DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Learning Transfer on Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use in Enterprise e-Learning - Focused on Mediating Effects of Self-Efficacy and Work Environment -

지각된 유용성과 사용용이성이 기업 이러닝 교육의 학습전이에 미치는 영향에 관한 연구 -자기효능감과 업무환경의 매개효과를 중심으로-

  • Park, Dae-Bum (Dept. of Business Administration, aSSIST(Seoul School of Integrated Sciences & Technologies) ;
  • Gu, Ja-Won (Dept. of Global Business, Sungshin Women's University)
  • 박대범 (서울과학종합대학원대학교 경영학과) ;
  • 구자원 (성신여자대학교 글로벌비즈니스학과)
  • Received : 2018.06.01
  • Accepted : 2018.07.05
  • Published : 2018.09.30

Abstract

This research performed the empirical test for the effects of learning transfer on perceived usefulness, perceived ease of use, self-efficacy and work environment using 390 employees who have experienced e-learning in domestic and foreign companies. Analyzed the mediating effects of self-efficacy and work environment in addition to direct effect of each factor on learning transfer. The results showed that perceived usefulness and perceived ease-of-use of e-learning learner had a positive(+) effect on self-efficacy and a positive influence on supervisor and peer support and organizational climate. Self-efficacy showed a positive effect on learning transfer, and supervisor support, peer support and organizational climate had a positive influence on learning transfer as well. Perceived usefulness also had a positive effect on learning transfer. However, perceived ease-of-use had no significant effect on learning transfer. As a result of the mediating effect analysis, self-efficacy and work environment were analyzed to have mediating effects between perceived usefulness, perceived ease of use, and learning transfer. The implications of this study are as follows. First, this study designed a new research model that reflects factors influencing the effect of learning transfer on acceptance of e-learning that is common in corporate education. It has derived a research model of perceived usefulness and perceived ease-of-use, which were used as mediating variables for external characteristics factors, as independent variables, using self-efficacy and work environment as mediating variables, which were studied as external factors. Second, most of the studies on technology acceptance model and learning transfer are conducted in a single country. The reliability was enhanced by testing the study models using different samples from 26 countries. Third, perceived usefulness and ease-of-use in existing studies have been considered as key determinants of acceptance intention and learning transfer. This study explored the mediating effects of learner and environmental factors on the accepted information technology and strengthened and supplemented the path of learning transfer of perceived usefulness and ease-of-use. In addition, based on the sample analysis of various countries used in this study, it is expected that future international comparative studies will be possible.

본 연구는 이러닝 학습 경험이 있는 국내외 기업 종업원 390명을 대상으로 지각된 유용성, 사용용이성, 자기효능감 및 업무환경이 학습전이에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 또한 각 요인의 학습전이에 대한 직접효과와 더불어 자기효능감과 업무환경의 매개효과를 분석하였다. 분석결과 이러닝 학습자의 지각된 유용성과 사용용이성은 자기효능감에 유의미한 정(+)의 영향을 보였으며, 상사 및 동료 지원과 조직 분위기에도 유의미한 정(+)의 영향을 갖는 것으로 분석되었다. 자기효능감은 학습전이에 유의미한 정(+)의 영향을 보였으며, 상사 및 동료 지원과 조직 분위기도 학습전이에 유의미한 정(+)의 영향을 갖는 것으로 나타났다. 지각된 유용성 또한 학습전이에 유의미한 영향을 갖는 것으로 분석되었다. 하지만 지각된 사용용이성은 학습전이에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 매개효과 분석결과 자기효능감과 업무환경은 각각 지각된 유용성, 지각된 사용용이성과 학습전이에 대해 모두 매개효과를 갖는 것으로 분석되었다. 본 연구에서 제시한 시사점은 첫째, 기업교육에서 보편화된 이러닝에 대해 기술수용 단계를 벗어나 수용 후 실질적인 학습전이 효과에 대한 영향요인을 반영한 새로운 연구 모형을 제시하였다. 기술수용모델에서 외부 특성요인에 대한 매개변수로 사용되는 지각된 유용성과 지각된 사용 용이성을 독립변수로, 외부 특성요인으로 연구되었던 자기효능감과 조직 환경을 매개변수로 사용한 연구모형을 도출하였다. 둘째, 기술수용과 학습전이에 관한 연구는 단일국가를 대상으로 한 연구들이 대부분이다. 26개 국가의 표본을 대상으로 다양한 샘플을 사용하여 연구 모형을 검증함으로써 신뢰성을 높였다. 셋째, 기존의 연구에서 지각된 유용성과, 사용용이성을 수용의향 및 학습전이의 주요 결정요인으로 고려하였다. 본 연구는 수용된 정보기술에 대해 학습자 및 환경 요인의 매개효과를 탐색하여 지각된 유용성, 사용용이성의 학습전이에 대한 경로를 강화하고 보완하였다. 본 연구에서 활용된 다양한 국가의 표본 분석을 기반으로 향후 국제비교연구도 가능할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 강여진(2011), "이러닝교육의 학습전이 영향변수간의 구조적 관계분석-경찰공무원의 인식을 중심으로", 한국행정학보, 45(2), 319-348.
