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Hydro-forming Process Control and Design Concept of Automotive Rear Sub-frame Components Through Cross Sectional Analysis

단면 분석을 통한 자동차용 리어 서브-프레임 하이드로포밍 부품의 공정 제어 및 설계

  • Kim, Kee Joo (Department of Mechatronics Engineering, Tongmyung University)
  • 김기주 (동명대학교 메카트로닉스공학과)
  • Received : 2018.05.08
  • Accepted : 2018.09.07
  • Published : 2018.09.30

Abstract

Hydro-forming technology has spread dramatically throughout automotive industry over the last 20 years. This technology has many advantages for automotive applications in terms of better structural integrity of the parts, lower cost from fewer parts, material savings, weight reduction, lower springback, improved strength, durability, and design flexibility. In this study, various simulation technologies were developed to investigate the formability of hydro-forming components. Through this technology, to establish the effective forming process for appropriate components design, the bending process, pre-forming process, die closing process, etc. were considered for good forming. This paper proposes the forming amount, section length (corresponding to the hydro-forming press capacity), and minimum curvature (curvature effect evaluation according to the hydro-forming pressure) among the considerations in the design of the hydro-forming part. In addition, a design method is proposed for hydro-forming molding by carrying out cross section analysis of a real sub-frame part for automobiles. The effects of pre-bending, axial feed, hydraulic pressure, press load, and friction among the hydro-forming process parameters were analyzed. Therefore, whether these processes are necessary factors for hydro-forming were examined.

하이드로포밍 기술은 지난 20년간 자동차부품의 적용을 중심으로 비약적인 발전을 해 왔다. 이 기술은 자동차 산업응용분야에 많은 장점을 가지고 있는데 이는 더 나은 구조적 강건성, 부품수 감소에 기인한 비용절감, 재료절약, 무게감소, 낮은 스프링백현상, 개선된 강도, 내구성 향상, 설계 유연성 등이다. 하이드로포밍 부품의 성형성 검토를 위하여 다양한 컴퓨터 시뮬레이션 기술 등이 발달해 왔으며 이를 통해 성형 가능성을 검토하는 것과 동시에 성형을 위하여 벤딩 공정, 프리포밍공정, 다이클로징 공정 등의 효율적인 공정을 수립하여 하이드로포밍 부품들을 설계하고 있다. 이에 본 연구에서는 하이드로포밍 부품 설계 시 고려사항 중 성형량, 부품의 단면길이(하이드로포밍 프레스 용량에 맞는), 최소 곡률(하이드로포밍 압력에 따른 곡률 영향 평가) 등을 제시하고 실제 자동차용 리어 서브-프레임 부품의 단면분석을 실시함으로써 하이드로포밍 성형을 위한 설계 방안을 제시하고자 한다. 아울러 하이드로포밍 공정인자 중 프리벤딩, 축피딩, 유압 압력, 프레스 하중, 마찰 등의 효과를 분석하여 이들 공정이 직접적인 하이드로포밍 성형에 필요인자 인지 등을 고찰하였다.

Keywords

References

  1. K. J. Kim, C. W. Sung, "Hydro-forming Process of Automotive Rear Sub-frame by Computer Aided Engineering (CAE)", Transactions of KSAE, Vol, 16, No. 3, pp. 38-43, 2008.
  2. K. J. Kim, J. h. Kim, B.-I. Choi, "Hydro-forming Process Development of Automotive AA6061 Rear Sub-frame Side Member by Computer Aided Engineering (CAE)", Transactions of KSAE, Vol, 18, No. 5, pp. 45-49, 2010.
  3. K. J. Kim, K. Kim, Y. Kang and J. H. Park, "Conical tube hydro-forming design of automotive instrument panel beams using computer aided engineering", MATERIAL- WISSENSCHAFT UND WERKST-OFFTECHNIK, Vol. 44, No. 5, pp. 354-359, 2013. https://doi.org/10.1002/mawe.201300136
  4. K. J. Kim, "Hydro-forming Process of Automotive Rear Sub-frame Members by Finite Element Analysis", Transactions of KSMT, Vo. 20, No. 4, pp. 1-6.