of DNO had a higher level of self-leadership, and this difference was highly significant(t=5.60, p=.000). Second, students in the DNO also had a greater problem-solving ability, this difference also being highly significant(t=6.54, p=.000). Third, in analyzing the correlation between self-leadership and problem-solving ability, it was determined that there was a significant(r=.631, p=.000) static correlation between the two. It is anticipated that the results of this study will become a useful tool to support the efficient mastery of necessary for the students of the DNO(according to the school-military agreement). Moreover, it is expected that such training will contribute to the stabilization of supply of and demand for professional DNO.

본 연구의 목적은 부사관과 교육이 셀프리더십 향상에 영향을 미치는지를 분석하고 그러한 영향이 문제해결력에 긍정적인 효과가 나타나는지 규명하는 데 있다. 연구대상자는 부사관과 317명, 일반과 263명의 부산경남소재 대학생이 참여하였다. 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 전공별 셀프리더십의 차이는 부사관과 학생이 일반과 학생보다 높은 유의수준으로 나타났다((t=5.60, p=.000). 둘째, 전공별 문제해결력 차이에서도 부사관과 학생이 유의하게 높게 분석되었다(t=6.54, p=.000). 셋째, 셀프리더십과 문제해결력의 상관관계를 분석한 결과 유의한 정적인 상관(r=.631, p=.000)을 가지는 것으로 밝혀졌다. 연구결과 학 군렵약에 의한 부사관과 교육대상자에게 효율적으로 학습할 수 있는 기초자료로 활용될 것으로 기대하며, 이러한 교육이 부사관 전문인력의 수급에 기여할 것으로 예상된다.

Keywords

References

  1. 국방부, 국방개혁 기본계획(2014-2030), 2014.
  2. 권정민, "부사관과 학생들의 셀프리더십이 취업 진로에 미치는 영향". 융합연구학회지, 제17권, 제2호, pp.109-118, 2017.
  3. 김보경, "대학생의 진로결정 자기효능감과 셀프 리더십, 문제해결력 및 진로동기의 인과적 관계", 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2012.
  4. 마주리, "셀프리더십 프로그램이 뇌성마비 청소년의 자아정체감과 자기주도학습능력에 미치는 효과", 한국지체중복건강장애교육학회, 55(4), pp.199-213, 2012.
  5. 신용국, "셀프리더십 척도(Revised Self-Leadership Questionnaire) 타당화 연구: 우리나라 대학을 중심으로". 호서대학교 석사학위논문, 2009.
  6. 오익수, "대인관계 문제해결에 대한 심리적 결정 요인들 간의 인과적 관계". 전남대학교 박사학위논문, 1991.
  7. 육군부사관학교, "2010년 부사관 전문성 계발 세미나". 대전: 육군인쇄창, 2010.
  8. 이삼주, "현대적 리더십 유형이 조직효과성에 미치는 영향 : 육군 지휘관의리더십을 중심으로", 전북대학교 박사학위논문, 2016.
  9. 이석재, "생애능력 측정도구 개발연구: 의사 소통능력, 문제해결력, 자기주도적 학습능력을 중심으로", 서울: 한국교육개발원, 2016.
  10. 이지은, "셀프리더십이 감성지능과 고객 지향성에 미치는 영향 : 항공사 객실승무원을 중심으로". 경희대학교 석사학위논문, 2015.
  11. 임성빈, 이시철, "육군 부사관 협약제도의 효과성 평가와 개선 방안", 융합학회지, 제15권 제6호, pp. 3-16, 2015.
  12. 임현우, 이동귀, 박현주, "한국판 문제해결질문지", 한국상담심리학회, 특별 심포지움. 2002.
  13. 정남진, "연구개발조직의 리더십에 관한 연구: 슈퍼리더십과 셀프리더십을 중심으로". 고려대학교 석사학위논문, 1999.
  14. 조규태, "Sternberg 사고양식과 학습양식 및 문제해결력과의 관계", 중앙대학교 박사학위논문, 2008.
  15. 통계청 http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do? (연령별 경제활동상태) 2018.07.09.
  16. D'Zurilla, T. J., "Problem-solving therapy: A social competence approach to clinical intervention". New York: Springer, 1986.
  17. D'Zurill, T. J., & Nezu, A. M., "Social problem-solving in adults. In P. C. Kendall(Ed.), Advances in cognitive behavioral research and therapy". New York: Academic Press, 1982.
  18. Heppner, P. P., & Peterson, C. H., "The development and implications of a personal problem-solving inventory". Journal of Counseling Psychology, Vol 29, pp. 66-75, 1982. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.66
  19. Manz, C. C., "Self-leadership toward an expanded theory of self-influence process in organization. Academy of Management Review", Vol. 11, No. 3, pp. 585-600, 1986. https://doi.org/10.5465/amr.1986.4306232
  20. Manz, C. C., "Mastering Self-Leadership: Empowering Yourself for Personal Excellence (2nd ed.)". Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1998.
  21. Manz, C. C., & Sime, H. P., "Super- Leadership : Leading Other to Lead Themselves".New Youk : Berrett-koehler Publishers, pp. 13-26, 1989.
  22. Manz, C. C., & Sims, H. P. Jr, "Super-leadership : Beyond the myth of heroic- leader ship". Organizational Dynamics, Vol. 19, pp. 18-35, 1991. https://doi.org/10.1016/0090-2616(91)90051-A
  23. Manz, C. C., & Sims, H. P. Jr, "Super leadership : Beyond the myth of heroics of leadership, by R. P. Vecchio(ed). In Leadership: Understanding the Dynamics of Power and Influence in Organizations" (pp. 411-421). Indiana: University of Notre Dame Press, 1997.
  24. Manz, C. C., & Sims, H. P. Jr, "The New Super Leadership. San Francisco". CA: Berrett-koehler Publishers, 2001.
  25. Manz, C. C., & Neck, C. P., "Mastering Self-Leadership : Empowering Yourself for Personal Excellence". 3rd ed, Personal Prentice-Hall, Upper addle River, NJ, 2004.
  26. Neck, C. P., & Houghton, J. D., "Two decades of self-leadership theory and research". Journal of Managerial Psychology, Vol.21, No. 4, pp.270-295, 2005. https://doi.org/10.1108/02683940610663097
  27. Neck, C. P., & Manz, C. C., "Thought Self-leadership: The Impact of Mental Strategies Training on Employe Cognition, Behavior and Affect". Journal of organizational behavior, Vol. 17, No. 5, pp. 445-467, 1996. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199609)17:5<445::AID-JOB770>3.0.CO;2-N
  28. Nezu. A. Z., & Ronan G. F., "Social problem solving as a moderator of stress-related depressive symptoms: A prospective analysis". Journal of Counseling Psychology, Vol, 35, pp. 134-138, 1998.
  29. Pearce, C. L., & Manz, C. C., "Shared leadership: Cultivate both shared and self-leadership". Executive excellence. Vol, 21, No, 7, pp. 23-39, 2004.
  30. Perlman, H. H.. "Social casework: A problemsolving proces". CA: The University of Chicago Press, 1957.
  31. Prussia, G. E., Anderson, J. S., & Menz, C. C.. "Self-Leadership and performance outcomes : The mediating influence of Self-Efficacy", Journal of Organizational Behavior, Vol, 19, pp. 523-538, 1998. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199809)19:5<523::AID-JOB860>3.0.CO;2-I