  2. 권순동.윤숙자(2010), "이러닝의 특성과 유용성이 지속적 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구", Journal of Information Technology Applications & Management, 17(1), 35-54.
  3. 공민영.김진모(2008), "기업 e-Learning 프로그램 참여자의 학습전이와 자기주도성, 전이 풍토, 학습과의 관계", 농업교육과 인적자원개발, 40(3), 223-246.
  4. 김상조(2013), "이러닝 수강의도와 선행요인간 관계에서 사용자-구매자 차이", 경영과 정보연구, 32(3), 173-188.
  5. 김성완.김재훈(2003), "기업 교육훈련에서의 학습 및 전이모형 개발을 위한 탐색적 연구, 기업교육과 인재연구", 5(1), 83-105.
  6. 김세영(2015), "기업체 m-러닝 사용자의 학습전이 결정요인 연구: 성별과 사용기간의 조절 효과를 중심으로", 호서대학교 박사학위논문.
  7. 김세영.윤성혜(2016), "네이버 밴드를 활용한 대학 팀 프로젝트 학습에서 지각된 유용성과 지각된 사용용이성이 학습 성과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회 논문지, 16(12), 695-706.
  8. 김종인.박성준(2001), "업무환경이 교육훈련의 전이에 미치는 영향", 인사조직연구, 9(1), 23-41.
  9. 김한주(2015), "기업교육에서 개인, 교육프로그램, 조직 환경요인이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향: 학습전이의 매개효과를 중심으로", 건국대학교 박사학위논문.
  10. 김효근.곽소아.서현주(2004), "기업의 elearning 교육효과에 영향을 미치는 요인에 관한 실증 연구", 한국경영정보학회 2004년도 춘계학술대회 자료집.
  11. 김효근.서은숙.서현주(2008), "개인의 직무몰입과 콘텐츠의 업무 연관성이 e-러닝 학습성과의 전이에 미치는 영향에 관한 실증연구", 금융지식연구, 6(1), 27-53.
  12. 남기찬.임효창.황국재(2002), "온라인 교육훈련의 효과성에 관한 연구", 한국경영과학회지, 27(1), 75-94.
  13. 박상철.고은영.김종욱(2007), "e-Learning 사용의도와 학업성취도 영향요인에 관한 연구-TAM과 자기결정 학습동기 이론을 중심으로", 금융지식연구, 5(2), 85-113.
  14. 배재권.정화민(2009), "e-Learning 재이용의도의 영향요인 분석", e-비지니스연구, 10(3), 203-234.
  15. 백상용(2009), 조절변수 탐색을 위한 기술수용모형 메타분석, 경영학연구, 38(5), 1353-1380.
  16. 안운석.장형섭.오종철(2009), "확장된 TAM을 이용한 인터넷 브랜드 커뮤니티 사이트 품질 특성과 이용의도에 관한 연구", 경영과정보연구, 28(2), 69-94.
  17. 양은하.정재삼(2006), "학습전이의 진단도구를 추구하며", 기업교육연구, 8(2), 101-122.
  18. 오창규.장활식(2004), "의사결정 상황을 반영한 기술수용모형(TAM)의 평가", 경영학연구, 33(3), 839-863.
  19. 유일.황준하(2002), "학습자의 원격교육시스템 이용 의도와 성과에 대한 원격교육 자기효능감의 역할", 경영정보학연구, 12(3), 45-70.
