A Study of Analysis NCS-based Curriculum Organization of the Apprenticeship Program of Vocational Education and Training High Schools Participating in the Apprenticeship System

산학일체형 도제학교 도제프로그램의 NCS 기반 교육과정 편성 현황 분석 연구

  • Ahn, Jae-Yeong (Korea Research Institute for Vocational Education & Training)
  • Received : 2018.08.03
  • Accepted : 2018.09.18
  • Published : 2018.09.30

Abstract

This study analyzes the status of the NCS (National Competency Standards) based curriculum in which the apprenticeship program of vocational education and training high schools (VET high schools) participating in the apprenticeship system is included to present suggestions for organizing and evaluating the apprenticeship curriculum. For this, data on the status of curricula of 141 courses (75.8%) in 116 VET high schools participating in the apprenticeship system were analyzed. The results of the study are as follows. First, the average time assigned for the apprenticeship program was 1,054.2 hours and the apprenticeship program was organized in 12.4 courses in the school curriculum. The degree of evaluation per NCS competency unit of courses was found to be 95.4% for evaluation per competency unit and 5.6% for evaluation regardless of competency unit. Second, the average number of courses including apprenticeship programs in time assigned for the courses in school curriculum (when appropriate) was 11.5 (93.1%) and the average number of courses including apprenticeship programs in the contents of the school curriculum courses (when appropriate) was 10.6 (85.5%). Third, it was found that courses organized only for 'common competency units' were 8.5 (68.5%) and the number of courses in which 'student option competency units' were included was found to be 3.9 (31.5%). In addition to these study results, policy suggestions such as applying suspension on the approval period for change of curriculum by metropolitan and provincial offices of education, inspection on curriculum and enhanced consulting by metropolitan and provincial offices of education, providing plans to evaluate 'student option competency units', newly establishing 'subjects specialized for companies' or 'student option subjects' in national level curriculum are proposed.

이 연구에서는 산학일체형 도제학교의 도제프로그램이 NCS 기반 교육과정에 어떻게 편성되었는지를 분석하여 도제학교의 도제프로그램 개발과 도제교육과정 편성 및 평가 방안에 대한 정책적 제언을 제시하고자 한다. 이를 위하여 전국의 산학일체형 도제학교 159개 학교 186개 과정의 도제 부장교사에게 조사지를 송부하였으며, 116개 학교의 141개 과정(75.8%)에 대한 현황 자료를 분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 도제프로그램 편성시간은 평균 1054.2시간(62.0단위)이고, 도제프로그램은 학교교육과정에서 12.4개 과목으로 편성되었는데 그 중에서 실무과목은 9.6개(77.5%)였다. 과목의 NCS 능력단위별 평가 정도는 '교과 내용 전체를 능력단위별 평가'(80.1%), '교과 내용 일부를 능력단위별 평가'(14.4%), '능력단위와 무관하게 평가'(5.6%)의 순이었다. 둘째, 학교교육과정 교과목의 편성 시간이 도제프로그램 능력단위의 편성 시간보다 많거나 같은 과목(바람직한 경우)은 평균 11.5개(93.1%), 그렇지 않은 과목은 평균 0.9개(6.9%)였다. 그리고 학교교육과정 교과목의 편성 내용이 도제프로그램 능력단위의 내용을 포함하는 과목(바람직한 경우)은 평균 10.6개(85.8%), 그렇지 않은 과목은 평균 1.8개(14.2%)였다. 셋째, 과목의 공통능력단위/학생선택능력단위 편성 현황을 분석한 결과, 공통능력 단위만으로 편성된 과목은 8.5개(68.5%), 학생선택능력단위가 편성된 과목은 3.9개(31.5%)로 나타났다. 이 연구의 결과에 터하여 도제프로그램 개발과 도제교육과정 편성 및 평가 방안에 대한 정책적 제언으로 시 도교육청의 교육과정 변경 승인 기간 유예 적용, 시 도교육청의 교육과정 점검 및 컨설팅 강화, 국가수준 교육과정에 기업특화과목(가칭) 또는 학생선택과목(가칭) 신설을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 관계부처 합동(2015.4.20.). 능력중심사회 조기 조성을 위한 일학습병행제 확산방안.
  2. 교육부(2017a). 초.중등교육법 시행령 일부개정법령안 국무회의 의결 - 모든 직업계열 고등학교에서 산업계의 수요를 반영한 교육과정 편성.운영 가능 - 교육부 보도자료 (2017.1.3.).
  3. 교육부(2017b). 도제학교의 NCS 실무과목 성적처리 방안.
  4. 교육부(2017c). NCS기반 교육과정 편성.운영 주요사항 안내.
  5. 교육부(2018). 전문교과 II 교육과정 일부 개정. 교육부 고시 제2018-150호
  6. 교육부.고용노동부(2017). 2017년 산학일체형 도제학교 선정 결과 발표. 보도자료(2017.1.16.).
  7. 교육부.고용노동부(2016.8.5.). 2016년도 산학일체형 도제학교 확대.발전방안 - 재학생(고교단계) 일학습병행제-
  8. 변숙영 외(2015). 2014년 산학일체형 특성화고 시범 도입.운영 사업. 한국직업능력개발원.
  9. 박동열.안재영.손찬희.권재현.정태화(2018). 직업계고 학점제 도입 및 운영 방안. 한국직업능력개발원.
  10. 안재영(2016). 산학일체형 도제학교의 컨설팅 요구분석 연구, 대한공업교육학회지, 41(2), 24-47.
  11. 안재영(2017a). 산학일체형 도제학교 운영에 대한 교원의 교육요구도 분석. 대한공업교육학회지, 42(2), 20-46.
  12. 안재영(2017b). 산학일체형 도제학교의 도제 교육과정 편성 현황 분석 연구. 직업교육연구, 36(4), 57-78.
  13. 안재영 외(2017a). 산학일체형 도제학교 교육과정 편성.운영 지원. 한국직업능력개발원.
  14. 안재영 외(2017b). 산학일체형 도제학교 교육과정 편성.운영 안내서. 한국직업능력개발원.
  15. 안재영 외(2018). 산학일체형 도제학교 교육과정 편성.운영 지원 및 교원역량강화. 한국직업능력개발원.
  16. 전종호 외(2018). 2018년도 시도교육청 NCS 기반 교육과정 담당자 워크숍 자료집. 한국직업능력개발원.
  17. 한국산업인력공단(2018). 2017년 일학습병행제 매뉴얼, http://www.hrd.go.kr/hrdp/gi/pgieo/PGIEO0511D.do에서 인출