DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Strategy Instruction in English Language Teaching: A Meta-analysis

영어교과에서의 전략 지도(Strategy Instruction)의 효과: 메타분석

  • Received : 2018.08.28
  • Accepted : 2018.10.01
  • Published : 2018.10.28

Abstract

The objective of this present study was to investigate the overall effects of strategy instruction on Korean students' English language learning. In order to do so, 55 individual experimental results in 46 journal articles were collected, and a meta-analysis was carried out to them. This study also analyzed the results of studies on strategy instruction according to various variables such as school types, treatment periods, and types of dependent variable. The mean effect size of strategy instruction in English language teaching is .536, which means the medium effects in general. No statistically significant differences were found among various moderators and dependent variables. Based on these results, suggestions for further research are discussed.

본 연구는 영어 교과에서의 전략 지도의 효과를 메타분석을 통해 종합하여 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 총 46개 연구에 포함된 55개의 개별 연구 사례를 선정하여 메타분석을 실시하였고, 전략 지도에 대한 평균 효과크기를 산출하여 전략 지도가 영어 능력과 정의적 영역 등 영어 학습에 미치는 효과를 살펴보았다. 또한 연구대상, 처치 기간을 포함한 조절변인과 영어능력, 정의적 영역 등의 종속변인을 설정하여 변인별로 평균 효과크기에 통계적으로 유의한 차이가 있는지 검증하였다. 분석 결과 전략 지도의 중간 효과보다 조금 큰 수준을 나타내었으며(d=.536, p=.000), 조절변인과 종속변인별로 산출한 평균 효과크기 사이에는 통계적으로 유의한 수준의 차이가 없었다. 마지막으로 연구 결과를 근거로 영어교육 분야에서의 전략 지도와 관련한 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