  20. 유일.김재전.조영만(2003), "웹기반 온라인 기업교육의 성과에 관한 연구: L기업의 사례를 중심으로", Information Systems Review, 5(1), 33-48.
  21. 유재현.박철(2010), "기술수용모델(Technology Acceptance Model) 연구에 대한 종합적 고찰", Entrue Journal of Information Technology, 9(2), 31-50.
  22. 유철우.김용진.문정훈.최영찬(2008), "무리행동과 지각된 유용성이 이러닝 컨텐츠 구매의도에 미치는 영향: 구매경험에 의한 비교분석", Asia Pacific Journal of Information Systems, 18(4), 105-130.
  23. 이도형(1996), "조직 내 교육훈련의 학습 및 전이효과," 성균관대학교 박사학위논문.
  24. 이동만.안현숙.추성윤(2008), "e-Learning에서 정보시스템 특성과 사용자의 자기조절특성이 학습 성과에 미치는 영향," 정보시스템연구, 17(1), 83-111.
  25. 이석용.서창갑.김유일(2006), "개인의 e-Learning 수용에 미치는 요인에 관한 연구", 정보시스템연구, 15(2), 49-75.
  26. 이수경.변숙영.권성연.김소나(2010), "기업 e-러닝 학습전이 모형 검증 연구", 교육공학연구, 26(1), 1-24.
  27. 이웅규.이종기(2006), "e-Learning에서의 학습 환경과 학습자 자기효능감이 학습 유효성에 미치는 영향", 경영정보학연구, 16(1), 1-19.
  28. 이정민.이우정(2012), "기업 이러닝에서 학습전이에 대한 이러닝효능감, 지속학습문화, 전이동기의 관계 분석", 기업교육연구, 14(1), 21-38.
  29. 이종만.강태경(2003), "e-Marketplace의 신뢰요인에 관한 연구-정보기술수용모(TAM)을 중심으로-", 경영과 정보연구, 13, 163-188.
  30. 이종만(2012), "이러닝에서 사회성, 사용용이성, 유용성, 즐거움이 수용의향에 미치는 영향 연구-확장된 기술수용모델 관점-", 한국콘텐츠학회논문지, 12(4), 417-425. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.417
  31. 임인숙.나정기(2012), "호텔기업의 이러닝 환경에서 사회적지원이 교육훈련전이에 미치는 영향-자기효능감과 자기조절학습능력을 매개변수로-", 관광연구저널, 26(4), 97-116.
  32. 임효창(2009), "{E-learning의 정서적 반응 및 학습성과가 전이성과에 미치는 영향: 직무몰입과 성취동기의 조절효과를 중심으로", 대한경영학회지, 22(3), 1469-1487.
  33. 임효창.이인석.박경규(2004), "기업 내 이러닝의 반응, 학습성과 및 전이성과 간 관계: 교육참가자의 개인특성 및 조직환경의 조절효과를 중심으로", 인사관리연구, 28(3), 1-32.
  34. 정경수.김경준(2006), "기업의 e-러닝에 대한 학습효과 및 전이에 영향을 미치는 요인", 정보시스템연구, 15(2), 1-29.
  35. 정한호(2014), "대학에서 강의보조도구로 활용되는 이러닝의 지속적인 사용의도에 관한 연구: 기대일치모형, 기술수용모형, 계획된 행동이론, 몰입이론을 기반으로", 교육공학연구, 30(2), 307-334.
  36. 정화민.조원길(2011), "지각된 유용성과 지각된 사용용이성이 웹 기반 원격교육의 학습 성과에 미치는 영향: 국내 고등학생을 중심으로", e-비즈니스연구, 12(2), 255-272.
  37. 조일현.최세리.한애리.김선희(2011), "기업 e-러닝 환경에서 성취도와 전이 간에 미치는 직업적 자기효능감과 교육훈련환경의 조절효과", 기업교육과 인재연구, 13(1), 113-132.
  38. 주시각.손영곤.전상길(2011), "모바일 서비스 수용결정요인에 관한 연구: 내재적 이용동기에 의한 정보기술수용모형의 확장을 중심으로", 경영과 정보연구, 30(4), 117-146.
  39. 주영주.김소나(2008), "기업 사이버교육생의 학습전이 영향 변인 측정도구 개발 및 양호성 검증", 직업능력개발연구, 11(2), 121-141.
  40. 지윤호.정민섭.변정우(2012), "호텔기업 e-Learning의 품질 특성이 학습전이에 미치는 효과에 관한 연구", 관광연구, 27(1), 355-374.
  41. 최우재.신제구(2011), "학습 상황요인, 학습 참여동기 및 이러닝 효과성의 관계에 관한 연구", HRD연구, 13(2), 87-104.
  42. 현영섭.권대봉(2003), "판매교육 학습전이와 전이풍토간의 관계", 교육학연구, 41(1), 299-327.
  43. Anandarajan, M., Igbaria, M., and Anakwe, U. P.(2002), "IT acceptance in a less-developed country: a motivational factor perspective", International Journal of Information Management, 22(1), 47-65. https://doi.org/10.1016/S0268-4012(01)00040-8
  44. Baldwin, T. T., and Ford, J. K.(1988), "Transfer of training: A Review and Directions for Future Research", Personnel Psychology, 41(2), 63-105. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x
  45. Bandura, A.(1986), Social Foundations of Thought and Action, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
  46. Banerjee, D., Cronan, T. P., and Jones, T. W.(1998), "Modeling IT Ethics: A Study in Situational Ethics", MIS Quarterly, 22(1), 31-60. https://doi.org/10.2307/249677
  47. Barron, T.(2000), "Getting IT support for e-learning", Training and Development, 54(12), 32-37.
  48. Chiu, Y. L., and Tsai, C. C.(2014), "The roles of social factor and internet selfefficacy in nurses' web-based continuing learning", Nurse Education Today, 34(3), 446-450. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.04.013
  49. Compeau, D. R., and Higgins, C. A.(1995), "Computer Self-Efficacy: Development of a Measure and Initial Test", MIS Quarterly, 19(2), 189-211. https://doi.org/10.2307/249688
  50. Compeau, D. R., Higgins, C. A., and Huff, S.(1999), "Social Cognitive Theory and Individual Reactions to Computing Technology: A Longitudinal Study", MIS Quarterly, 23(2), 145-158. https://doi.org/10.2307/249749
  51. Davis, F. D.(1986), "A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information Systems: Theory and Results, doctoral dissertation", MIT Sloan School of Management, Cambridge, MA.
  52. Davis, F. D.(1989), "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, 13(3), 319-339. https://doi.org/10.2307/249008
  53. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., and Warshaw, P. R.(1989), "User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models", Management Science, 35(8), 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  54. Fishbein, M., and Ajzen, I.(1975), Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Reading, MA: Addison-Wesley.
  55. He, Y., Chen, Q., and Kitkuakul, S.(2018), "Regulatory Focus and Technology Acceptance: Perceived Ease of Use and Usefulness as Efficacy", Cogent Business & Management, 5(1), 1-22.
  56. Holton, E. F. III.(1996), "The flawed four-level evaluation model", Human Resource Development Quarterly, 7(1), 5-21. https://doi.org/10.1002/hrdq.3920070103
  57. Holton, E. F. III., Bates, R. A., & Ruona, W. E. A.(2000), "Development of a Generalized Learning Transfer System Inventory", Human Resource Development Quarterly, 11(4), 333-360. https://doi.org/10.1002/1532-1096(200024)11:4<333::AID-HRDQ2>3.0.CO;2-P
  58. Homklin, T., Takahashi, Y., and Techakanont, K.(2014), "The influence of social and organizational support on transfer of training: evidence from Thailand", International Journal of Training and Development, 18(2), 116-131. https://doi.org/10.1111/ijtd.12031
  59. Howard, G. S., Mendelow, A. L.(1991), "Discretionary Use of Computers: An Empirically Derived Explanatory Model", Decision Sciences, 22, 241-265. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1991.tb00345.x
  60. Hrtonova, N., Kohout, J., and Rohlikova, L.(2015), "Factors influencing acceptance of e-learning by teachers in the Czech Republic", Computers in Human Behaviors, 51(B), 873-879. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.018
  61. Igbaria, M., Iivari, J., and Maragahh, H.(1995), "Why do individuals use computer technology? A Finish case study", Information & Management, 29, 227-238. https://doi.org/10.1016/0378-7206(95)00031-0
  62. Igbaria, M., Parasuraman, S., and Baroudi, J.(1996), "A Motivational Model of Microcomputer Usage", Journal of Management Information Systems, 13(1), 127-143. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518115
  63. Karahanna, E., and Straub, D.(1999), "The psychological origins of perceived usefulness and ease-of-use", Information & Management, 35(4), 237-250. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(98)00096-2