Keywords

References

  1. J. Rubin. "What the 'good language learner' Can Teach Us," TESOL Quarterly, Vol.9, No.1, pp.41-51, 1975. https://doi.org/10.2307/3586011
  2. H. Stern, "What Can We Learn from the Good Language Learner?," Canadian Modern Language Review, Vol.31, No.4, pp.304-318, 1975. https://doi.org/10.3138/cmlr.31.4.304
  3. P. Robinson, "Individual Differences, Cognitive Abilities, Aptitude Complexes and Learning Conditions in Second Language Acquisition," Second Language Research, Vol.17, No.4, pp.368-392, 2001. https://doi.org/10.1177/026765830101700405
  4. T. Hsiao and R. Oxford, "Comparing Theories of Language Learning Strategies: A Confirmatory Factor Analysis," Modern Language Journal, Vol.86, No.3, pp.368-383, 2002. https://doi.org/10.1111/1540-4781.00155
  5. A. Cohen and E. Macaro (Eds.), Language Learner Strategies: Thirty Yesras of Research and Practice, Oxford University Press, 2007.
  6. H. D. Brown, Principles of Language Learnig and Teaching (4th ed.), Pearson Education, 2014.
  7. J. O'Malley and A. Chamot, Learning Strategies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, 1990.
  8. R. Oxford, Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know, Newbury House, 1990.
  9. J. O'Malley, J. Chamot, and L. Kupper, "Listening Comprehension Strategies in Second Language Acquisition," Applied Linguistics, Vol.10, No.4, pp.418-437, 1989. https://doi.org/10.1093/applin/10.4.418
  10. N. Anderson, "Individual Differences in Strategy Use in Second Language Reading and Testing," Modern Language Journal, Vol.75, No.4, pp.460-472, 1991. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1991.tb05384.x
  11. R. Oxford and N. Anderson, "A Crosscultural View of Learning Styles," Language Teaching, Vol.28, No.4, pp.201-215, 1989. https://doi.org/10.1017/S0261444800000446
  12. N. Ozeki, Listening Strategy Instruction for Female EFL College Students in Japan, Macmilan Language House, 2000.
  13. J. Carson and A. Longhini, "Focusing on Learning Styles and Strategies: A Diary Study in an Immersion Setting," Language Learning, Vol.52, No.2, pp.401-438, 2002. https://doi.org/10.1111/0023-8333.00188
  14. A. Cohen, Strategies in Learning and Using a Second Language, Addison Wesley Longman, 1998.
  15. B. Hill, "Self-managed Learning," Language Teaching, Vol.27, No.4, pp.213-223, 1994. https://doi.org/10.1017/S0261444800000185
  16. A. Chamot, "Language Learning Strategy Instruction: Current Issues and Research," Annual Review of Applied Linguistics, Vol.25, pp.112-130, 2005.
  17. 김길수, "고교생 영어학습자들의 듣기평가 고득점 전략 지도방안에 관한 연구," 영상영어교육, 제8권, 제1호, pp.141-168, 2007.
  18. 오희정, "영어 듣기 전략 지도의 효과," 현대영어교육, 제12권, 제3호, pp.283-304, 2011.
  19. 김혜리, 김영미, "아동문학 텍스트 기반 초등영어 읽기 전략 지도," 초등영어교육, 제16권, 제3호, pp.85-121, 2010.
  20. 김혜영, "웹 결합 영어 읽기 전략 지도 방안," 멀티미디어언어교육, 제5권, 제2호, pp.83-102, 2002.
  21. 양문정, 이은주, "영어 읽기 전략 지도가 대학생의 읽기.쓰기 통합 과제 수행, 전략 사용 및 태도에 미치는 영향," 현대영어교육, 제13권, 제2호, pp.151-178, 2012.
  22. 김미영, "EFL 학습자의 어휘학습 전략과 연어능력에 관한 연구," 코기토, 제69호, pp.485-505, 2011.
  23. 성귀복, 원주연, "어휘 학습 전략 지도가 영어 어휘 능력 향상 및 태도에 미치는 영향," 외국학연구, 제28호, pp.11-45, 2014.
  24. 오성삼, 선행연구 결과의 통합과 재분석을 위한 메타분석의 이론과 실제, 건국대학교 출판부, 2002.
  25. J. M. Norris, and L. Ortega, "Effectiveness of L2 Instruction: A Research Synthesis and Qualitative Meta-analysis," Language Learning, Vol.50, No.3, pp.417-528, 2000. https://doi.org/10.1111/0023-8333.00136
  26. U. Maeng, "The Effectiveness of Reading Strategy Instruction: A Meta-Analysis," English Teaching, Vol.69, No.3, pp.105-127, 2014. https://doi.org/10.15858/engtea.69.3.201409.105
  27. J. H. Littell, J. Corcoran, and V. Pillai, Systematic Reviews and Meta-Analysis, Oxford University Press, 2008.
  28. J. Cohen, Statistical Power for the Behavioral Sciences (2nd ed.), Academic Press, 1988.
  29. 김정렬, 이제영, 영어교육 연구방법론, 경문사, 2012.
  30. L. Plonsky and F. L. Oswald, "How Big is "Big?" Interpreting Effect Sizes in L2 Research," Language Learning, Vol.64, No.4, pp.877-912, 2014.
  31. 김현숙, 이제영, "드라마(Drama) 활용 초등영어교육의 효과: 메타분석," 학습자중심교과교육연구, 제17권, 제23호, pp.163-190, 2017.
  32. 이제영, 장경숙, 전영주, "중등학교 영어 학습부 진학생 지도의 효과: 메타분석," Studies in English Education, 제22권, 제4호, pp.251-278, 2017. https://doi.org/10.22275/SEE.22.4.10
  33. J. Lee, "Effects of Web 2.0-Based Instruction on the Korean EFL Context: A Meta-Analysis," International Journal of u- and e-Service, Science and Technology, Vol.9, No.1, pp.307-312, 2016.
  34. 김정렬, 이현정, 이제영, "학습일지 활용이 영어학습에 미치는 효과: 메타분석," 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 제8권, 제2호, pp.433-443, 2018.
  35. J. Hattie, Visible Learning: A Synthesis of 800 Meta-Analysis Relating to Achievement, Routledge, 2008.
  36. R. Lyster, "Differential Effects of Prompts and Recasts in Form-focused Instruction," Studies in Second Language Acquisition, Vol.26, No.3, pp.399-432, 2004. https://doi.org/10.1017/S0272263104263021
  37. D. Dykiert, G. Der, and J. M. Starr, "Age Differences in Intra-Individual Variability in Simple and Choice Reaction Time: Systematic Review and Meta-Analysis," PLos One, Vol.7, No.10, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0045759, 2012.