  64. Liang, J. C., Wu, S. H., and Tsai, C. C.(2011), "Nurses' Internet self-efficacy and attitudes toward web-based continuing learning", Nurse Education Today, 31(8), 768-773. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.11.021
  65. Liaw, S. S.(2008), "Investigating students' perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: a case study of the Blackboard system", Computers & Education, 51(2), 864-873. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.09.005
  66. Mahmood, M. A., Hall, L., and Swanberg, D. L.(2001), "Factors Affecting Information Technology Usage: A Meta-Analysis of the Empirical Literature", Jounal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 11, 107-130. https://doi.org/10.1207/S15327744JOCE1102_02
  67. Nicolas C. L., Castillo, F. J. M., & Bouwman, H.(2008), "An Assessment of Advanced Mobile Service Acceptance: Contribution from TAM and Diffusion Theory Model", Information & Management, 45(6), 359-364. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.05.001
  68. Noe, R. A., and Schmitt, N.(1986), "The Influence of Trainee Attitudes on Training Effectiveness: Test of a Model", Personnel Psychology, 39, 497-523. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1986.tb00950.x
  69. Noe, R. A.(1986), "Trainees' Attributes and Attitudes: Neglected Influences on Training Effectiveness", Academy of Management Review, 11(4), 736-749. https://doi.org/10.5465/amr.1986.4283922
  70. Ong, C. S., Lai, J. Y., and Wang, Y. S.(2004), "Factors Affecting Engineers' Acceptance of Asynchronous e-Learning Systems in High-Tech Companies", Information and Management, 41(6), 795-804. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.012
  71. Rossett, A.(1997), "That Was a Great Class, But", Training & Development Journal, 51(7), 18-24.
  72. Rouiller, J. Z., and Goldstein, I. L.(1993), "The Relationship between Organizational Transfer Climate and Positive Transfer of Training", Human Resource Development Quarterly, 4, 377-390. https://doi.org/10.1002/hrdq.3920040408
  73. Saade, R., and Bahli, B.(2005), "The Impact of Cognitive Absorption on Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use in Online Learning: An Extension of the Technology Acceptance Model", Information & Management, 42(2), 317-327. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.12.013
  74. Schiffman, S. J., Meile, L. C., and Igbaria, M.(1992), An Examination of End-User Types, Information and Management, 22, 207-215. https://doi.org/10.1016/0378-7206(92)90023-9
  75. Selim, H. M.(2007), "Critical Success Factors for e-Learning Acceptance: Confirmatory Factor Models", Computers & Education, 49, 396-413. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.09.004
  76. Tannenbaum, S. I., Yukl, G.(1992), "Training and development in work organizations", Annual Review of Psychology, 43, 399-441. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.43.020192.002151
  77. Tracey, J. B., Tannenbaum, S. I., & Kavanagh, M. J.(1995), "Applying trained skills on the job: The importance of the work environment", Journal of applied psychology, 80(2), 239-252. https://doi.org/10.1037/0021-9010.80.2.239
  78. Tracey, J. B., Hinkin, T. R., Tannenbaum, S., & Mathieu, J. E.(2001), "The Influence of Individual Characteristics and the Work Environment on Varying Levels of Training Outcomes", Human Resource Development Quarterly, 12(1), 5-23. https://doi.org/10.1002/1532-1096(200101/02)12:1<5::AID-HRDQ2>3.0.CO;2-J
  79. Velada, R., Caetano, A., Michel, J. W., Lyons, B. D., and Kavanagh, M. J.(2007), "The effects of training design, individual characteristics and work environment on transfer of training", International Journal of Training and Development, 11, 282-294. https://doi.org/10.1111/j.1468-2419.2007.00286.x
  80. Venkatesh, V., and Davis, F. D.(2000), "A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies", Management Science, 46(2), 186-204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  81. Wang, Y. S., Wu, M. C., and Wang, H. Y.(2009), "Investigating the determinants and age and gender differences in the acceptance of mobile learning", British Journal of Educational Technology, 40(1), 92-118. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00809.x